• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

S.r husbilar i Malmö

Status
Stängd för vidare inlägg.

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: S.r husbilar i Malmö

En av de fyra friheterna inom EU är Fri rörlighet för varor. Någon generalagent i Sverige har inte med att göra i vilket land inom EU jag köper något, Dock får man tänka igenom vad som gäller för garanti, Europa garanti finns i detta fall. Jag lär dock inte komma först kön hos Autohallen med min importerade husbil om det är något strul men jag är lite händig själv. Företaget jag köper av etablerades 1973 och har Italienskt momsregistreringsnummer. Oran är som vilken husbilsförsäljare som helst och jag betalar inte honom något utan han får provision från husbilsfirman. Men som sagt nästa år kan jag säga hur bra det gick :)

Jodå, detta känner jag till. Men det brukar ändå finnas en villkorslista med i bagaget som generalagenten tåtat ihop och denna lista brukar tillverkarna vilja följa. Ett av kraven brukar väl vara att tillverkaren inte ska medverka till att ha en billigare sidoförsäljning. Mycket vanlig i Sverige att inte detta tillåts, om inget annat.
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: S.r husbilar i Malmö

Rätt uppfattat. I vanlig ordning gäller att om husbilen är ny så betalas moms i Sverige och dras av i försäljningslandet.

Är bilen begagnad dvs äldre än 6 månader eller gått mer än 600 mil betalas momsen i det land som husbilen köps i. Mot tex Tyskland skiljer det 6 % i Moms/Mwst. Italien har 21 % så där blir det 4 % skillnad.

Till det kommer i Sverige ursprungskontroll för 700 kr samt registreringsbesiktning (verkar kosta mellan 2 100 -2 700).

6 månader OCH 600 mil!
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: S.r husbilar i Malmö

Precis, då räknas det som nytt. Med eller alltså. Vilket ger och om man skall få det som icke nytt.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: S.r husbilar i Malmö

Hejsan

.... Ska ta emot bilen i april sedan blir den körd till Malmö för avhämtning. I vår får vi se om det är jag eller maffian som gör en bra affär.

Så det är du som hämtar ut bilen hos handlaren i Italien och "firman" i Sverige kör sen hem den åt dig?
Gissar att den Italienska återförsäljaren inte levererar bilar i Sverige.

Vad händer om den krockar på vägen hem eller om den blir stulen?
 

Lubbis

HBK Medlem
Inlägg
361
Kommun
Linköping
HBK-Nr
22882
Medlemskap
2024
Sv: S.r husbilar i Malmö

Finns nog olika lösningar men i detta fall gör jag "ankomstkontroll" i Italien sedan kommer den till Sverige på italienska skyltar och försäkring varefter jag försäkrar på chassienumret (VIN), ansöker om ursprungskontroll och gör registreringsbesiktning i Sverige
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: S.r husbilar i Malmö

Rätt uppfattat. I vanlig ordning gäller att om husbilen är ny så betalas moms i Sverige och dras av i försäljningslandet.

Är bilen begagnad dvs äldre än 6 månader och gått mer än 600 mil betalas momsen i det land som husbilen köps i. Mot tex Tyskland skiljer det 6 % i Moms/Mwst. Italien har 21 % så där blir det 4 % skillnad.

Till det kommer i Sverige ursprungskontroll för 700 kr samt registreringsbesiktning (verkar kosta mellan 2 100 -2 700).



Rättat eller till och

Vid köp av beg. husbil av privatperson i Tyskland för säg 60 000 euro innebär detta I samband med import till Sverige vad?

Att jag som köpare betalar 60 000 euro så till vida det var bruttopriset som säljaren och jag kom överens om, rätt?

När jag 2011 importerade en bil från Tyskland för 24 000 euro betalade jag utöver de 24 000 euro för bilen enbart ursprungskontroll samt registreringsbesiktning till ung. de kostnader du redogjör för ovan (om jag minns rätt). Den bilen var då äldre än 6 månader och hade rullat ca. 2700 mil.

