• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Sanitetsvätska

F

F.d. 13113

Guest
Är det någon som vet om det finns något alternativ till den (relativt dyra) sanitetsvätska som man använder i toan? Vet att jag tidigare fått tips om något betydligt billigare (vanligt rengöringsmedel?) som skulle vara lika användbart, men har glömt vad det var.
 
F

F.d. 3753

Guest
Sv: Sanitetsvätska

Tack för info!
Konstig hemsida dom hade, verkade fattas en del.
Har i alla fall skrivit till dom.
Fattade inte riktigt hur microbrytaren skulle aktiveras, "såga bort" och "skär avhörnet med kniv", bäst att ha full koll innan man börjar avverka.
;)
 

Gert8

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Haninge
HBK-Nr
8
Medlemskap
2024
Sv: Sanitetsvätska

Jag fick min monterad hos Autokomfort Vellinge, Rolf (ägaren) monterade och ger rabatt till HBK:are. Han är ju själv medlem hos oss.
Bilden visar att man går in med slangen genom ett hål på tömmningsröret.
SÅ ICKE NU, utan en ventil på tanken (gul) ersätts med en vinklad rörstos som man ansluter sugslangen på. Vid tömmning trär man på en propp på stosen och det är heltätt.
Man använder den på så vis att man ,när man skall "till" så öppnar man ner i tanken,då startar fläkten och suger ur tanken och ut genom kolfiltret.
Barbro vill gärna ha i en skvätt flytande såpa, för då är det lättare att få tanken ren,tycker hon.
Farhågorna om lukt utanför vagnen vid utblåset är överdriven, bättre att det luktar där än inne i vagnen. Lukten där ute skingras så den märks inte, isynnerhet om man har kolfiltret någorlunda färskt.
Klart är att alla som monterat SOG lovordar den verkligen.
12 volt till fläkten tar man från det 12 volt som finns för signallampan som i början lös när det var fullt i tanken.
Rolf på Autocomfort sa att om man skakar tanken för hårt så blir det fel på flottören.
Köp den och upplev ett nytt liv i din husbil utan odören
råder Barbro och Gert
 

Inga-Lis & Håkan

HBK Medlem
Inlägg
95
Kommun
Nordanstig
HBK-Nr
362
Medlemskap
2024
Sv: Sanitetsvätska

Jag har nyss monterat min. Det var inte så svårt om man koncentrerar sig på en sak i taget. Microbrytaren funkar så att när luckan för toaletten är stängd är brytaren "hopklämd" (hittar inget bättre ord) och strömmen bryts.
När man öppnar luckan vrids plastmojängen (samma där-inget bättre ord...) så att armen (puh) på microbrytaren fjädrar ut och strömmen sluts till fläkten. Prova noga innan du slutgiltigt fäster den. Med hjälp av bilden i bruksanvisningen bör det gå bra.
Ser fram mot en varm sommar utan skitlukt :music-icon: :music-icon: :music-icon: :p
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.666
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Sanitetsvätska, adjö

Vi har nu varit hos Autocomfort i Vellinge och fått en SOG installerad. Faller helt klart in i lovsången. Nu har vi fått en luktfri tillvaro i husbilen. Underbart, vi kan verkligen rekomendera detta.
:yes: :D :wink:
 

Kingen

HBK Medlem
Inlägg
4.289
Kommun
Färgelanda
HBK-Nr
2
Medlemskap
2024
Sv: Sanitetsvätska

Vi har oxå varit i Vellinge och köpt en SOG idag. Vi fick hjälp med att göra hålet i luckan och montering av fläkten. Resten fixar jag själv. Pris 1292kr

Ha de från några som använder såpa än så länge.
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
975
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Sv: Sanitetsvätska

Hej,
som nybliven husbilsägare har jag en fundering över detta med kassett-toa och saneringsvätska. Enligt instruktionen skall man ju tillsätta inte bara en viss mängd vätska utan också någon liter vatten i tanken. Eftersom tanken är liten nog som det är känns det lite motigt att 'slösa' på utrymmet genom att hälla vatten i den. Vad händer om man skippar vattnet? Finns det andra medel (pulver, tabletter?) som inte behöver vattentillsats utan klarar sig med den "naturliga fuktigheten"

mvh!
 
F

F.d. 9118

Guest
Sv: Sanitetsvätska

När toan skall användas brukar jag inte hälla i någon stor mängd vatten. Jag brukar använda Thetfords påsar, och då behövs det kanske 1-2 dl för att lösa upp påsens hölje.
Har jag flytande medel hoppar jag över vatten helt. Om det inte är så att jag har tömt toan när bilen skall stå hemma och toan inte kommer att brukas på ett tag. Då slår jag i lite mer vatten, inte en hel liter men kanske 7 dl.
"Så brukar jag göra och det brukar bli så bra så", som Pippi ångstrump sa.
 

K & P Express

HBK Medlem
Inlägg
801
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
856
Medlemskap
2024
Sv: Sanitetsvätska

En undring angående SOG ventil. Om man som i vårat fall har toa/tömmningsluckan på samma sida som markisen, blir det lukt från SOGen när man vistas intill luckan?
Om man drar rören till taket försvinner eventuella luktproblem, men det blir merarbete, håltagning uppe på taket som jag helst vill slippa.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Sanitetsvätska

Det sitter ett filter med aktivt kol som tar bort lukten. Men det tar kanske inte allt.

Det finns kanske möjlighet att dra röret neråt genom golvet och sedan under bilen tvärs över till andra sidan bilen. Beroende på bilmodell och inredning kan detta kanske vara ett enklare alternativ än uppåt och genom taket. Synliga rör i inredningen är ju ingen höjdare.
 
H

hianders

Guest
Sv: Sanitetsvätska

Vi har använder Grumme Tvättsåpa då slipper vi den fräna doften av kemikalier från Thetfords m. fl. toalettmedel.
-Töm tanken och skölj ur, häll i en stor matsked tvättsåpa + 2-3 dl vatten (gärna varmt) och skaka om ordentligt med locket på. Sätt tillbaka tanken i bilen. Doft ??. OK en svag doft av ett väskött utedass.

Grumme Tvättsåpa är inte bara miljövänligt det är dessutom ett perfekt medel för handrengöring efter t. ex. bromsbyten och liknande skitiga jobb.

hasse a
 
H

hianders

Guest
Sv: Sanitetsvätska

hej!

Tycker att den här tråden är värd att uppmärksammas igen.

Använd tvättsåpan och lämna toakemikalierna till riskavfallsavdelningen på "returen".

Hasse
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Sanitetsvätska

Samma här. Har använt flytande såpa i flera år. Toatanken är alltid skinande ren efter tömmning och ursköljning. Inga fällningar eller beläggningar som det var tidigare när jag använde "sanitetsmedel". Doften betydligt bättre också. Förr stank det av "maskerande" parfym från medlen.
 
Toppen