• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Sövd o rånad

Skrutten z

HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Östersund
HBK-Nr
11898
Medlemskap
2024
Åker söderut. På bensinmack förra veckan utanför Nansy i Frankrike blev vi på något sätt sövda och rånade. Vi är 2 pensionärer o en vakthund. De bröt sig in via förardörren tog vad de önskade. Gick igenom hela bilen utom vid våra huvuden där också hunden låg. Saken polisanmäld, de ansåg att vi blivit gasade. Konstigt att hunden inte vaknade o att de själva kunde gå in. Skaffar nu bättre larm.
HaPaPe
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.672
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Sövd o rånad

Har du samma husbil som på din avatar så ser jag ingen förardörr. Du menar kanske bodelsdörren. Många av dom helintegrerade nyare husbilarna har varken förardörr eller passagerardörr.

Eva
 

Leffe S

HBK Medlem
Inlägg
254
Kommun
Solna
HBK-Nr
15474
Medlemskap
2024
Sv: Sövd o rånad

Hej...jag har fyra larm i min husbil...dessutom med två vinkeljärn och spännband mellan framdörrarna..vinkeljärn trycker du ner mellan rutan och gummilisten..
Någon typ av band kan man oxå fixa till vid ingångsdörren.
Vet oxå att det finns ett enkelt larm..montera vid dörrarna..en dosa med batteri...skruva fast en ögla ...när någon öppnar dörren ..går sprinten ur dosa...tjuter som bara fan..
Men glöm inte att lossa remmen innan du öppnar dörren ..annars går larmet.
Lycka till..Leif
 
F

F.d. 24550

Guest
Sv: Sövd o rånad

Heosafe med nyckel, mycket bättre än spännband och annat skräp.

Bästa sättet att minska risken för inbrott är att inte övernatta på rastplatser och bensinmackar längs motorvägarna. Det varnas ständigt för att övernatta på dessa ställen och ändå gör ni det. Varför utsätta sig för risken? Det är inte ens riskfritt dagtid. Vi råkade ut för några skurkar i Tyskland som hade tänkt bryta sig in i vår husbil på en rastplats dagtid innan de såg att vi var kvar i bilen. Vi hade stannat för att äta och satt inte i framsätena. När de fick syn på oss tvärvände de precis framför bilen. Så lämna inte husbilen utan tillsyn på rastplats/bensinmack längs motorväg ens dagtid!
 

Sanddammaren

HBK Medlem
Inlägg
874
Kommun
Varberg
HBK-Nr
172
Medlemskap
2024
Sv: Sövd o rånad

Hej! Bedrövligt att sådant händer, men tyvärr kan man nog råka ut för detta i Sverige också. Men jag vill tacka för informationen eftersom vi ofta passerar Nansy.

Hälsningar Sanddammaren
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Sövd o rånad

Tänk om det fanns en tråd där bara dom som anser sig eller polisen anser att gasning förekommit fick berätta sina historier utan att bli överkörda och förlöjligade. Det skall väl ändå inte vara så att klubbmedlemmar som blivit utsatta slutar p.g.gr. av häcklande från dom som inte varit med. Vilket förekommit tidigare.

Åke
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Sövd o rånad

Heosafe med nyckel, mycket bättre än spännband och annat skräp.

Bästa sättet att minska risken för inbrott är att inte övernatta på rastplatser och bensinmackar längs motorvägarna. Det varnas ständigt för att övernatta på dessa ställen och ändå gör ni det. Varför utsätta sig för risken? Det är inte ens riskfritt dagtid.

Det är billigt. Vi husbilsägare måste vända på slantarna. (OBS! Ironi)

:cool:
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Sövd o rånad

Om detta har skett så måste det vara en fruktansvärd upplevelse. Men, innan man spekulerar i en ny tråd med ett gammalt ämne så kan det vara ide' att söka på detta i forumet. Man kommer att hitta åsikter både för & emot samt uttalande från experter däribland anestesisköterskor & dito läkare som dementerar sövning i husbil som omöjlig utan att dödsfall sker. Man kommer också att kunna läsa om poliser som tagit emot anmälan om sövning men som inte har kunnat bevisa detta. Själv ställer jag mig skeptisk till detta ända tills bevis framlagts & då inte någon hörsägen eller artikel/program från media.

Bennie
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Sövd o rånad

I vissa lägen har det hänt efter långa trp-sträckor att vi sovit över på stora tankställen i Tyskland. Kommer spec ihåg en kolmörk regnig höst, vi kom fram vid 24-tiden tog en vinare med tilltugg för att "sressa ner" och sedan sova. Detta gjorde vi mitt ibland och tätt omgivna av flera hundra långtradare, trötta som vi var somnade vi snabbt in.

