• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Sent inkommen faktura på fordonsskatt

JOE50

HBK Medlem
Inlägg
714
Kommun
Avesta
HBK-Nr
3974
Medlemskap
2024
Idag kom fordonsskatten på våran husbil. Den är daterat 2014-07-08
idag är det 2014-07-16 den ska vara betald 2014-07-31 för att slippa straffavgift. Det känns inte riktigt rätt att bara ha 2 veckor på sig att betala. Det är ju semestertider och många är kanske borta 3-4 veckor. Det är som gjort att missa den inbetalningen.
Visst kan man kanske ha autogiro men jag har haft stora problem tidigare att det dras pengar från kontot fast det skulle ha upphört, så det är inte aktuellt för mig.
Någon mera som sitter i samma sits?

Ps. I år har vi inte kommit iväg på semester än så räkningen kommer att betalas i tid.

JOE
 

Agge&Micke

HBK Medlem
Inlägg
790
Kommun
Upplands-Bro
HBK-Nr
11636
Medlemskap
2024
Sv: Sent inkommen faktura på fordonsskatt

Man kanske ska köpa bil efter regnumret så slipper man få den vid semestern :p:




Agge.
 
Senast ändrad:

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Sent inkommen faktura på fordonsskatt

Tyvärr rätt vanligt förekommande att myndigheter beter sej så. Landsting som kallar till undersökningar, Skattemyndigheten som kräver svar inom nån vecka mm mm, samhället fungerar bara för dom som alltid är hemma nåt varje vecka... Både jag och sambon har varit resande i jobbet ett antal år och ofta stött på dessa problem...
 

sevallbo

HBK Medlem
Inlägg
385
Kommun
Gävle
HBK-Nr
12327
Medlemskap
2024
Sv: Sent inkommen faktura på fordonsskatt

Transportstyrelsen är hopplösa , jag blev av med mitt C i körkortet p g à missat brev . Har bett dom skicka mail istället för brev men det går inte . Sevallbo
 

JOE50

HBK Medlem
Inlägg
714
Kommun
Avesta
HBK-Nr
3974
Medlemskap
2024
Sv: Sent inkommen faktura på fordonsskatt

Vad tråkigt när man inte kan visa medmänsklighet. Vi får inte göra fel, men om dom gör det är det ok.

JOE
 

JOE50

HBK Medlem
Inlägg
714
Kommun
Avesta
HBK-Nr
3974
Medlemskap
2024
Sv: Sent inkommen faktura på fordonsskatt

Har man några fordon både privat och på firman så bränner jag ingen energi på att hålla reda på när fordonsskatten kommer. Kommer den med 30 dagars betalningstid så är det ok för mig, men inte 2 veckor.

JOE
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Sent inkommen faktura på fordonsskatt

Transportstyrelsen är hopplösa , jag blev av med mitt C i körkortet p g à missat brev . Har bett dom skicka mail istället för brev men det går inte . Sevallbo
Det kan du kräva tillbaka.
Det kanske behövs ett läkarintyg beroende på ålder.
 
F

F.d. 25200

Guest
Sv: Sent inkommen faktura på fordonsskatt

Har man några fordon både privat och på firman så bränner jag ingen energi på att hålla reda på när fordonsskatten kommer. Kommer den med 30 dagars betalningstid så är det ok för mig, men inte 2 veckor.

JOE

Det går åt väldigt lite energi för det, engångsprogramering av kalender när du köper en bil

//stig
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Sent inkommen faktura på fordonsskatt

Vilken kalender?

Datorer och mobiltelefoner byts ju ut hela tiden, tycker det är full sjå att hålla reda på födelsedagar, missade pappas 75-års dag i veckan:mad:

Å han har fyllt år samma datum varje år:mad:
 
F

F.d. 25200

Guest
Sv: Sent inkommen faktura på fordonsskatt

Använd iPhone

// stig
 

JOE50

HBK Medlem
Inlägg
714
Kommun
Avesta
HBK-Nr
3974
Medlemskap
2024
Sv: Sent inkommen faktura på fordonsskatt

Det går åt väldigt lite energi för det, engångsprogramering av kalender när du köper en bil

//stig

Tur att vi är olika. Vissa kanske bara har fordonsskatten att hålla reda på. Då kan det inte vara så stort problem.
Även om man vet när skatten ska komma så tror jag att jag ska få den ca 1 månad innan förfallodagen och inte 2 veckor innan.
Jag har ingen lust att sitta hemma på semestern och väta på att få skatten i lådan så jag kan betala den. Semester är dyrbar tid för mig.

