• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Seg Ipad

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.707
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Ipad:en har blivit markant mycket segare utan att några nya appar är nedladdade på flera år (endast uppdateringar), jag har provat med omstart men det hjälper inte.
Har hört att Apple medvetet slöat ner äldre Iphone, så att de i vissa fall i stort sett blivit obrukbara.

Är det någon som känner till om detta även har drabbat Ipad?
 
F

F.d. 53814

Guest
Gör en fabriksåterställning så piggnar den till igen.
Glöm inte att göra en back-up först.
 
R

Rolfevert

Guest
Enligt Apple gäller problemet med åtgärder för att spara batteriet enbart iPhone 6s och tidigare
Rolf
 

Draumur

FD HBK Medlem
Inlägg
756
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4788
Medlemskap
2023
Mina äldre ipads som har version 9 är jättelångsamma. Går inte att uppdatera. Nu gäller 11.2.2. De äldre versionerna funkar fortfarande bra till navigering och lite lättsurf. Men klart långsammare. Har nollställt och allt sånt, men jag tror du får leva med att de blir långsammare. Trist är det.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.707
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
  1. Hur snabb är uppkopplingen?
  2. Hur mycket minne återstår?
  3. Omstart?
  4. Hard reset?

1. Uppkopplingen är fullt tillräcklig (med råge)
2. Drygt halva minneskapaciteten återstår
3. Omstart är gjord men hjälper inte
4. "Hard reset" vet jag inte vad det innebär men kan det vara detsamma som "radera allt"?
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.707
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Mina äldre ipads som har version 9 är jättelångsamma. Går inte att uppdatera. Nu gäller 11.2.2. De äldre versionerna funkar fortfarande bra till navigering och lite lättsurf. Men klart långsammare. Har nollställt och allt sånt, men jag tror du får leva med att de blir långsammare. Trist är det.

Ja, detta är en med iOS 9 version och det stämmer att den inte uppdaterar längre, det står bara att "uppdateringar inte behövs" och det har varit så ett bra tag.
Jag tycker att de är lite snabba med att sluta med uppdateringar. Jag har en ändå äldre iMac och till den får jag hela tiden de senaste uppdateringarna.
 
F

F.d. 53814

Guest
Återskapa iPhone, iPad eller iPod till fabriksinställningarna
Att paddan blir segare med tiden beror mycket på att det sparas en massa skit i systemet, alltid bra att rensa ur. Men, de flesta appa blir också mer resurskrävande och även om dom kan köras på äldre hårdvara så är det inte alltid smärtfritt.
Om man rensar bort appar man inte använder och sedan följer länken ovan så har man gjort vad man kan.
Nästa steg är att köpa nytt.
Min iPad2 hänger med fortfarande, men man får inte bli stressad av långsam start ibland.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.800
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Stäng av Bakgrundsuppdatering helt och stäng appar när du är klar med dem. Slå av Platstjänster på så mycket som möjligt. Ta bort autouppdatering av epost och andra appar och gör det manuellt när det behövs.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Jag har gjort en ”hard reset” på min äldsta iPad och använder den till navigering och ställplatssökning. Funkar utmärkt!
En ”hard reset” görs med att hålla in hemknapp och avstängningsknapp samtidigt under några sekunder till dess att skärmen slocknar. Då rensas den från allt skräp som sparats under åren och endast appar man sätter värde på läggs in på nytt. I mitt fall ställplatsappar och fyra navigeringsappar med en mängd Europakartor på varje app. Bättre navigator kan man inte få på några minuter och dessutom gratis.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.707
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Tack för hjälpen, ingen nämnd och ingen glömd. Nu har jag lite mer att gå och hoppas att den blir användbar igen.
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Dessa problem kommer förr eller senare på alla datorer, plattor och mobiler oavsett tillverkare eller operativsystem, gammal hårdvara som var gjord för dåtida mjukvara är problemet. Modern mjukvara kräver mer av hårdvaran vilket gör att äldre hårdvara segar ner sig eftersom den inte är anpassad till modern mjukvara som ny hårdvara är.

Förr eller senare är det lika bra att köpa nyare hårdvara som har prestanda för ny krävande mjukvara.
Internet/webben består ju av mjukvara som blir allt mer komplicerad och därmed mer prestandakrävande för användarens hårdvara.
 
S

Sören-6830

Guest
Jag glömde nämna att under inställningar radera allt innehåll och inställningar!
Enbart ”hard reset” hjälper inte för att göra om plattan.
Hur gör du när du på nytt lägger in navigation och ställplatser, lånar du ett simkort från en annan av dina maskiner? Samma vid uppdateringar? Eller finns det annat sätt?
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Hur gör du när du på nytt lägger in navigation och ställplatser, lånar du ett simkort från en annan av dina maskiner? Samma vid uppdateringar? Eller finns det annat sätt?
Du behöver inget simkort för att använda navigering i en iPad!
För att hämta appar och kartor på nytt räcker det med WiFi eller internetdelning från annan enhet, att ladda ned app och kartor på nytt kostar inget.
En iPad måste ha plats för simkort eftersom bara den har inbyggd GPS.
 

Draumur

FD HBK Medlem
Inlägg
756
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4788
Medlemskap
2023
Du kan lägga in ny navigation, ställplatser och allt övrigt när du har tillgång till wifi. Men för att det ska fungera måste givetvis den gamla paddan vara utrustad med gps. Men visst är det trist att Apple gör så här med iphone och ipad. Min gamla Mac Book uppgraderades idag och fungerar perfekt. Svårt att förstå Apples strategi. Det är väl någon kommersiell tanke bakom. Men det verkar inte gälla mac och imac.
 
4

4 JO

Guest
Segheten kan också bero på att det börjar bli ont om utrymme i din iPad.
Många appar lagrar information lokalt på enheten.
Värsta boven är nog Facebook som kan sno åt sig väldigt mycket utrymme, men det finns fler appar som gör det.
Enklast kommer man runt detta genom att helt enkelt avinstallera appen och sedan installera om den och vips har man rensat bort en massa temporära filer som användes för länge sedan och inte är aktuella längre.

Under Inställningar - Allmänt - iPhone (eller iPad) lagringsutrymme, där ser du hur mycket som finns tillgängligt i enheten och vilka appar som tar upp mest plats.
 
Toppen