Mvh!
// Niklas
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: S.r husbilar i Malmö

Finns nog olika lösningar men i detta fall gör jag "ankomstkontroll" i Italien sedan kommer den till Sverige på italienska skyltar och försäkring varefter jag försäkrar på chassienumret (VIN), ansöker om ursprungskontroll och gör registreringsbesiktning i Sverige

När jag importerade en bil 2011 från Tyskland fick jag tillfälliga Tyska skyltar där endast trafikförsäkring var möjlig att teckna. Och när jag kontaktade försäkringsbolagen I Sverige fick jag svaret att de endast kan försäkra med Svenskt registreringsnummer. Dvs. jag hade då ingen möjlighet att helförsäkra bilen för än registreringsbesiktningen var slutförd och godkänd.

Fast det kanske har ändrats?

Mvh!
// Niklas
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: S.r husbilar i Malmö

Finns nog olika lösningar men i detta fall gör jag "ankomstkontroll" i Italien sedan kommer den till Sverige på italienska skyltar och försäkring varefter jag försäkrar på chassienumret (VIN), ansöker om ursprungskontroll och gör registreringsbesiktning i Sverige

Jag hittade inget svenskt bolag som ville/kunde försäkra en importbil på chassinummer när den var i Sverige för då var den ju ingen importbil mer. Typisk byråkratilogik. Så den stod helt oförsäkrad i flera veckor innan den var inreggad senaste vår.

Anders
 

Roffe S

HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Östersund
HBK-Nr
260
Medlemskap
2024
Sv: S.r husbilar i Malmö

När vi importerade en husbil från Tyskland hösten 2015
så kunde vi försäkra med chassienumret hos LF i Östersund
kostade ett par tusenlappar, men när bilen blev "svensk" så flyttades kvarvarande pengar överfrån importförsäkringen till den vanliga försäkringen.


Roffe i Östersund
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: S.r husbilar i Malmö

Gott, då är det ide när vi handlar att kontakta Fb och kolla. Importerar förmodligen under våren alt. tidig sommar. Tidigare om vi hittar rätt bil.

Mvh!
// Niklas
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: S.r husbilar i Malmö

Notera att jag försökte teckna försäkring på en importbil som redan var i Sverige. Det lyckades inte trots kontakt med flera bolag.

Anders
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: S.r husbilar i Malmö

Jag tog nyligen hem min nya bil från Tyskland och då tecknade jag en 30 dagars importförsäkring hos Trygg Hansa direkt vid köpet. Inga frågor ställdes om var bilen befann sig då jag tecknade den.

Förmodligen krånglade du till det för handläggarna när du nämnde att den redan befann sig i Sverige.
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: S.r husbilar i Malmö

Påverkar ju inte egentligen fakta. Har man dessutom ansökt om ursprungskontroll så finns den ju i rullorna. Vet ej om de samkör.

Dessutom, importförsäkringarna är endast trafikförsäkringar och man får ju inte utan tillfällig registrering köra i Sverige. Jag var mest ute efter brand och stöld fram till registrering samt helförsäkring för den tillfälliga registreringens körning.

Anders
 
Senast redigerad av en moderator:

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: S.r husbilar i Malmö

Vet inte vad du är ute efter för fakta mer än att du blev nekad. Men som jag skrev så kunde jag utan problem teckna en 30 dagars importförsäkring på min bil bara genom att uppge chassienummer och lite andra tekniska detaljer runt bilen.

Var bilen befinner sig vet inte försäkringsbolaget och någon direktinsyn i vägverkets databas/register för ursprungskontroller är jag ganska säker på att dom inte har.
Tror det föll på att du självmant berättade att den redan var "importerad" och stod här hemma. Då blev det plötsligt komplicerat för handläggarna.

Se det som ett möjligt tips om du skulle hamna i samma situation igen.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: S.r husbilar i Malmö

Notera att jag försökte teckna försäkring på en importbil som redan var i Sverige. Det lyckades inte trots kontakt med flera bolag.

Anders


Min bil var redan i Sverige när LF helförsäkrade den på chassinumret. Att det blev så här berodde på att den tyska helförsäkringen som gällde i 1 månad hann gå ut. Orsaken var att jag åkte på en hjärtinfarkt med bypassoperation & 7 veckor på lasarett som följd. Hb'n stod hemma på gården oförsäkrad. Då ringde frugan till vårt försäkringsbolag (LF) & bad om hjälp. Resultatet blev en försäkring på chassinumret som övergick i en helförsäkring när HB'n fått ett svenskt reg.nummer.

Bennie
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen