• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Scooter i husbilen

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Hej
Tack för alla bra tips.
Vi är ochså på gång att skaffa en scooter som vi har tänkt ha i Husbilsgaraget.
Men hur får ni in scootern i garaget och hur sätter ni fast den i garaget hur ser lösningen ut?
Jag har hittat 2 lösningar som drar in scootern i garaget, är det någon som har någon av dessa lösningar eller någon annan smart lösning.
TRINEO - Garageneinzug für Roller. Einfaches verladen in der Reisemobil-Heckgarage.
Heckgarageneinzug für Motorräder

Lastramp köper du på Biltema (finns flera varianter).
Lastramp, 1 st - Lastramp Ramp - Biltema

Spänner fast med spännremmar och framhjulsstöd (se länk)
Framhjulsstöd, MC, 11-19 Tums hjul, Bredd 90-130mm, Silver

Du använder, med fördel, motorn på scootern för att köra upp den in i garaget. Jag gör så med mc:n där jag har 193hk till förfogande (räcker got ;-)). Putta eller dra upp blir bara krångligt.

Mvh!
// Niklas
 
F

F.d. 53340

Guest
Vi hade vespa gts 300cc 150kg mycke bra med 2 på.bra och lasta också.
Har en böjd lastramp som ja inte använder alu 4,5kg har bytt bil.
Kattis.
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Lastramp köper du på Biltema (finns flera varianter).
Lastramp, 1 st - Lastramp Ramp - Biltema

Spänner fast med spännremmar och framhjulsstöd (se länk)
Framhjulsstöd, MC, 11-19 Tums hjul, Bredd 90-130mm, Silver

Du använder, med fördel, motorn på scootern för att köra upp den in i garaget. Jag gör så med mc:n där jag har 193hk till förfogande (räcker got ;-)). Putta eller dra upp blir bara krångligt.

Mvh!
// Niklas

Är det inte svårt att krypköra med 193 hk, mc uppför rampen in i garaget? Tappar du krypläget så åker du kanske rakt igenom bilen! Jag har 9 hk i min scooter, tycker det är tillräckligt knepigt.
//Åke
 

AnKa

HBK Medlem
Inlägg
57
Kommun
Alvesta
HBK-Nr
16139
Medlemskap
2024
Vi har en Honda SH 150cc helt suvervän scooter vibrationsfri och stark klarar lätt två fullvuxna personer.
 

Bilagor

  • 20170909_123035.jpg
    20170909_123035.jpg
    476,8 KB · Visningar: 108

laval

HBK Medlem
Inlägg
415
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1195
Medlemskap
2024
Hej
Tack för alla bra tips.
Vi är ochså på gång att skaffa en scooter som vi har tänkt ha i Husbilsgaraget.
Men hur får ni in scootern i garaget och hur sätter ni fast den i garaget hur ser lösningen ut?
Jag har hittat 2 lösningar som drar in scootern i garaget, är det någon som har någon av dessa lösningar eller någon annan smart lösning.
TRINEO - Garageneinzug für Roller. Einfaches verladen in der Reisemobil-Heckgarage.
Heckgarageneinzug für Motorräder

Vi har en Trineo fast monterad i garaget.Vi kör upp scootern på rampen med lite gas och ställer framhjulet i vaggan.Sen drar vi in den elektriskt med Trineon. Fram på styret har vi Spännband för styre - Spännband MC-tillbehör - Biltema nr till 2 fasta lastöglor i golvet.Bak på scootern har vi 2 spännband ner till ytterligare 2 fasta lastöglor.Det fungerar mkt bra och är snabbt och säkert att lasta.
 

Anette o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
3969
Medlemskap
2025
Med hjälp av Fiammas cykel o scoterställ fick jag plats med båda i garaget.
 

Bilagor

  • E154025C-7AF2-4536-A0D5-62DBF538F3E3.png
    E154025C-7AF2-4536-A0D5-62DBF538F3E3.png
    4,2 MB · Visningar: 142

AnKa

HBK Medlem
Inlägg
57
Kommun
Alvesta
HBK-Nr
16139
Medlemskap
2024
Blir det inte hög vikt på bakaxeln får ha 400kg bakaxel tryck på min bil ,håkan
Hej, nej vi har ju en boggie bil och har mycket tillgodo vad det gäller vikten på boggien. Vi är också bara 2 personer. Upplever däremot bilen som något bättre balanserad och trevligare att köra med scootern därbak då husbilen är i vanliga fall ganska tung på framaxlen.
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Vi har en Dinli 700 fyrhjuling hängande bak (förlängt rambalkarna) har oxå bytt till asfaltsdäck. Perfekt fordon att köra i Spanien.
Finns det något foto på ekipaget uppkört på lastrampen?
Vad har ni för däck, har kollat runt lite men hittar inte några lämpliga. De som rekommenderas är alldeles för grovmönstrade.
 
Toppen