• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Schablonbeskattning av husbilar

R

Rolfevert

Guest
Sv: Schablonbeskattning av husbilar

Egentligen kan man nog koka ner alla tyckande till att dom som är lågbeskattade sitter gärna stilla båten medan alla som tycker sig vara högbeskattade(inklusive undertecknad) gärna vill försöka åstadkomma en förändring!
En fråga: Jag betalar mellan 8 och 9000 kronor i s.k. Co2skatt! Detta gör jag om jag kör 100mil eller jag kör 10000 mil!
Hur bidrar detta system till en minskad miljöpåverkan?
Rolf
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Schablonbeskattning av husbilar

Hela skatten är ju inte CO2 skatt, en del är ju vanlig vägskatt. Den kommer vi ju alltid att få dras med..?
 
J

Jarn

Guest
Sv: Schablonbeskattning av husbilar

Jag har en tusenlapp extra att betala i skatt för att min husbil är automat.
Detta trots att bränsleförbrukningen / CO2 halten är mindre enligt deklarationen än på en manuellt växlad.
Där kan man återigen undra hur denna skrivbordsprodukt är tänkt?
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Schablonbeskattning av husbilar

Egentligen kan man nog koka ner alla tyckande till att dom som är lågbeskattade sitter gärna stilla båten medan alla som tycker sig vara högbeskattade(inklusive undertecknad) gärna vill försöka åstadkomma en förändring!
En fråga: Jag betalar mellan 8 och 9000 kronor i s.k. Co2skatt! Detta gör jag om jag kör 100mil eller jag kör 10000 mil!
Hur bidrar detta system till en minskad miljöpåverkan?
Rolf

En i detta sammanhang utmärkt metafor, genom att inte sitta still i båten riskerar man att dränka alla ombord, alltså även sig själv.
Kör du husbilen dagligen? Själv ställer jag av långa tider (under högsommaren, under senhösten och under slaskperioder på hösten) vilket gör att det inte blir många kronor vare sig i skatt eller försäkring.

aake
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.476
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Schablonbeskattning av husbilar

En i detta sammanhang utmärkt metafor, genom att inte sitta still i båten riskerar man att dränka alla ombord, alltså även sig själv.
Kör du husbilen dagligen? Själv ställer jag av långa tider (under högsommaren, under senhösten och under slaskperioder på hösten) vilket gör att det inte blir många kronor vare sig i skatt eller försäkring.

aake

Är inte en själv redan dränkt när man har en felaktig skatt som är skitdyr?
Tycker det är super när någon tar tag i sådana här ting och försöker göra något åt det, dom med låg skatt bryr sig inte ett smack åt dom som har en dyr så varför ska vi med hög skatt bry oss, kan någon hjälpa mig att öka nivån i min plånbok blir jag tacksam
/Pelle
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Schablonbeskattning av husbilar

En fråga: Jag betalar mellan 8 och 9000 kronor i s.k. Co2skatt! Detta gör jag om jag kör 100mil eller jag kör 10000 mil!
Hur bidrar detta system till en minskad miljöpåverkan?
Rolf

Om du kör 100 mil under tex en vecka betalar du ca 170 kr i skatt och lite försäkring eftersom det går att ställa av/på med ett knapptryck i appen Mina Fordon.
 
R

Rolfevert

Guest
Sv: Schablonbeskattning av husbilar

Flera missar den viktigaste poängen med mitt inlägg.
Det är inte Co2 skatt i sig jag vänder mig mot. Detta trots att jag inte är MP.
Nej skall människan kunna rädda jorden för framtiden måste negativ miljöpåverkan minskas.
Jag har alltså absolut inte något emot att betala Co2skatt men skatten jag betalar skall spegla verkligheten och inte en fiktion.
De ska kosta att skita ner därför fortsätter jag gärna att argumentera för en rättvisare beskattning!
Rolf
 
R

Rolfevert

Guest
Sv: Schablonbeskattning av husbilar

Förresten så av de bilar som registrerades under 2014 i skatteklass 62(husbilar)
var det 2701 st som inte hade Co2 uppgifter med till registreringen.
Därför kan man väl på goda grunder anta att dessa bilar har blivit schablonbeskattade.
Tänkvärt tycker jag.
Rolf
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Schablonbeskattning av husbilar

Jag tycker det blir lite väl mycket fokus på att schablonbeskattningsmodellen skulle vara helt orättvis och att man alltid får ett för högt co2 värde genom den.
Det egentliga problemet ligger i nivån på skatten vi betalar. Den är inte rimlig i förhållande till hur våra fordon brukas.