Vi hade tänkt dra vidare tidigt följande morgon och räknade självklart med att bli väckta tidigt av startande långtradare. Döm av vår förvåning när vi sent omsider vaknade följande förmiddag, helt ensamma på en enormt stor parkering.

Självklart har vi alltid vårt skallarm på när vi står på sådana ställen som vi då gjorde - men efter detta undrar vi om man i alla lägen vaknar av det egna larmet? Ev tjyvar hör däremot säkert vårt larm om de råkar starta det och då stannar de knappast kvar och fullföljer "sitt illdåd" (spec bland andra grannfordon)

Vi förlitar oss numera mest på att ev tjyvar väljer ut offer;
1) som saknar synligt larm
2) synliga attraktiva prylar som ligger framme helt på armlängds avstånd
3) som står ensamma spec på skumma platser
Om detta hjälpt oss kan man ju inte veta men vi har peppar, peppar klarat oss hittills!

Gaslarm hade vi i vår första husbil a'5.000:- vi använde dock bara larmet år 1 av de 6 år som vi hade denna bil. Efter långa inbördes disk inkl kunnigt "gasfolk" så använde vi inte gaslarmet mera efter år 1.
 
F

F.d. 24550

Guest
Sv: Sövd o rånad

Tyvärr har man ingen trygghet av att stå med andra fordon om man övernattar på rastplats/bensinmack längs motorvägar. Tvärtom kan det bli ännu attraktivare för tjuvar då omgivande fordon bildar insynsskydd och de kan operera utan upptäckt. Närheten till motorvägen gör att tjuvarna kan försvinna snabbt om de blir upptäckta. Det är det faktum att det ligger vid motorvägen som gör att de opererar just här.
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Sövd o rånad

Tyvärr har man ingen trygghet av att stå med andra fordon om man övernattar på rastplats/bensinmack längs motorvägar. Tvärtom kan det bli ännu attraktivare för tjuvar då omgivande fordon bildar insynsskydd och de kan operera utan upptäckt. Närheten till motorvägen gör att tjuvarna kan försvinna snabbt om de blir upptäckta. Det är det faktum att det ligger vid motorvägen som gör att de opererar just här.

Nya offer kommer varje natt , detta har pågått länge......
 
F

F.d. 24550

Guest
Sv: Sövd o rånad

Det sägs också att det finns prostituerade som använder husbilar som sin arbetsplats och de står ofta på rastplatser/bensinmackar längs motorvägarna. Skulle kännas som en falsk trygghet att stå bredvid en sådan!
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Sövd o rånad

Om detta har skett så måste det vara en fruktansvärd upplevelse. Men, innan man spekulerar i en ny tråd med ett gammalt ämne så kan det vara ide' att söka på detta i forumet. Man kommer att hitta åsikter både för & emot samt uttalande från experter däribland anestesisköterskor & dito läkare som dementerar sövning i husbil som omöjlig utan att dödsfall sker. Man kommer också att kunna läsa om poliser som tagit emot anmälan om sövning men som inte har kunnat bevisa detta. Själv ställer jag mig skeptisk till detta ända tills bevis framlagts & då inte någon hörsägen eller artikel/program från media.

Bennie
Eftersom du kommenterat mitt inlägg Bennie och helt missuppfattat vad det står där kan jag inte låta bli att försöka förklara. Vad jag skriver är att personer som varit med om någonting som dom och polisen uppfattar som gasning måste få chansen att berätta sina upplevelser utan att det kommer en massa bortförklaringar och löjliga kommentarer. Det är där spekulationerna finns. Vem har lust att utsätta sig för sådant, det räcker väl med den chockartade upplevelse man haft.

Åke
 

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.466
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Sv: Sövd o rånad

Det sägs också att det finns prostituerade som använder husbilar som sin arbetsplats och de står ofta på rastplatser/bensinmackar längs motorvägarna. Skulle kännas som en falsk trygghet att stå bredvid en sådan!

Det finns gott om, men vanligare på mindre vägar. Runt Lüneburg exempelvis. Ingen fara att stå ihop med dom, men man får akta sej för att ha blått eller rött ljus i vindrutan,och inget rött hjärta på dörren, för då blir det inte mycket till nattsömn
 
Senast ändrad:

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
Sv: Sövd o rånad

då behöver man ju inte gå så långt ? att folk parkerar på såna ställen är ren dumhet och förmodligen snålhet ! då får man faktiskt skylla si själv anser jag ! man behöver ju inte bjuda in dem ! förmodligen ställer man sig med nosen pekande söderut och då vet de här finns att hämta ! istället för att vända på bildjäveln så den pekar norrut !
 
Toppen