• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Saker som jag tycker är bra, enkla och funktionella

F

F.d. 55256

Guest
Uj,uj så mycket prylar man (måste) ha med sig ? Har åkt Hb i 17 år är inne på tredje bilen nu. Förutom kortare utflykter i Sverige har vi årligen tillbringat 4-8 veckor söderut ( Kroatien, Sicilien, samt många platser i övriga Europa) Vi har bara en bråkdel av allt som visats i tråden. Vi har 10+10m vattenslang, set med olika kopplingar, 20 m elkabel, 4 nivåklossar, lite verktyg (skiftnyckel, skruvmejslar, tänger, ca 15 st totalt.) Tvättborste på skaft, 2 fällbara stolar, 2 små fällbara pallar samt en skiva att lägga på utdragbar förvaringslåda( för snabbfikapaus) ,ett bord, tältpinnar (modell större ) med band och fjädrar för att säkra markisen när det blåser, 2 brandsläckare en vid vardera dörren, gps (även kartor över de länder vi beräknar passera, mobiltelefon 2 st, Kläder, normal köksutrustning, frysen full med förberedd mat ( portinsförpackad med köttt, fisk o liknande). Vattenkanna, engångshandskar, barnsulky med parasoll (För hunden samt transport av stolar till stranden och toaburken till tömmningställe.
 

Jan K

HBK Medlem
Inlägg
1.622
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
17820
Medlemskap
2024
Uj,uj så mycket prylar man (måste) ha med sig ? Har åkt Hb i 17 år är inne på tredje bilen nu. Förutom kortare utflykter i Sverige har vi årligen tillbringat 4-8 veckor söderut ( Kroatien, Sicilien, samt många platser i övriga Europa) Vi har bara en bråkdel av allt som visats i tråden. Vi har 10+10m vattenslang, set med olika kopplingar, 20 m elkabel, 4 nivåklossar, lite verktyg (skiftnyckel, skruvmejslar, tänger, ca 15 st totalt.) Tvättborste på skaft, 2 fällbara stolar, 2 små fällbara pallar samt en skiva att lägga på utdragbar förvaringslåda( för snabbfikapaus) ,ett bord, tältpinnar (modell större ) med band och fjädrar för att säkra markisen när det blåser, 2 brandsläckare en vid vardera dörren, gps (även kartor över de länder vi beräknar passera, mobiltelefon 2 st, Kläder, normal köksutrustning, frysen full med förberedd mat ( portinsförpackad med köttt, fisk o liknande). Vattenkanna, engångshandskar, barnsulky med parasoll (För hunden samt transport av stolar till stranden och toaburken till tömmningställe.
Vår utrustning är ungefär av samma kaliber som er. I mina yngre dagar fjällvandrade jag 1-2 veckor i Sarek varje augusti. Då lär man sig att undvika "bra att ha saker" men att absolut plocka med sig livsnödvändiga saker (de flesta av dem behövde vi som tur var aldrig använda). Det är stor skillnad på att bära 22 kg och 25 kg på ryggen.
Det är kanske därför vi klarar oss utan garage men istället har långbäddar och därmed ett rak mittgång utan nivåskillnader i husbilen. Hundarna får mycket bättre möjligheter att röra sig inne i bilen.
Fast visst blir man sugen när man ser alla prylar...
 

ThomasA

HBK Medlem
Inlägg
4.194
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
15030
Medlemskap
2024
FC09FFA3-5099-43F8-879F-0FB2BDB8BC9B.jpeg Kanske lit överkurs, men en så’n här eltest har hjälp oss ett par gånger att inte förstöra elinstallationerna i husbilen. På ställen där elinstallationen ser tveksam ut, tar jag fram delle lille mackapär för att testa faser och jordfelsfunktion. Kostnad när det begav sig, 125 kr.
 
F

F.d. 55256

Guest
Det är ju bara en stomme för att laga mat. Vi köper potatis, ris, makaroner till det vi har med oss. Dessutom lägger vi ut en del av de pengar vi sparar på att inte köpa på oss " bra att ha saker" på restaurangmat.
Ove.G
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.896
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Har två enkla och billiga hjälpmedel som jag använder varje dag.

Ett runt vattenpass som sitter framför ratten

B3D06A4F-05EC-4EFD-B3E7-154A79D54685.jpeg

och en liten spegel med sugpropp som sitter på fästet till plisségardinen på passagerarsidan

17B6EC33-E93C-4ADF-9646-C4E30ED46BE9.jpeg

Vattenpasset, inköpt på Biltema för 25-30 kronor, gör att det är lätt att se när bilen står i våg.

Spegeln, kommer inte ihåg var jag köpt den, gör att jag nästan ser fronten på husbilen när jag skall parkera. När jag tror att jag precis är på väg att köra in i bilen, stenen, trädet.... så är det cirka 50 centimeter kvar. Vilket brukar vara alldeles lagom avstånd.

Hälsar Kjell
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.896
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Spegeln var smart men då måste man ha en helintegrerad HB eller hur?
Vet inte exakt hur det ser ut i en halvintegrerad eller plåtis men jag tror inte att behovet är lika stort som i en helintegrerad. Avståndet från förarplatsen till vindrutan är ju stort i en helintegrerad så jag tycker att det är svårt att bedöma var fronten är på husbilen.

Hälsar Kjell
 

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
Lite dyrt Jonas med 253,00 SEK + ev. frakt. Vi köpte vår i Spanien för 18€ eftersom vatten-locket är "bra att ha" och inte någon akut grej egentligen. Kul med ditt 1:a inlägg här på HBK, kör på...
Jo.....om man ändå är i Spanien, annars blir det dyrt att åka ner och hämta ett lock ;)
Elmia eller blir ni kvar i Norge?
 

Burstnersolano585

HBK Intresserad
Inlägg
277
Kommun
Piteå
Sätter du på bägge sidor eller bara på högersidan? Tänker på objudna....
Sätter bara på sidan där bodelsdörren är, så det tänds när man kliver ut.

Men jag har en till som jag har monterat på huset, så tanken har slagit mig att göra som du säger och montera den på andra backspegeln när man fricampar eller står där det inte är så upplyst :)
 
Toppen