• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Sövd o rånad

S

scania4

Guest
Sv: Sövd o rånad

Hej alla husbilsvänner!
Jag har med intresse följt denna o tidigare trådar i ämnet.
Här är mina(obs mina) erfarenheter o synpunkter
Vi har åkt husbil sen -83, först VWpickup+Tischercamper o senare Eura. Mycket ute i Europa, både i Öst(så länge det fanns) o Väst( utom Spanien o GB). Vi har genom alla år stått hursomhelst o varsomhelst. Mörkt,ljust, i naturen,parkeringar, rastplatser, ställplatser, campingar etc.
År 2014, efter 6veckor i "farliga" länder, kom vi via Grenå till Varberg. Ställplatsen(dyraste jag hittills träffat på) är halvfull o senare badande i ljus från höga master. Avslutar utlandet med byta till sverigeplånboken o lägger den på hyllan vid sittgruppen. Ja jag vet, normalt ligger allt sånt vid huvudkudden men 5ggr av 100 blir det fel. Morgonen efter är plånbok o kamera borta. Medan vi sov(utan gas) någon varit inne via hö framdörr. Går lika lätt med mejsel som nyckel. Tjuvar som går in när folk sover är inga förstagångskillar utan väldigt drivna. Tar 2-3min. Hade vi vaknat hade vi sett skymten av hen. Dom är som vesslor. Har haft dom hemma i villan också men vaknade. Bättre lås hade hjälpt, ja, men det avgörande är var man lägger grejerna.
Ni som tror på gas. Sluta med det!
Ni som är övertygade om att gas förekommer. Lås inte in er!
För 20 år sedan cirkulerade uppgifter om gas vid inbrott i lastbilar på kontinenten. Chaufförer vaknade av att dörren stod öppen o värdesakerna borta. Vid ett(1) tillfälle upptäcktes en chaufför död i sängen. Dödsorsaken blev vad jag vet aldrig klarlagd men då dörrarna var blockerade med spännband, kom teorin om gasning upp. Det finns, mig veterligen, inga bevis för gas men det sattes in väldigt många gaslarm i utlandsbilarna efter detta.
Tänk på att bakom alla uppgifter som skapar oro(blir värre o värre), vare sig det gäller gift i maten eller gas i bilar, ligger många ggr ekonomiska intressen

Så ut o kör. Gläds åt resan o livet

Ps. Du som i annan tråd funderar på basebollträ. Använd utrymmet till annat. Du hinner inte få upp dom blå innan tjuven är borta
 

nolbacka

HBK Medlem
Inlägg
33
Kommun
Lidköping
HBK-Nr
7937
Medlemskap
2025
Sv: Sövd o rånad

Du som verkar insatt, kan väl informera oss andra huruvida den nya bilen har förardörr.

Du kanske till och med vet, varför trådstartaren inte har deltagit i den debatt han en gång har startat?

Pålle

Eftersom trådskaparen skriver att inbrottet skedde genom förardörren så borde han ha en sådan. Orsaken till att han inte har deltagit i debatten har jag ingen aning om eftersom jag aldrig har träffat personen. Mvh/ Eive
 

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Sv: Sövd o rånad

Har man sån skräck att vistas i en husbil att man måste barrikadera sig med vajrar och div utrustningar ska man kanske börja fundera över sin hobby och göra något annat här i livet för handel på hjärtat HUR MÅNGA i HBK har blivit rånade nattetid i sin bil på ett ungefär bara ??????
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Sövd o rånad

Har man sån skräck att vistas i en husbil att man måste barrikadera sig med vajrar och div utrustningar ska man kanske börja fundera över sin hobby och göra något annat här i livet för handel på hjärtat HUR MÅNGA i HBK har blivit rånade nattetid i sin bil på ett ungefär bara ??????

