• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Schablonbeskattning av husbilar

F

F.d. 53091

Guest
Sv: Schablonbeskattning av husbilar

Suck ! Du har inte läst eller inte fattat? Tycker fortfarande att Skatt skall tas av det du kör? Ledsen om min uppfattning inte är samma som din! Har själv en ganska stor Bil men har inga problem med om nägon skulle ha en krona mindre än mig
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Schablonbeskattning av husbilar

Vill klargöra att jag inte är irriterad på något sätt,det som fick mig att skriva mitt inlägg var att Aake som har tung bil 5000 kg automatlåda och fyrhjulsdrift dessutom låg skatt tyckte att vi med över 8000 kr borde vara ganska nöjda.
Enligt schablonberäkningar borde en sådan bil ha en av de högsta skatterna.
vill dessutom klargöra att om jag fick en skatt på 25 kr om året skulle jag betala den och inte nämna det för en människa,ej heller skulle jag skämmas speciellt mycket.


Lars som inte håller med Mona sahlin.

Det är möjligt att jag uttryckt mig otydligt, men jag har inte skrivit annat än att jag inte lider. Jag led varken när jag hade omkring 1000:- högre årsskatt än schablonen eller nu när jag har samma skatt som andra husbilar av samma slag med första registrering 2008.

aake
 
F

F.d. 53091

Guest
Sv: Schablonbeskattning av husbilar

Har inte något personligt mot dig eller någon här!
 
R

Rolfevert

Guest
Sv: Schablonbeskattning av husbilar

Har inte något personligt mot dig eller någon här!

Tycker det är lite trist bara att du tydligen inte fattade att jag ironiserade med mitt inlägg om skattebefriade stora bilar!
I övrigt förstår jag inte vad du menar. Jag hävdar fortfarande att ÄVEN JAG tycker att skatten skall tas ut på bränslet!!!!

Rolf
 
F

F.d. 53091

Guest
Sv: Schablonbeskattning av husbilar

BRA!!!O vad e problemet?:yes:
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Schablonbeskattning av husbilar

Genom att införa högre skatt på nyinköp av mer bränsleslukande fordon så räknar man rimligen med att påverka konsumtionsmönstret och det tycker jag att den lagstiftande församlingen bör vara i sin fulla rätt att göra.
Jag ställer mig frågande till på vilket sätt ändring av skatten för gamla fordon skulle kunna tänkas påverka framtida bilinköp.

Jag har svårt att se någon orättvisa så länge ingen tvingas köpa nytt.

aake
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Schablonbeskattning av husbilar

Om din gräsmatta är grönare än min skulle jag kanske bli avundsjuk,
Men om du skulle få bidrag av staten för att få den grönare skulle jag tycka det var orättvist.
Nu är väl inte skatt någon subvention utan en utgift. Att världen är "orättvis" ligger i sakens natur. Vissa bor i lågskatte kommuner andra i högskatte kommuner. Rättvisan är personlig inte absolut. Om jag med min lilla plåtis på 6 meter betalar lika mycket i skatt som du i din bil kan jag tycka att det är orättvist. Alla bilars CoC värden är "skruvade", alla drar mer bränsle än angivet. Om ett bilföretag är skickligare på att testa så att utsläppet blir lägre än ett annat kan det också upplevas som orättvist?
Rättvisan är personlig, någon absolut rättvisa existerar inte
 
R

Rolfevert

Guest
Sv: Schablonbeskattning av husbilar

Tycker du då att man som människa bara skall acceptera orättvisor bara för det ligger i "sakens natur?
Därmed inte sagt att jag tycker så! Tvärtom!
Rolf
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Schablonbeskattning av husbilar

Tycker du då att man som människa bara skall acceptera orättvisor bara för det ligger i "sakens natur?
Därmed inte sagt att jag tycker så! Tvärtom!
Rolf
Jag accepterar att det jag tycker är orättvist tycker en annan är rättvist.
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.637
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Schablonbeskattning av husbilar

Alla bilars CoC värden är "skruvade", alla drar mer bränsle än angivet.