Schablonberäkningsmodellen av Co2 värdet är ändå ganska generös och något som många husbilsägare ”tjänar” på. Hur skulle det egentligen se ut om husbilstillverkarna plötsligt började redovisa ett riktigt uppmätt Co2 värde på våra ombyggda bilar och vi sen fick betala efter det värdet?

Ett tomt Fiat Ducato skåp (Multijet 130Hk) med en tjänstevikt på 2050kg har en redovisad förbrukning på 0,74l/mil blandad körning. Det ger ett Co2 värde på 195 g/km.
Det är ungefär denna Co2 siffra som många av oss suktar efter och som några på olika sätt har lyckats få in i registret och sen skattar efter. Att den inte stämmer kan vi ju alla räkna ut med lilltån ändå har den blivit någon form av fix för hur mycket skatt som är rimligt att betala. Allt annat är fel och orättvist.

Den enklaste formen av husbil (plåtis) där man i princip inte ändrat något förutom lite inredning är ca 50% tyngre än den tomma skåpbilen. Det är alltså 50% mer massa som skall släpas fram. Drar detta extra bränsle? Självklart! Med en högre förbrukning följer också ett högre Co2 värde..
Och då skall vi inte tala om skillnaderna när vi jämför med påbyggda bilar som alkovbilar och stora integrerade bilar med alkochassie och kanske flera axlar…

Hur många husbilar har en förbrukning på under 1 l/milen vid blandad körning?
OBS vid blandad körning!! Inte på landsväg eller motorväg.
Läser man här i forumet så är runt 1l/mil och ibland mer en vanlig uppmätt förbrukning på landsväg… Lite grovt skulle vi nog kunna lägga på minst 1 dl/mil för att få fram en uppskattad förbrukning vid blandad körning. Givetvis beroende på hur stor bilen är.

Om vi ändå tar en glädjeförbrukning på 1l/mil vid blandad körning så ger det ett Co2 värde på över 260 g/km. Alltså ungefär samma värde som många(de flesta?) av våra husbilar har fått av schablonmodellen.
Alla som har bilar som drar mer ”tjänar” alltså på schablonmodellen. Det är en större del av husbilarna skulle jag nog våga påstå. Även om några drar lite mindre än litern så är det garanterat mycket långt kvar ner till 0,74 l/mil och dess 195 g/km som det hela tiden jämförs med.

Blanda nu inte ihop detta med hur mycket vi alla betalar i skatt. Det är på tok för mycket och det är där skon klämmer anser jag. Schablonmodellen för framräknandet av Co2 tycker jag däremot inte är extremt orättvis eller ger för högt värde. Givetvis med vissa undantag.
Finns det en orättvisa så är det i så fall att vissa fått ett orimligt lågt Co2 värde(skatt)med hjälp av olika intyg.
Men att peka på det som argument för att få lägre skatt är för mig lika med avundsjuka och får förmodligen också bara som resultat att deras skatt höjs.

Tyvärr är väl det argumentet det enklaste och konkretaste för alla att ta till...
 

Gåsapågen

FD HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
77
Medlemskap
2022
Sv: Schablonbeskattning av husbilar

Hej! Jag tycker det är löjligt med komentarer att partikelfilter ökar utsläppen dom tas bort till 99,9 procent men fiat och iveco vet säkert hvad dom gör som världens största motortillverkare. Jag hade en lastbil 1996 där jag köpte ett partikelfilter för jag måste köra i miljösonerna i Malmö, motorn en v8 400 hr, det blev 0 i utsläpp.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Schablonbeskattning av husbilar

Hej! Jag tycker det är löjligt med komentarer att partikelfilter ökar utsläppen dom tas bort till 99,9 procent men fiat och iveco vet säkert hvad dom gör som världens största motortillverkare. Jag hade en lastbil 1996 där jag köpte ett partikelfilter för jag måste köra i miljösonerna i Malmö, motorn en v8 400 hr, det blev 0 i utsläpp.

Helt riktigt att ett partikelfilter MINSKAR partikelutsläppen.

Lika riktigt är det, vilket förklarats i flera inlägg, att ett partikelfilter ÖKAR bränsleförbrukningen - och därmed CO2-utsläppet.

Och det är CO2-utsläppet (inte partikelutsläppet) som ligger till frund för beskattningen.
 
R

Rolfevert

Guest
Sv: Schablonbeskattning av husbilar

Påstående att felet skulle ligga i att vi betalar alldeles för mycket skatt i förhållande till hur vi använder våra bilar stämmer säkert i väldigt många fall.