Jag tror inte du menar det du skriver. Om du har åkt husbil i många år och har kommit upp i 60-70 års åldern så måste det väl vara helt naturligt att vara både rädd och försiktig när sådant här händer. Nu tillhör inte jag dom som tror på det här med narkos gaser etc (har en fru som är sköterska).
Vi hör ju dagligen på radio o tv hur det skjuts, våldtas och mördas. I de områden som detta händer tycker du det är ok att de icke drabbade bör tänka om och kanske flytta eller syssla med något annat.
Jag hoppas tangenterna bara "slant" för dig så du innerst inne inte menar det du skriver, för annars blir jag besviken på dig.:cool:
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Sövd o rånad

Åker söderut. På bensinmack förra veckan utanför Nansy i Frankrike blev vi på något sätt sövda och rånade. Vi är 2 pensionärer o en vakthund. De bröt sig in via förardörren tog vad de önskade. Gick igenom hela bilen utom vid våra huvuden där också hunden låg. Saken polisanmäld, de ansåg att vi blivit gasade. Konstigt att hunden inte vaknade o att de själva kunde gå in. Skaffar nu bättre larm.
HaPaPe
Synd att det inte blev några konstruktiva frågor/svar typ, vad du hade för larm, om det fungerade och vad för larm du nu avser att skaffa! Naturligtvis känner man med dig som råkat illa ut men lite mer av fakta och tydlighet behövs för att kunna nyttjas/som varning för oss andra.

Det finns i tråden en del "säker statistik", dock utan kända sammanställare (med möjlighet till sådan översikt) ex försäkringskällor/-bolag, om man nu ska diskutera var/hur ex flest inbrott/stölder/rån ägt rum och diverse annat ex om larm funnits ... men vad av allt detta kan vi dra nytta av och inte bara rädsla av?

Försökte för allas vårt bästa vara konstruktiv i en aktuell och högintressant fråga "rån/inbrott", som rimligen borde intressera husbilister (inlägg 26, 28 och framförallt 35 ovan)! Helt klart är ju att det saknas sammanställd statistik ens hos försäkringsbolag över hur dessa brott fördelas på platser ...

Ingen HBK-are med ett fungerande skallarm igångsatt, tycks i alla fall ha egna erfarenheter av inbrott/stöld och än mindre då trots pågående larmsignaler något genomfört rån ... Tyder kanske trots vårt lilla urval av läsare kanske på att ett synligt och markerat skallarm ändå gör en viss nytta och kanske också kan skapa viss trygghet? Jag vill i alla fall TRO på det och att självklart inte synligt exponera sina prylar för ev tjuvar!
 

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Sv: Sövd o rånad

Jag tror inte du menar det du skriver. Om du har åkt husbil i många år och har kommit upp i 60-70 års åldern så måste det väl vara helt naturligt att vara både rädd och försiktig när sådant här händer. Nu tillhör inte jag dom som tror på det här med narkos gaser etc (har en fru som är sköterska).
Vi hör ju dagligen på radio o tv hur det skjuts, våldtas och mördas. I de områden som detta händer tycker du det är ok att de icke drabbade bör tänka om och kanske flytta eller syssla med något annat.
Jag hoppas tangenterna bara "slant" för dig så du innerst inne inte menar det du skriver, för annars blir jag besviken på dig.:cool:

Nej då jag "slant " inte alls men man får inte vara så ängslig av sig att det förtar glädjen att resa runt i Europa , man får välja var man övernattar helt enkelt och tänka sig för lite.
Jag skulle aldrig spärra dörrarna för vad händer om det blir en krissituation och man måste ut snabbt ? :)
 

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.466
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Sv: Sövd o rånad

Huvudsaken är att man känner sig säker, och det gör man, om man gör det man själv tror är bäst. Blockerade dörrar och diverse prylar på laddning när jag såver, är uteslutet för min del.
Plattsen och avsånd till andra betyder väldigt lite för MIN nattsömn.
Jag har ett litet fönster i vindrutetäcket så larmet syns även när täcket är på.
Inget har hänt trots en del "farliga" övernattningar
Två mobilladdare har luktat bränt och varit varma så dom inte gått att ta i, men vaken och på armlängds avstånd har dramatiken varit ringa.
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: Sövd o rånad

Jag har stålwire mellan framdörrarna och spännband på bodelsdörren, plus larm. Inte känner vi oss ängsliga för tjuvar. De kan ju inte komma in. Om det skulle brinna - mycket osannolikt - så tar det längre tid att upptäcka branden och masa sig upp ur sängarna än att lossa spännbandet. Det kan jag göra i mörker på ett par sekunder.

För övrigt så tycker jag det är fånigt att slå sig för bröstet och nedvärdera andras säkerhetsåtgärder istället för att komma med sakliga argument.

Att inte ha laddare igång på natten är ett bra argument.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Sövd o rånad

Jag har stålwire mellan framdörrarna och spännband på bodelsdörren, plus larm. Inte känner vi oss ängsliga för tjuvar. De kan ju inte komma in. Om det skulle brinna - mycket osannolikt - så tar det längre tid att upptäcka branden och masa sig upp ur sängarna än att lossa spännbandet. Det kan jag göra i mörker på ett par sekunder.