JOE
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Sent inkommen faktura på fordonsskatt

Om du inte vill betala med autogiro som är problemfritt finns e-faktura.

Du kan anmäla hos din internetbank att du i fortsättningen vill få avin för fordonsskatten elektroniskt via bankens tjänst e-faktura.

Transportstyrelsen skickar då avin direkt till din internetbank i stället för med vanlig post hem till dig.

Det är bara den ordinarie fordonsskatten som kan skickas med e-avi. Vid tillfällig skattedebitering som till exempel fordonsskattehöjning, påställning eller vid påminnelse av fordonsskatt kommer en pappersavi att skickas hem till dig.

För att tjänsten ska kunna användas krävs det att den som står som ägare till fordonet är samma person som står för internetbanken. (Samma personnummer eller organisationsnummer ska vara knutet till internetbanken.)

Kom ihåg att du som fordonsägare själv ansvarar för att betala fordonsskatten i tid, även om du inte har fått någon avi.

Även trängselskatt betalas lämpligast med autogiro så slipper man 500 kr i avgift om man glömmer av den. Det finns en funktion i appen Mina Fordon där man ser när betalning skall ske.
 

JOE50

HBK Medlem
Inlägg
714
Kommun
Avesta
HBK-Nr
3974
Medlemskap
2024
Sv: Sent inkommen faktura på fordonsskatt

Tack Knarrevik! Jag har e-faktura på mina andra fordon men husbilen ställer jag av ibland och då har jag valt att få pappersfaktura på den. Jag tycker fortfarande att en pappersfaktura ska man ha 30 dagar på sig att betala.

JOE

JOE
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Sent inkommen faktura på fordonsskatt

Vad är problemet?? du har ju två veckor på dig. Om du går och handlar i en affär är det kontant betalning som gäller. Det är väl bara att sätta sig vid datorn och betala, istället valde du att lägga tid på att klaga o gnälla på forumet.
//Tommy
 

JOE50

HBK Medlem
Inlägg
714
Kommun
Avesta
HBK-Nr
3974
Medlemskap
2024
Sv: Sent inkommen faktura på fordonsskatt

Problemet om man vill kalla det så, att det är normalt att betala en faktura på 30 dagar, som jag förklarat tidigare. Inte på 2 veckor som det blir i det här fallet.
Jag vet att när det gäller kommun och landsting så hinner dom sällan betala fordonsskatten på sina bilar för handläggningstiden är för kort med 2 veckor. Det kostar dom ganska mycket pengar i straffavgifter. Det är våra skattepengar.
Jag tror inte att det är så många som stannar hemma från semestern för att betala räkningar med för kort betalningstid.
Sen förstår jag inte vad du menar med att betala kontant när man handlar. Det ser jag som den mest naturliga sak i värden.
Du skriver oxå att det bara är att sätta sig vid datorn och betala. Jag tror inte du förstår att det är svårt att få betalningsavin från brevlådan till husbilen när man är bortrest.
Jag tror du tänker i dina banor, men alla gör kanske inte som du tänker.

JOE
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Sent inkommen faktura på fordonsskatt

Om jag förstod det hela rätt så har du varit hemma så du kunnat kolla "lådan". Du har fått ta del av fakturan. Då är det väl bara att betala fort som fan. Varför ens brys sig om landstinget och andra hypotetiska frågeställningar.
10dagars kredit är mycket vanligt. Jag handlar en del på nätet och många av dem har 10 eller 15dagars betalning.
Vad är det som säger att du ska ha 30 dagars kredit??? det finns inget lagrum som behandlar detta ens, därav att du får betala kontant när du handlar på Konsum. Det är kreditgivaren som bestämmer hur lång krediten ska vara.
//Tommy
 

JOE50

HBK Medlem
Inlägg
714
Kommun
Avesta
HBK-Nr
3974
Medlemskap
2024
Sv: Sent inkommen faktura på fordonsskatt

Visst är jag hemma den här gången och kan betala i tid. Det har jag berättat tidigare. Men det var inte det saken gällde.
Jag ställde en fråga om det var någon mera som tycker det är för kort betaltid med 2 veckor när man är bortrest på semester.

Du måste vara ett fördömme för alla kreditgivare som har fakturor till dig. Du åker aldrig bort men än 9 dagar för att inte missa någon faktura. Du betalar helst kontant.
Det är inget fel med det, det är ditt problem. Men praxis på en faktura är 30 dagar.

JOE
 
Toppen