• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Sanitetsmedel till toaletten och gråvattentanken

Ingrid WL

HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Rättvik
HBK-Nr
23257
Medlemskap
2024
Jag undrar om det är någon som har erfarenhet av OxyG Camper, som är ett biologiskt sanitetsmedel,

Hälsningar Ingrid från Dalarna
 

Leffe S

HBK Medlem
Inlägg
254
Kommun
Solna
HBK-Nr
15474
Medlemskap
2024
Jag undrar om det är någon som har erfarenhet av OxyG Camper, som är ett biologiskt sanitetsmedel,

Hälsningar Ingrid från Dalarna

Tipps: strunta i alla dessa dyra biologiska preparat.
Jag skippade dessa dyra preparat för länge sedan.
Köp AJAX på Rusta ..funkar lika bra..inga problem med lukter.
0.5 dl i toan....1 dl i spilltanken då och då..spola i tio liter hett vatten..kör omkring lite ..spola ur ..perfekt.
Leffe S
 

Libom

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
1345
Medlemskap
2024
Hej..
Vi har använt Biltemas sanitetsvätska i några år, tycker det är det hitintills bästa. Men vår toalucka har en ventilöppning original, som är ansluten till tanken.. Så dålig luft drabbas vi aldrig av... Knaus 640 -98.
Mvh
Libom
Malmö
 

Jörgen

HBK Medlem
Inlägg
107
Kommun
Beziers
HBK-Nr
222
Medlemskap
2024
Skaffa en SOG-ventil. Sen kan ni använda vanligt papper mm. ingen lukt in i husbilen. Kemiska preparat (skit i dem). När ni tömt ,slå i en skvätt grön såpa. Vad många inte vet att dom kemiska medlen bryter ner " skiten". Det bildas gaser som bekant luktar. Ingen nedbrytning, ingen lukt. Dessutom "skit" utan kemikalier är miljövänligare. 12års erfarenhet.
 
F

F.d. 55989

Guest
Skaffa en SOG-ventil. Sen kan ni använda vanligt papper mm. ingen lukt in i husbilen. Kemiska preparat (skit i dem). När ni tömt ,slå i en skvätt grön såpa. Vad många inte vet att dom kemiska medlen bryter ner " skiten". Det bildas gaser som bekant luktar. Ingen nedbrytning, ingen lukt. Dessutom "skit" utan kemikalier är miljövänligare. 12års erfarenhet.
Men lukt utanför
 

Leif Torså

FD HBK Medlem
Inlägg
323
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7691
Medlemskap
2023
Jag använde OxyG Camper till toakassetten på vår senaste 40 dagars resa till Spanien. Det fungerade utmärkt. Till skillnad från andra medel fungerar det bättre ju mer man har i toatanken. Det är viktigt att skölja bort alla kemiska toamedel innan man börjar använda det.
För oss som måste tänka på vikten är det ju också en fördel att produkten väger betydligt mindre än de vätskebaserade produkterna. Även om produkten är dryg så blir den nog något dyrare att använda än tex. Campa Green.
Jag köpte min förpackning hos Peter i Kylinge och enligt honom fungerar den bra med Thetfords kassetter men han nämnde att det finns andra märken av kassetter av plast som det inte fungerar i hop med.
Leif Torså
 

JOE50

HBK Medlem
Inlägg
714
Kommun
Avesta
HBK-Nr
3974
Medlemskap
2024
Tänk på att om ni använder OxyG så måste ni skölja bort allt annat toamedel ni använt i tanken tidigare, annars fungerar det inte. Jag använder det ibland och det fungerar verkligen bra både i gråvattentanken och svartvattentanken. Ledningarna från diskho och tvättställ blir som nya när bakterierna från OxoG ätit rent.
Vi är jättenöjda.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Men lukt utanför
Du har helt rätt Peter, därför är det mest lämpligt (tycker jag) att SOG:ens avluftning ska gå genom taket och inte genom kassettluckan och in till grannen. Byter man kolfilter regelbundet, det kanske fungerar även genom kassettluckan eller golvet, men tak tror jag är bästa alternativet, dessutom behövs inget kolfilter!
 

viggoboy

HBK Medlem
Inlägg
1.697
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024
Jag får en funderare. Många skriker sig hesa på att värna om miljön, sedan när det gäller dom själv går det bra att hälla i både det ena och det andra.
Håller med Marianne & Ranko
SOG, Och då får man tömma överallt. Många ställen iallafall Tyskland tillåter inte tömning med kemikalier.
 

JOE50

HBK Medlem
Inlägg
714
Kommun
Avesta
HBK-Nr
3974
Medlemskap
2024
Jag får en funderare. Många skriker sig hesa på att värna om miljön, sedan när det gäller dom själv går det bra att hälla i både det ena och det andra.
Håller med Marianne & Ranko
SOG, Och då får man tömma överallt. Många ställen iallafall Tyskland tillåter inte tömning med kemikalier.
OxyG Är mig veterligt inget kemiskt preparat utan en bakterie som äter upp ämnena som luktar i både svart o gråvattentanken.
 
Toppen