För övrigt så tycker jag det är fånigt att slå sig för bröstet och nedvärdera andras säkerhetsåtgärder istället för att komma med sakliga argument.

Hej Willy ingen kan komma in(!) i husbilen är nog en sanning med stor modifikation. Självklart kan "böset" alltid komma in det kan knappast förhindras i en vanlig HB = den är ju inget kassaskåp precis, och sådana HB skulle vi inte ha råd med!

Här ett oss nära exempel; min svåger var i Spanien 2016 och handlade då vid ett större centra, husbilen stog på parkeringen. Obs att svågern inte hade något skallarm ... varför, ja det undrade han själv över i efterhand!
Under tiden han/de var inne, berättade ett vittne hade det kommit en italiensk reg HB som stannat till bredvid svågerns HB med motorn igång under mindre än 5 minuter. Vittnet reagerade inte över detta mer än att en liten tjej i 10 årsåldern sprang ut från den italienska husbilen, utan vittnet "sov" vidare som folk/vittnen i gemen oftast gör.

När svågern med nyinhandlade varor återkom till sin HB, stog bodelsdörren vidöppen öppnad inifrån, enda förklaringen var att den lilla tjejen stoppats in genom en uppsliten plastruta på HB-sidan och sedan snabbt öppnat bodelsdörren inifrån ... här skulle t.ex inga spännband/stroppar i världen ha hjälpt!
Sannolikt skulle i det läget ett fungerande utlöst skallarm som utlöses när något rör sig inne i HB'n - direkt ha avbrutit inbrottet, om det överhuvudtaget startats om larmet varit synligt och vittnet skulle nog ha reagerat(?)/med att bli mer observant/ifrågasättande!
 

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.466
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Sv: Sövd o rånad

Jag har stålwire mellan framdörrarna och spännband på bodelsdörren, plus larm. Inte känner vi oss ängsliga för tjuvar. De kan ju inte komma in. Om det skulle brinna - mycket osannolikt - så tar det längre tid att upptäcka branden och masa sig upp ur sängarna än att lossa spännbandet. Det kan jag göra i mörker på ett par sekunder.

För övrigt så tycker jag det är fånigt att slå sig för bröstet och nedvärdera andras säkerhetsåtgärder istället för att komma med sakliga argument.

Att inte ha laddare igång på natten är ett bra argument.

Tyvärr är det inte mycket man klarar,omtöcknad av rök och med panik
Men risken är liten och brandvarnare underlättar med tidig varning.
Nedvärderat? Skrev bara hur jag gör enligt min "riskanalys"
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: Sövd o rånad

Bosse b.
Det var inte ditt inlägg som jag menade. Ber om ursäkt för otydligheten. Du verkar vara en förståndig karl.
Jag har brandvarnare som extra säkerhet. Vid en rökutveckling är det ju bråttom att komma ut. Men risken är liten som du också skrev - ta i trä.

Relax.
Ja, jag vet att man kan komma in genom t.ex ett fönster. Men de flesta inbrotten sker genom en dörr. Det var det jag tänkte på. Det gäller att göra det svårt för tjyven. När vi handlar mat är alltid en av oss kvar i bilen.

Ha det!
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Sövd o rånad

Bosse b.
Relax.
Ja, jag vet att man kan komma in genom t.ex ett fönster. Men de flesta inbrotten sker genom en dörr. Det var det jag tänkte på. Det gäller att göra det svårt för tjyven. När vi handlar mat är alltid en av oss kvar i bilen.
Ha det!
Hej igen Willy,
Betr fönster och min kända statistik;
1) Jag har bla 2 st svågrar med husbil, en med inbrott/stöld genom fönster som jag beskrev ovan! Den andra svågern som du träffade i Zell/Mosel fick inbrott genom motsvarande sidofönster på gatan utanför min svägerskas hus i Enskede ("böset" tog då en dator som låg i soffan innanför plastsidofönstret), här var husbilen inte heller larmad, trots ett befintligt men tyvärr inaktiverat larm - vissa måste lära sig den "hårda" vägen!

