• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Screwdriver antenne

Lito 2

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Norge
HBK-Nr
13429
Medlemskap
2024
Er det noen som har erfaring med screwdriver antenne her på husbil med glassfiberkaross

73 medlem 13429 Ham LB1ZH
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.817
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Screwdriver antenne

Den ser ut som de UN använder på sina bilar, med Codan eller Barret HF-radio. Monterades fram på bullbar, jordades med jordfläta. Hur mycket bilens kaross påverkade vet jag dock inte.
 

Bilagor

  • Darfur12.jpg
    Darfur12.jpg
    335,6 KB · Visningar: 12
  • Geniena09.jpg
    Geniena09.jpg
    407,9 KB · Visningar: 8
Senast ändrad:

Skabo

HBK Medlem
Inlägg
133
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
11682
Medlemskap
2024
Sv: Screwdriver antenne

Hur bra den typen av antenn är på en husbil vet jag inte, men söker man på
Diamond SD-330 mobilantenn 3,5-30MHz "screwdriwer"
eller
Yaesu ATAS-120A Aktivt avstämt antennsystem
så skrivs det om att det passar på b.la. husbil.

Yaesu:s antenn har dessutom en fördel om man har en viss Yaesu radio då man från radion med ett knapptryck stämmer av antennen på aktuell frekvens.
 

Lito 2

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Norge
HBK-Nr
13429
Medlemskap
2024
Sv: Screwdriver antenne

Amerikanske husbiler bruker denne en del. Angående jording, så ser det ut som det holder med en god jordforbindelse til rammen. Noen har også erfart at eksosanlegget som henger i gummioppheng også må jordes for å unngå statisk. De går hvistnok meget godt også på glassfiberbiler Greier fra 80 til 10m med 6,5 ' pisk. med 8'pisk også 160m.
Har begynt å samle deler til vinterprosjekt, og tester ut hvordan jeg best mulig kan få den lille Clas Ohlsson svarven jeg har til å lage den stigningen jeg vil ha på coilen. Prøvde forsiktig for frun å si jeg måtte ha en større svarv, men det ble svært dårlig mottatt. Skjønner ikke hvorfor. Styringen av coilen er tenkt med steppermotor og Arduino kort (Kjell&co) Arduino er forresten et fantastiskt "leketøy" for oss eldre ungdom.
Om det blir noe av prosjektet skal jeg komme tilbake med rapport. Får jeg det ikke til havner det i haugen med alle de andre prosjektene som ikke har blitt noe av.
73 og god jul til alle
Ham LB1ZH medlem 13429
 
Toppen