• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Se upp med Transportstyrelsen

Suning

HBK Medlem
Inlägg
1.343
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
7133
Medlemskap
2024
Den 25 april ställde jag på husbilen efter vinteruppehållet med Avställningsförsäkring.

Då är det ju så att Transportstyrelsen meddelar försäkringsbolaget att den är påställd och ett inbetalningskort kommer med premie för trafik/helförsäkring.

När inget inbetalningskort kommit efter 3 veckor kollade jag med försäkringsbolaget vad som hade hänt.

"Vi har inte fått något meddelande från Transportstyrelsen om att den är påställd" säger de då!

Således hade jag kört ca 3 veckor med bara avställningsförsäkring! Vågar inte tänka på vad som kunde hänt.

Suning
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Se upp med Transportstyrelsen

Ställde du på över nätet eller per telefon?
 

kjeva

HBK Medlem
Inlägg
205
Kommun
Sundbyberg
HBK-Nr
163
Medlemskap
2024
Sv: Se upp med Transportstyrelsen

Jag ställde också på över nätet och det fungerade.

Kjell
 
F

F.d. 13449

Guest
Sv: Se upp med Transportstyrelsen

Ställer alltid på o av via nätet och har alltid fungerat. Dock brukar jag alltid dubbelkolla så att det verkligen gått igenom då det kan hända att något på linan inte fungerar.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Se upp med Transportstyrelsen

Jag har caravanclubs försäkring och jag får alltid ett bekräftelsemail att det skett en förändring i försäkringen , detta borde ju gå att fixa även för andra bolag .
 
T

Teddi

Guest
Sv: Se upp med Transportstyrelsen

har man kört oförsäkrat kommer så småningom ett brev från trafikförsäkringsföreningen,,
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Se upp med Transportstyrelsen

Har för mig, men är inte säker, att man kan skriva ut en bekräftelse när man ställer på eller av på nätet. Har själv aldrig gjort detta men kanske något att göra i framtiden.
 
F

F.d. 13449

Guest
Sv: Se upp med Transportstyrelsen

har man kört oförsäkrat kommer så småningom ett brev från trafikförsäkringsföreningen,,
Fast han har ju inte kört oförsäkrat, han har kört avställt och då kommer inget brev från trafikförsäkringsföreningen
 

Yngve o Susanne

HBK Medlem
Inlägg
105
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
246
Medlemskap
2024
Sv: Se upp med Transportstyrelsen

Hej!
Vad är det som gäller vis avställning av husbilen?
Skall hb vara avställd minst 15 dagar för att inte fordonskatt skall betalas?
Vad säger ni?

Må så gött.
 
T

Teddi

Guest
Sv: Se upp med Transportstyrelsen

Fast han har ju inte kört oförsäkrat, han har kört avställt och då kommer inget brev från trafikförsäkringsföreningen


hej,,du kan ju inte köra bil på en avställningsförsäkring,,den e ju lika frivillig som alla andra tilläggsförs,,ja vill bara påpeka att de kan bli så ihop med påställning,,i synnerhet om man byter bolag samtidigt,,sen om bilen står still eller ej,,spelar ingen roll,,den var ju påställd va ja kunde förstå,,vi kan väl alla få reda på resultatet?? även sådant gör ju klubben attraktiv,,vi hjälper varann,,
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Se upp med Transportstyrelsen

Så här ser det ut på vår husbil:

Fordonsdata
Fordonsstatus:I trafik (2012-04-16)

Suning har sin i trafik sedan 2012-04-25

Enkelt sätt att kolla, den går in i trafik direkt du ställt på den, och det skall gå automatiskt med försäkringen från transp-styrelsen till försäkringsbolaget om du inte byter försäkringsbolag under tiden.

Mvh
Pelle
 
Senast ändrad:
F

F.d. 10098

Guest
Sv: Se upp med Transportstyrelsen

Man riskerar nog inget om man gör följande:
Kontrollerar på Transportstyrelsens hemsida att påställningen gått igenom.
Kontaktar försäkringsbolaget inom skälig tid (typ 14 dagar) efter påställningen om inte nytt försäkringsbrev eller motsvarande erhållits.

Det tar någon eller några dagar efter påställningen innan försäkringsbolaget ändrat försäkringen men när det sker är det retroaktivt från påställningsdagen.

Fordonet är ju inte oförsäkrat (såvida man inte avslutat försäkringen för att byta bolag) utan försäkringen är vilande med förutsättning att den skall fortsätta gälla från datum för påställning. Hos vissa bolag finns en tjänst ("mina sidor") där man kan kolla statusen på sina försäkringar.
 

skogen

HBK Medlem
Inlägg
240
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
1361
Medlemskap
2024
Sv: Se upp med Transportstyrelsen

körde halva 2011 på avställningsförsäkringen, upptäckte på hösten att någon hade missat, transportstyrelsen eller folksam?
hade tur att inget hände.

mvh skogen.
 
Toppen