• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Se upp i Limhamns småbåtshamn!

Tomten 560

FD HBK Medlem
Inlägg
107
Kommun
Gislaved
HBK-Nr
25427
Medlemskap
2023
Det finns inga skyltar eller anslag om denna plats inom småbåtshamnen. Ändå kom det en ungdom från grillenbaren på söndagsmorgonen och ville ha 150 kr för att vi stått där från lördags kväll till söndags förmiddag. På min fråga vad han ville ha betalt för, svarade han att det är en ställplatsavgift. I den skulle ingå tillgång till toalett och dusch samt el och parkering. Alltväl så långt men hur kommer man in på den låsta toaletten om man kommer sent på kvällen och han eller hamnkapten inte finns där? Jo man skall ringa och beställa plats......Vart ringer man? Hamnkaptens och grillens utrymme ligger i andra ändan av hamnområdet, så dit tar man sig inte så lätt. Där är förmodligen stängt och kanske hänvisar till ett telefonnr och vad händer då?
Så nu bojkottas den ställplatsen av oss fram tills det sker en förändring med tydlig information om vad som gäller på platsen.
Sen vill jag protestera mot tendensen att hela tiden avgifterna höjs på ställplatserna. Jag vill parkera på ett lugnt och säkert ställe utan att en massa service skall ingå. Jag har allt med mig i bilen och skulle jag någon gång behöva det så vill jag betala för den servicen då, inte att det ingår. Så länge alla betalar och inte säger något så fortsätter höjningarna och då kan man lika väl använda campingarna. Jag tycker att det är för mycket med 100 -150 kr för att stå en natt på en asfalterad yta i utkanten av ett område Det blir ca 10 kr i timman och det tar de ofta mitt inne i stan i parkeringsavgift.
 
F

F.d. 7117

Guest
Sv: Se upp i Limhamns småbåtshamn!

Man står inte säkrare heller eftersom det inte brukar vara inhägnat. Har stått i Strängnäs hamn med ett jäkla liv på natten med fulla ungdomar som bankade på alla husbilar.:mad: Inte över hundra kronor vore lagom.;)
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.568
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Se upp i Limhamns småbåtshamn!

Man skall inte betala till någon annan än personalen på hamnkontoret och då få kvitto jämte nycklar till dusch och toalett.

Platsen är inte säkrare än andra platser, men det går vakter runt i hamnen varje kväll under båtsäsongen. Hamnen är väldigt positiv att upplåta ställplats till husbilar så vi kan känna oss välkomna.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.775
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Se upp i Limhamns småbåtshamn!

Det finns inga skyltar eller anslag om denna plats inom småbåtshamnen. Ändå kom det en ungdom från grillenbaren på söndagsmorgonen och ville ha 150 kr för att vi stått där från lördags kväll till söndags förmiddag. På min fråga vad han ville ha betalt för, svarade han att det är en ställplatsavgift. I den skulle ingå tillgång till toalett och dusch samt el och parkering. Alltväl så långt men hur kommer man in på den låsta toaletten om man kommer sent på kvällen och han eller hamnkapten inte finns där? Jo man skall ringa och beställa plats......Vart ringer man? Hamnkaptens och grillens utrymme ligger i andra ändan av hamnområdet, så dit tar man sig inte så lätt. Där är förmodligen stängt och kanske hänvisar till ett telefonnr och vad händer då?
Så nu bojkottas den ställplatsen av oss fram tills det sker en förändring med tydlig information om vad som gäller på platsen.
Sen vill jag protestera mot tendensen att hela tiden avgifterna höjs på ställplatserna. Jag vill parkera på ett lugnt och säkert ställe utan att en massa service skall ingå. Jag har allt med mig i bilen och skulle jag någon gång behöva det så vill jag betala för den servicen då, inte att det ingår. Så länge alla betalar och inte säger något så fortsätter höjningarna och då kan man lika väl använda campingarna. Jag tycker att det är för mycket med 100 -150 kr för att stå en natt på en asfalterad yta i utkanten av ett område Det blir ca 10 kr i timman och det tar de ofta mitt inne i stan i parkeringsavgift.

Absolut ska förutsättningarna vara klara från början. Vilka var dina förutsättningar när du ställde upp? Att det skulle vara gratis att stå i en småbåtshamn? Varför det? Sedan funderar jag på om du betalde den här ungdomen? I så fall.., varför då?