Jag måste dock framhärda i att mycket fokus bör läggas på hur Co2 skatten tas ut. Co2 skatten har tillkommit för att främja miljön och därför bör hela systemet göras om! "ju mer du skitar ner ju mer skall du betala"!
Att tala om orättvisor oss skattebetalare emellan och avundsjuka hit o dit är enligt mitt förmenande alldeles för låg nivå på debatten.
Rolf
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Schablonbeskattning av husbilar

Och jag tycker att det är helt ok att argumentera för att den egna skatten bör sänkas och detta är inte vad några av oss har framfört invändningar mot utan mot argumenten för att andras skatt bör höjas. Vare sig dessa argument framförs med rättvisa som skäl eller annat så är det inget som främjar kamratskapet i klubben.

aake
 
R

Rolfevert

Guest
Sv: Schablonbeskattning av husbilar

Har du hittat några som argumenterar för att skatten skall höjas för en del så har jag nog missat det.
Rolf
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Schablonbeskattning av husbilar

Har du hittat några som argumenterar för att skatten skall höjas för en del så har jag nog missat det.
Rolf

I mitt inlägg 48 framförde jag åsikter som uppenbart inte föll i god jord. Om vi trots allt är överens om vad jag skrev där så är jag nöjd.

aake
 
R

Rolfevert

Guest
Sv: Schablonbeskattning av husbilar

I mitt inlägg 48 framförde jag åsikter som uppenbart inte föll i god jord. Om vi trots allt är överens om vad jag skrev där så är jag nöjd.

aake

Jag ser inget kontroversiellt i ditt inlägg 48. Har heller inte sett någon som argumenterat för höjd skatt på gamla bilar.
Så vitt jag kan förstå har tråden mest handlat om schablonbeskattningen som är en relativt ny företeelse. På samma sätt som Co2beskattningen i sin helhet. Äldre bilar är så vitt jag förstår beskattade efter vikt eller har jag fel?
Rolf
 

Lars o Annica

HBK Medlem
Inlägg
759
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2024
Sv: Schablonbeskattning av husbilar

Och jag tycker att det är helt ok att argumentera för att den egna skatten bör sänkas och detta är inte vad några av oss har framfört invändningar mot utan mot argumenten för att andras skatt bör höjas. Vare sig dessa argument framförs med rättvisa som skäl eller annat så är det inget som främjar kamratskapet i klubben.

aake

Jag blir väl tvungen att ta åt mig lite,men kan se att inte du heller är oberörd som du påstår i ett av dina inlägg.
Att jag tagit bla din bil som exempel beror på att du till en början gjorde sken av att du hade den höga skatten och inte brydde dig så värst mycket.vilket vi sedan förstått att så inte är fallet när du börjar tala om att kamratskapen i klubben är hotat pga av detta.
Som du själv skriver har du varit med om orättvis beskattning som blivit tillrätta och du är tydligen nöjd,men det innebär inte att du kan tysta dom som känner som du gjorde då att nu försöka hamna i ett bättre läge.
Att alla är sin egen plånbok närmast råder ingen tvekan om det gäller nog dig med Aake men att dra det så långt att tro att detta påverkar den goda kamratskap som råder i klubben gör att du inte verkar så oberörd som du ville framställa det i början av denna tråd.


lars
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Schablonbeskattning av husbilar

Jag blir väl tvungen att ta åt mig lite,men kan se att inte du heller är oberörd som du påstår i ett av dina inlägg.
Att jag tagit bla din bil som exempel beror på att du till en början gjorde sken av att du hade den höga skatten och inte brydde dig så värst mycket.vilket vi sedan förstått att så inte är fallet när du börjar tala om att kamratskapen i klubben är hotat pga av detta.
Som du själv skriver har du varit med om orättvis beskattning som blivit tillrätta och du är tydligen nöjd,men det innebär inte att du kan tysta dom som känner som du gjorde då att nu försöka hamna i ett bättre läge.
Att alla är sin egen plånbok närmast råder ingen tvekan om det gäller nog dig med Aake men att dra det så långt att tro att detta påverkar den goda kamratskap som råder i klubben gör att du inte verkar så oberörd som du ville framställa det i början av denna tråd.


lars

Några små missuppfattningar, Lars.
Jag gjorde inget för att påverka min skatt utan den anpassning som skedde till första registreringsdatum inom EU beslutades utan något som helst engagemang från mig. Och det är denna tråd som väckt ett visst intresse för frågan hos mig och jag får väl vara tacksam att en medlem har gjort sig besväret att t.o.m. ta reda på vilken fordonsskatt jag betalar (något jag inte själv var klar över eftersom jag har bilen avställd långa tider).
Men nu har jag faktiskt tröttnat rejält på diskussionen. Ni har säkert alla mer eller mindre rätt i vad ni skriver och jag hoppas på att vi alla får råd att behålla våra husbilar ett tag till.

aake
 
Toppen