• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Schaudt EBL 281 slår av vid batteridrift?

Robert Staflin

FD HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
28679
Medlemskap
2021
Bürstner A532 Active -98, Schaudt EBL 281. Sedan en verkstad bytte generator för några år sedan (möjligen orelaterat - jag har knappt använt husbilen de sista 5 åren), så har jag problem med att 12V deaktiveras vid strömavbrott eller att "landströmmen" dras ur. För 2 år sedan bytte jag en rörsäkring i EBL:en då den var helt död, men nu verkar alla säkringar OK både inne i och utanför den. Varje gång jag drar ut 240V-kabeln så slocknar kontrollpanelen och jag kan bara läsa av startbatteriets spänning - ingenting annat. För att få igång den måste jag sätta i 240V-kabeln och trycka in "Ladestart/Nur mit Batterie!"-knappen - så ser allt OK ut igen, och allt i husbilen funkar. https://www.dropbox.com/s/e5f7xxoohby2oix/IMG_0043.jpeg

Igår satte jag in ett nytt AGM-batteri (92 Ah Start/Förbrukning Banner AGM - Batterilagret Webshop) då jag trodde att det var det gamla batteriet som var slut och att EBL:en då slog av, men vid test så är det fortfarande exakt samma problem. Det är som om EBL 281 inte slår över till 12V då kabeln dras ur. I något slags dokument från Schaudt står det:

"Hauptschalter - Relais 35A bistabil

Dieses Relais wird über den Taster ‘12V EIN/AUS’ am IT 281 gesteuert.
Bei ‘AUS’ werden alle 12V - Verbraucher abgeschaltet. (Außer Stromkreis ‘Grundlicht/12V’). Siehe auch Bed.-Anleitung IT 281.
Eigenstromverbrauch: 0"

Tyvärr verkar även det reläet fungera utmärkt - öppnade och testade att det inte blev någon skillnad med manuell omställning (det fungerade även att slå av/på med 12V-knappen på kontrollpanelen).
 
Senast ändrad:
Toppen