Det är helt OK att ställa krav, men det är upp till markägare, privat eller kommunal, att diktera villkoren. Jag utgår alltid från att det alltid finns någon kravställare, privat eller kommunal. Det är upp till mig att ta reda på förutsättningarna där jag ställer mig. Så resonerar jag.

Sen kan det ha en ganska begränsad effekt att protestera på HBK:s hemsida! :)
 
F

F.d. 25189

Guest
Sv: Se upp i Limhamns småbåtshamn!

Man står inte säkrare heller eftersom det inte brukar vara inhägnat. Har stått i Strängnäs hamn med ett jäkla liv på natten med fulla ungdomar som bankade på alla husbilar.:mad: Inte över hundra kronor vore lagom.;)

Stod i strängnäs hamn i fjol och när jag skulle betala frågade dom om jag använt deras service utrymmen och det hade jag inte så då kostade det inget sa en en parvel som stod i sjö macken :) Så jag bara tackade för mig glatt och la strängnäs som en bra ställplats i mitt huvud ! Kan tillägga att jag stod där mitt i veckan dock under slutet av juli och det va lugnt och skönt.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.269
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Se upp i Limhamns småbåtshamn!

Vi har själva övernattat några ggr. i Limhamn. Platsen är ok för övernattning o lugnt o tyst.
Problemet där är att avgift ska ges i hamnkontoret. Om man kommer sent på kvällen o åker tidigt och vill betala hur gör man då? Hamnkontorets brevlåda är en öppen låda så det känns inget vidare att lägga pengarna där. Och ge pengar till någon som kommer från restaurangen är fel eftersom dom inte har med avgiften att göra. Toalettbricka kan heller inte erhållas.
Sen kan man tycka att 200kr är i blodigaste laget men så är läget om man vill stå där. Säljaren sätter priset.

Vi har valt att undvika den här ställplatsen för att priset är orimligt och betalningen fungerar inte för dom som vill göra rätt för sig.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.568
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Se upp i Limhamns småbåtshamn!

Kommer man till platsen när hamnkontoret är stängt och det inte finns uppgift var man istället skall betala så kostar det inget eftersom man ej heller fått den servicen man betalar för.

Platsen kommer efterhand att kompletteras med anslagstavlor och anvisningar och markerade platser.
 
F

F.d. 24435

Guest
Sv: Se upp i Limhamns småbåtshamn!

Har själv goda erfarenheter från denna plats. Gillar man inte de regler som finns där kan man stå på Ribbersborgs Camping inte så långt därifrån, kostar i o f s nästan 500:-, valfriheten råder!!
 

Libom

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
1345
Medlemskap
2024
Sv: Se upp i Limhamns småbåtshamn!

På Ribersborgs parkeringar råder 24 tim regeln, d.v.s fritt från fred. kväll till månd.morg. om inget annat anges. Där finns toalett. Agerandet i småbåtshamnen hade jag aldrig accepterat utan helt sonika kört därifrån. Självklart ska det vara skyltat annars kan vilken skojare som helst komma och kräva en peng..
Libom
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.269
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Se upp i Limhamns småbåtshamn!

Precis så har vi gjort ett antal ggr. Men vi tycker det känns som att man smyger iväg o det känns inte bra för oss så väljer vi nu andra lösningar i det området om vi kommer sent vill säga.

Immeln
Känns som du hetsar upp dig lite med avslut !! Du är väl inte arg?
Visst är det väl valfrihet som råder. Det är det jag beskriver för vår del.
Du har väl förmodligen kommit på hamnkontorets öppna tider o då fungerar allt bra.
Eftersom vi även har båt så tycker jag att som övernattning är det en ok plats att strosa omkring o titta på båtar.

Kommer man till platsen när hamnkontoret är stängt och det inte finns uppgift var man istället skall betala så kostar det inget eftersom man ej heller fått den servicen man betalar för.

Platsen kommer efterhand att kompletteras med anslagstavlor och anvisningar och markerade platser.
 
F

F.d. 24435

Guest
Sv: Se upp i Limhamns småbåtshamn!

