• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Semlor idag?

F

F.d. 2104

Guest
Ja inte bara barnens favorit, men har man tid och vill gotta sig fast det inte är fettisdan.
Så varsogoda :wink:

Semlor
75 g smör
2 dl mjölk
50 g jäst
½ burk kesella = 125 g
1 ägg
1 dl socker
1 tsk stött kardemumma
½ tsk salt
1 tsk bakpulver
ca 9 dl vetemjöl
ägg till pensling
Fyllning till 8 semlor:
100 g mandelsmassa
inkråm från bullarna
ca 3/4 dl grädde eller mjölk
Garnering:
2 dl vispgrädde
Florsocker

Gör så här:
Smält smöret och häll i mjölken. Värm till fingervärme, ca 37 grader.
Smula jästen i en bunke. Rör ut jästen med lite av degspadet. Tillsätt resterande degspad, kesella, ägg, socker, kardemumma, salt och bakpulver.
Rör i mjölet men spara litet till utbakningen. Arbeta degen smidig men låt den gärna vara aningen kladdig.
Låt degen jäsa i bunken övertäckt med bakduk ca 40 min.

Ta upp degen och knåda den smidig på mjölat bakbord. Dela den i 2 delar och rulla ut varje del till en längd. Dela varje längd i 8 bitar. Rulla till runda bullar och lägg dom på en plåt med bakplåtspapper. Platta till bullarna lite med handen.
Låt bullarna jäsa under bakduk ca 30 minuter. Sätt ugnen på 225 gr. Pensla bullarna med uppvispat ägg och grädda mitt i ugnen i 6-8 min. Låt dem kallna på galler under bakduk.
Riv mandelmassan på rivjärn. Skär av ett lock på bullarna och gröp ur inkråmet. Blanda inkråmet med mandelmassa och rör i grädde eller mjölk till lagom konsistens.
Fyll bullarna med mandelblandningen. Vispa grädden och klicka eller spritsa på den. Lägg på locket och sikta över lite florsocker.

/Donna-Lee
 
Toppen