Off topic: Mycket hänger på körstilen. Har en Passat MY15 190hk diesel automat som enligt pappren ska ligga på 4,6l/100km vilket jag tvivlade på. Mina första 200 mil låg på 6,3l /100km. Nu har frugan haft bilen några dagar och efter 50 mil med henne bakom ratten så visar färddatorn 4,6l/100 mil sedan tankning.
Nu stämmer säkert inte färddatorn exakt, men jag fick mig en tankeställare angående min körstil. Senaste dagarna har jag kört med lite mer framförhållning och ligger nu på drygt 5l/100 km så 4,6 är ingen omöjlighet om man låter bli momsandet på hastigheten + låter tyngdkraften jobba. Tror aldrig att jag kommer bli den som har minst bränsleförbrukning, men inser att jag kan påverka den avsevärt med lite ansträngning.
 

Lars48

FD HBK Medlem
Inlägg
1.483
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
9169
Medlemskap
2023
Sv: Schablonbeskattning av husbilar

Hur ser den formel ut som bekräftar dina uppgifter om partikelfiltret inverkan på Co 2 utsläpp?
 
R

Rolfevert

Guest
Sv: Schablonbeskattning av husbilar

Att betala eller inte betala skatt är och har alltid varit ett kontroversiellt ämne som gett näring åt mycket pajkastning.
Förslag:
Slopa alla nuvarande sätt att beskatta!
Lägg all beskattning på konsumtion och på kapital!
Då j-à i anamma blir det fart på ekonomin!
Sparar du får du betala skatt och konsumerar du får du betala skatt. du väljer själv.
Problemet är bara att en mängd räknenissar som jobbar med mer eller mindre kluriga sätt att beskatta befolkningen blir arbetslösa.
Rolf
:twitcy:
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.600
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Schablonbeskattning av husbilar

Hur ser den formel ut som bekräftar dina uppgifter om partikelfiltret inverkan på Co 2 utsläpp?

Även om frågan inte är ställd till oss, känner vi oss manade att ge ett kort svar.

Ett partikelfilter regenereras med jämna mellanrum, och under regenereringen ökar den momentana bränsleförbrukningen högst avsevärt. (Det har skrivits åtskilligt om detta på andra forum.)

Detta ger givetvis även en ökning av snittförbrukningen, och eftersom CO2-utsläppet är direkt proportionellt mot bränsleförbrukning stiger även detta.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Schablonbeskattning av husbilar

En annen sak med DPF og CO2: Om en ser på Euro-4 3 liter SOFIM motoren med og uten DPF så ser en at der er en forskjell i spec fra fabrikk når det gjelder hk 177 uten DPF og 167 med DPF samt noen % høyere forbruk og flere % høyere CO2. Den siste forskjellen forklares i at carbon partiklene forbrennes i DPF til CO2. (Årsaken til at jeg ikke kommer med de eksakte tall er at jeg har mistet lenken til fabrikkens detaljspec fra 2008 - 2009 da begge varianter var i produksjon).

Det var endel støy rundt dette i Norge i forbindelse med at det først var initiativ fra regjeringen om dieselbiler med DPFsom ble avøst av en progresiv CO2 avgift.
 

Stefan 1

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
17872
Medlemskap
2024
Sv: Schablonbeskattning av husbilar

Låter intressant om Skatteverket och Transportstyrelsen har satt sig ner och börjat fundera kring denna konstiga schablonbeskattning. Enl. Skattereglerna skall schablonen vara bedömd efter skälig grund. I detta fall verkar det som man har gjort en väl tilltagen siffra så att man är säker på att man inte har för liten skatt. Undrar bara om det finns en tidsangivelse när myndigheterna har ett resultat.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.868
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Schablonbeskattning av husbilar

Även om frågan inte är ställd till oss, känner vi oss manade att ge ett kort svar.

Ett partikelfilter regenereras med jämna mellanrum, och under regenereringen ökar den momentana bränsleförbrukningen högst avsevärt.

Min slitoslängbil Chevrolet Aveo 2012 med Fiatdiesel drar dubbelt under reggningen, från 4L/100km till 8L/100km som tar mellan 5-20min.
 

holiday

HBK Medlem
Inlägg
197
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
4882
Medlemskap
2024
Sv: Schablonbeskattning av husbilar

Tycker att husbilar klass 2 beskattas väldigt högt mot andra fordon. Googlade lite en stor lastbil 26000 kg totalvikt 450 Hk 2010 årsmodell. skatt 11366 kr om året regnr EEX 432.En trailer dragare kör type 300 mil i veckan.
 

Bilagor

  • fordonsskattetabeller+från+20110101+(nu+gällande).pdf
    938,1 KB · Visningar: 44
Toppen