Precis så har vi gjort ett antal ggr. Men vi tycker det känns som att man smyger iväg o det känns inte bra för oss så väljer vi nu andra lösningar i det området om vi kommer sent vill säga.

Immeln
Känns som du hetsar upp dig lite med avslut !! Du är väl inte arg?
Visst är det väl valfrihet som råder. Det är det jag beskriver för vår del.
Du har väl förmodligen kommit på hamnkontorets öppna tider o då fungerar allt bra.
Eftersom vi även har båt så tycker jag att som övernattning är det en ok plats att strosa omkring o titta på båtar.

Hejsan, lät jag arg ber jag om ursäkt, inte min mening. Men, har haft bra kontakter med båtföreningen både då jag varit där och vid telefonkontakt. Tycker att denna plats är bättre att stå på än att betala mycket mer pengar till Ribbersborgs Camping (Malmö Camping).
Ha en skön dag hälsar en "OARG" immeln :)
 

Libom

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
1345
Medlemskap
2024
Sv: Se upp i Limhamns småbåtshamn!

Hej..

Jag tror du menar f.d Sibbarps camping, numera Malmö Camping nästan vid brofästet. På Ribersborg, mkt närmre stan finns två stora parkeringsplatser med 24 tim park. där står ofta husbilar..
Libom
 
F

F.d. 24435

Guest
Sv: Se upp i Limhamns småbåtshamn!

Hej..

Jag tror du menar f.d Sibbarps camping, numera Malmö Camping nästan vid brofästet. På Ribersborg, mkt närmre stan finns två stora parkeringsplatser med 24 tim park. där står ofta husbilar..
Libom


Självklart menade jag f.d Sibbarps Camping, blandade ihop ärtorna med morötterna !!
 

gaisaren

HBK Medlem
Inlägg
736
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
521
Medlemskap
2024
Sv: Se upp i Limhamns småbåtshamn!

Vi parkerade vid Sibbarbs kallbadshus förra söndagen. Funderade om det var möjligt, vid senare tillfälle, att övernatta här. Läser med förtjusning att "det står ofta husbilar där". Provar det nån gång. Verkar vara ett kanonställe om man , som vi, har hund.

ha de...........:music-icon:
 
Senast ändrad:
M

Majja

Guest
Sv: Se upp i Limhamns småbåtshamn!

Hej alla!
Vi har också stått nere i Limhamns småbåtshamn och kan bara konstatera att det mesta som har diskuterats är helt rätt och bara att beklaga. Hur kan man ta så mycket betalt för en asfaltsyta?
Vi betalade 200kr och fick inte ens ett kvitto??
Vårt absoluta råd undvik denna ställplats.
Tack för ordet

Majja
 
F

F.d. 25675

Guest
Sv: Se upp i Limhamns småbåtshamn!

Instämmer med för högt pris! Tyvärr hade vi inte läst bloggen innan vi åkte hit. Det var lugnt ställe på natten, toa ok, dusch för två stycken lite likt skolgympan... el, vatten, tömning ok. Halva priset hade varit ok. För en natt med påfyllning av vatten och elen kan gå an vid akutbehov, men vi kommer inte tillbaka hit.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Se upp i Limhamns småbåtshamn!

Det är ju den bästa platsen i Malmö - bara 500m till mamma. Vill man sen ta en bit mat på Kajutan så kan man krypa "hem" till husbilen. Innan jag själv visste att man skulle betala stod vi ute på piren ett par gånger. På natten kom vakterna och tittade till oss men inte ett ljud om betalning.

De som passerar Skåne och vill stå lugnt och skönt utan avgifter och konstiga regler kan komma till Tyringe. Vi har ett 10-tal lämpliga platser allt från "skogstomt" till park intill köpcentra (Förmedlingscentralen (lilla Ullared)). Vi har platser vid alla dammarna (en fiskedamm). Flera platser i Sanatorieskogen. Vid idrottspalatset Tyrshov kan man stå om man vill besöka Radiumkällan och fylla på vattenflaskorna med hälsosamt vatten.

På parkeringen mellan torget och Åparken brukar det ofta stå husbilar - helt lagligt - inga vita linjer som man kan stå "utanför". Dessutom finns det minst 5 bra platser runt Finjasjön (Sveriges först befolkade sjö).

VÄLKOMNA !!!
 
Senast ändrad:
Toppen