Schaudt EBL 281 slår av vid batteridrift?

Tråd startad i 'Elförsörjning' av Robert Staflin, 13 Juli 2019 kl 06:52.

1. Robert Staflin

Robert Staflin HBK Intresserad

Kommun:
    Norrtälje
    Bürstner A532 Active -98, Schaudt EBL 281. Sedan en verkstad bytte generator för några år sedan (möjligen orelaterat - jag har knappt använt husbilen de sista 5 åren), så har jag problem med att 12V deaktiveras vid strömavbrott eller att "landströmmen" dras ur. För 2 år sedan bytte jag en rörsäkring i EBL:en då den var helt död, men nu verkar alla säkringar OK både inne i och utanför den. Varje gång jag drar ut 240V-kabeln så slocknar kontrollpanelen och jag kan bara läsa av startbatteriets spänning - ingenting annat. För att få igång den måste jag sätta i 240V-kabeln och trycka in "Ladestart/Nur mit Batterie!"-knappen - så ser allt OK ut igen, och allt i husbilen funkar. https://www.dropbox.com/s/e5f7xxoohby2oix/IMG_0043.jpeg

Igår satte jag in ett nytt AGM-batteri (92 Ah Start/Förbrukning Banner AGM - Batterilagret Webshop) då jag trodde att det var det gamla batteriet som var slut och att EBL:en då slog av, men vid test så är det fortfarande exakt samma problem. Det är som om EBL 281 inte slår över till 12V då kabeln dras ur. I något slags dokument från Schaudt står det:

"Hauptschalter - Relais 35A bistabil

Dieses Relais wird über den Taster ‘12V EIN/AUS’ am IT 281 gesteuert.
    Bei ‘AUS’ werden alle 12V - Verbraucher abgeschaltet. (Außer Stromkreis ‘Grundlicht/12V’). Siehe auch Bed.-Anleitung IT 281.
    Eigenstromverbrauch: 0"

Tyvärr verkar även det reläet fungera utmärkt - öppnade och testade att det inte blev någon skillnad med manuell omställning (det fungerade även att slå av/på med 12V-knappen på kontrollpanelen).

Senast ändrad: 13 Juli 2019 kl 07:52
  2. Benny56

Benny56 HBK Medlem

Kommun:
    Linköping
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    18929
    Har du kollat så reläet inte bara växlar utan även att kontakterna sluter som de ska? Summra/ohmmät över reläkontakterna. Jag har haft många problem med just bistabila reläer med dessa problem i andra sammanhang.

3. Arne HBK 13

Arne HBK 13 HBK Medlem

Kommun:
    Skövde
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    13
    Det brukar sitta en säkring vid bodelsbatteriet, kolla den.
    Brukar vara på 50A.

kenjon gillar detta.
  4. sandstroem

sandstroem HBK Medlem

Kommun:
    Vänersborg
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    12388
    Hej. När jag snabbt läser din fråga så får jag uppfattningen att ditt bodelsbatteri inte har kontakt med ebl utan att du endast har 12v från laddenheten. Jag har inget schema på just din ebl så jag kan inte säga vilken väg hopkopplingen sker men det bör finna en säkring och en brytare på vägen.
    För att göra ett enkelt test så kopplar du in en voltmeter direkt på bodelsbatteriets poler med 230v urkopplad, och noterar spänningen. Har batteriet varit i vila skall spänningen vara den vilospänning som finns angiven i batteriets spec borde vara 12,72 -12,85 volt. Sedan ansluter du 230v har då ebl kontakt med batteriet så kommer spänningen över batteripolerna snabbt att stiga när laddning startar.
    Har du fel i anslutningen mellan batteri och ebl så förändras inte spänningen över polerna trots att ebl's laddare startar, men du får 12v i bodelen eftersom denna då kommer från laddaren och inte från batteriet.
    Hälsningar Peter

Träsko gillar detta.
  5. Robert Staflin

Kommun:
    Norrtälje
    Ha! Den har jag aldrig sett (hittade den inklämd under ett av sätena bredvid ett relä som jag inte vet vad det gör - precis vid luftvärmeslangen)!

I mitt fall var säkringen på 30A - vilket ska stämma om jag "letar bakvägen" i den tyska instruktionen:
    "Plus Batterie 1: Nr. 2 und Nr. 5 (zur Querschnittverdoppelung) Absicherung: Plus Batterie 1 - 30A Extern"

Biltema nästa.

Träsko gillar detta.
  6. Robert Staflin

Kommun:
    Norrtälje
    Ja, exakt! Det var säkringen som var trasig, och jag lurades att tro att 12V funkade eftersom det kom från laddaren! Med bytt säkring så är panelen igång med ström från batteriet, men nu har istället bodelens 12V slutat fungera... Suck...

Nu hör jag reläet slå på/av då jag använder knappen för 12V på/av på panelen, men det funkar inte. Kanske får jag öppna EBL:en för tredje gången idag och kolla om reläet har dött nu som Benny56 nämnde! Stort tack för all hjälp så här långt!

Träsko gillar detta.
  7. Per o Anne

Per o Anne HBK Medlem

Kommun:
    Nyköping
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    21284
    På min Bürstner A532 Active -98, Schaudt EBL 281 så är det reläet till 12v från generatorn styrt av D+

8. Per o Anne

Per o Anne HBK Medlem

Kommun:
    Nyköping
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    21284
    Schema på EBL281

Bifogade filer:

Robert Staflin gillar detta.
  9. Robert Staflin

Kommun:
    Norrtälje
    OK, det var en "otät" koppling vid reläet, fixat - så nu är det 12V ut till förbrukarna i alla fall.

Fortfarande lyser inte 12V-lampan på panelen, och vattenpumpslampan - så kanske är pumpreläet trasigt också. Vilken soppa! :wub:

Senast ändrad: 13 Juli 2019 kl 16:59
  10. sandstroem

sandstroem HBK Medlem

Kommun:
    Vänersborg
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    12388
    Det relä som är styrt a D+ är endast för matning av kylskåpet.

11. Montreal

Montreal HBK Medlem

Kommun:
    Alingsås
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    707
    Det stämmer väl inte, det styr även laddningen av bodelsbatterierna?

12. Per o Anne

Per o Anne HBK Medlem

Kommun:
    Nyköping
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    21284
    Reläet ine i ebl styr kylen men reläet under sätet är till laddning av bodelsbatteriet. . Det är två olika reläer på olika platser belv lite otydlig tidigare.

13. Montreal

Montreal HBK Medlem

Kommun:
    Alingsås
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    707
    Men D+ styr bägge.

14. Per o Anne

Per o Anne HBK Medlem

Kommun:
    Nyköping
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    21284

Husbilsklubben.se använder egna och tredjeparts cookies för att förbättra din användarupplevelse.