2) Inom vår familj med husbilar har vi alltså bevisligen haft 2 st stölder inne i husbilar; dels på en parkering utanför Alicante/Spanien och dels på gatan 15m från vår gemensamma svägerskas hus i Enskede/Sverige! Det innebär att 100% av de stölder som drabbat just vår familj har skett via fönster.

Många fler stölder sker sannolikt via vilket fönster som helst i husbilar där det ligger exponerade mobiler, datorer, plattor, plånböcker framme inom armlängds avstånd från sönderbrutna plastrutor krossade fönster ... ! Detta via fönster torde vara det allra rationellaste, snabbaste och för tjuvarna ofarligaste stöldmetoden, spec om tjuvarna också konstaterat att larm saknas ... !
Jag vidhåller att med skallarm i drift så hade knappast mina svågrars bilar fått dessa genomförda stölder. Detta gäller troligen även för de flesta andra inbrott också, undantag finns ju alltid.

3) Någon känd statistik som fördelar var/hur/etc alla inbrott har skett i husbilar känner jag inte till, den enda möjliga källan borde isf vara separata försäkringsbolag/möjligen försäkringsbranschen (Folksam brukar ju toppa med sin olycksstatistik, men inte ens de verkar ha något sådant). Polisen verkar mest bry sig om att skriva av ev anmälningar, så där finns väl heller mycket att hämta! Tidningarna, ja de tar mest tag i det som skapar rubriker ... , inte om du eller jag "som kanske är lågmälda som de flesta av oss" får ett inbrott på den egna gårdsplanen. Jag tror tom mer på min egen bristfälliga men 100%-iga statistik för den egna familjen.

4) Om ingen finns kvar i husbilen funkar ett skallarm men inte spännband, TROR jag!

5) Med min/vår bakgrund förstår jag inte vissa tankar t.ex;
¤ Varför man inte skulle lämna husbilen och upptäcka omvärlden och handla tillsammans, varför måste någon vara kvar och bevaka vad (= bara prylar), skallarm finns - men härvidlag är vi troligen alla olika och försedda med fobier som var och en gärna vill tro på!
¤ Vi är nog som sagt alla olika men vi skulle i varje fall inte finna något nöje med husbilsåkande, ja överhuvudtaget med husbilslivet om vi kände så att någon måste bli kvar i och bevaka husbilen (= bara prylar). Sedan detta med gaslarm (kanske bra om egen gas läcker, men?) och en massa extra lås och remmar skapar kanske trygghet för vissa men skulle enbart utgöra besvär komplikationer för mig SOM ICKE TROENDE på prylar som för mig bara skapar extra och onödiga besvär.

Bakgrund och kanske varför vi tycker som vi gör:
¤ Vi har i snart 40 år utnyttjat/färdats husvagnar utan larm och på senaste14 åren med husbilar som alla 4 haft skallarm (den 1:a tom med gaslarm pga fobier a'6000:- som i princip aldrig användes)!
¤ Före husbilstiden hade vi en ensligt liggande superjaktstuga som låg på en bergstopp med 56 trappsteg ner till vår bad-/båtbrygga nere vid sjön.
¤ Stugan blev vi tyvärr tvungna att sälja och skaffade då en 1:a husbil med alla larm som fanns! Min fru fick helt spader efter inbrott nr;3 på mindre än ett 1/2 år, totalt 5 under sista året - knarkarna hade fått upp spåret. Försäkringsbolagets snittkostnader för dessa inbrott ca 50000:-/st, polisen orkade ut för besiktning vid 2 av dessa tillfällen!
Vi sålde snabbt av stugan och med husbilen har min fru succ helt klart återfått sitt forna lugn och trygghet så "iofs kan vi förstå husbilister som också råkat illa ut" men då kanske det behövs ett miljöombyte för att återskapa trygghet och inte bara barrikadera sig!

Som ni kanske förstår så var det inte helt enkelt att avstå detta och börja med husbil;
 

Bilagor

  • Alafors 1997.jpg
    Alafors 1997.jpg
    181,9 KB · Visningar: 11
  • Alafors Kicki 1997.JPG
    Alafors Kicki 1997.JPG
    201,6 KB · Visningar: 11

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: Sövd o rånad

Relax.
Det är, som du också har konstaterat, viktigt att inte exponera värdesaker i fönstren. De lockar tjuven. Med det är sorgligt att det finns de som gärna tar för sig av andras värdesaker. Exempel på detta finns ju även inom djurvärlden så människan är inte unik i detta. Visst lämnar vi bilen tillsammans för att besöka platser, men för att köpa mat räcker det med att en går in i affären (min sambo :)).

Att förlora en dator är ju bara en pryl men det innebär ofta en massa arbete för att återskapa innehållet i en ny.

Vi har hittills inte råkat ut för något så fobierna har ännu inte vaknat till liv.

Hälsa frun.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Sövd o rånad

Relax, din statistik stämmer inte med min.

Vi har under åren haft tre inbrott i vår husbil. Alla har skett genom dörr, förardörren respektive bodelsdörren på vår första som var en helintegrerad, och förardörren i vår nuvarande halvintegrerade.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Sövd o rånad

Det bästa tror jag skulle vara att ha en sådan hund jag en gång hade. New Foundlandshund, vikt 70 kg, hane & jättesnäll. Men när han var ensam hemma & någon utom familjen kom in i huset så ställde han personen & vägrade släppa ut denna. Det blev väldigt synd om den som försökte smita ut.

Bennie
 

Olle&Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
22098
Medlemskap
2021
Hmm. Måste nog uppgradera hunden. Men den skäller när någon rör sej utanför så den väcker oss.:dog:

Flis.JPG
 
Senast ändrad:
F

F.d. 29620

Guest
Sv: Sövd o rånad

Hej alla husbilsvänner!
Jag har med intresse följt denna o tidigare trådar i ämnet.
Här är mina(obs mina) erfarenheter o synpunkter
Vi har åkt husbil sen -83, först VWpickup+Tischercamper o senare Eura. Mycket ute i Europa, både i Öst(så länge det fanns) o Väst( utom Spanien o GB). Vi har genom alla år stått hursomhelst o varsomhelst. Mörkt,ljust, i naturen,parkeringar, rastplatser, ställplatser, campingar etc.
År 2014, efter 6veckor i "farliga" länder, kom vi via Grenå till Varberg. Ställplatsen(dyraste jag hittills träffat på) är halvfull o senare badande i ljus från höga master. Avslutar utlandet med byta till sverigeplånboken o lägger den på hyllan vid sittgruppen. Ja jag vet, normalt ligger allt sånt vid huvudkudden men 5ggr av 100 blir det fel. Morgonen efter är plånbok o kamera borta. Medan vi sov(utan gas) någon varit inne via hö framdörr. Går lika lätt med mejsel som nyckel. Tjuvar som går in när folk sover är inga förstagångskillar utan väldigt drivna. Tar 2-3min. Hade vi vaknat hade vi sett skymten av hen. Dom är som vesslor. Har haft dom hemma i villan också men vaknade. Bättre lås hade hjälpt, ja, men det avgörande är var man lägger grejerna.
Ni som tror på gas. Sluta med det!
Ni som är övertygade om att gas förekommer. Lås inte in er!
För 20 år sedan cirkulerade uppgifter om gas vid inbrott i lastbilar på kontinenten. Chaufförer vaknade av att dörren stod öppen o värdesakerna borta. Vid ett(1) tillfälle upptäcktes en chaufför död i sängen. Dödsorsaken blev vad jag vet aldrig klarlagd men då dörrarna var blockerade med spännband, kom teorin om gasning upp. Det finns, mig veterligen, inga bevis för gas men det sattes in väldigt många gaslarm i utlandsbilarna efter detta.
Tänk på att bakom alla uppgifter som skapar oro(blir värre o värre), vare sig det gäller gift i maten eller gas i bilar, ligger många ggr ekonomiska intressen

Så ut o kör. Gläds åt resan o livet

Ps. Du som i annan tråd funderar på basebollträ. Använd utrymmet till annat. Du hinner inte få upp dom blå innan tjuven är borta

Sant, en hagelbössa tar ungefär lika mycket plats.

Skämt åsido, det finns mycket annat drägg nuförtiden. Jag kan säga så här, bättre att ha någon form av försvarsmedel och aldrig behöva använda det, än att behöva det och inte ha nåt att tillgå.

Sen undrar jag varför ,an har kontanter som är stjälbara öht i en husbils förarhytt, det låter helt galet. Jag och syskon har blivit drillade sedan barnsben att aldrig ha något av värde synligt i bilen eller något av värde i handskfacket. -nej det ska vara gömt i eller i ert låsbart, gömt kassaskåp tillsammans med pass och andra värdehandlingar

Brandlarm, co larm och 2 brandsläckare är ju måsten.
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen