• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

"Sållet" - en dyrköpt erfarenhet

F

F.d. 5110

Guest
Sv: "Sållet" - en dyrköpt erfarenhet

Jag måste få reagera av mig lite grand.......

.. och det är inte nån kritik mot dig Knausen, eller någon annan enskild person i klubben. Jag har bara förundrats över de krav som ställs lite nu och då av medlemmarna.

Hur mycket kan man kräva av styrelsen och klubben för 100:-?

Jag tycker att vi måste komma ihåg att de som driver detta eminenta forum, för denna ringa penning, är vanliga människor som offrar sin fritid på att försöka göra HBK till en mötesplats för alla Husbilsmänniskor.

Att de skall ställa upp och agera försvarsadvokater/lobbyister/eller vad det nu kan vara tycker jag är att kräva lite för mycket...

Snälla alla medlemmar - ta det inte som personlig kritik... utan fundera på hur du själv skulle känna det att få en massa krav på dig för att du jobbar för att ha en fungerande Husbils-sajt på din fritid...

Vänligen LasseF
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: "Sållet" - en dyrköpt erfarenhet

Mycket bra inlägg Lasse. Kunde inte skrivit det bättre själv. En undran bara:
VAD FÅR MAN FÖR 100 spänn idag?????

Hls kurt
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 4754

Guest
Sv: "Sållet" - en dyrköpt erfarenhet

Hej LasseF.

Du kan vara helt lugn. Jag tar det inte som någon personlig kritik och ställer heller inga krav.

Just nu handlar det om vi ska bry oss om de medlemmar som exempelvis fått en Sålletstämpel på sin husbil. Nästa gång är det kanske Du och jag som behöver hjälp.

Husbilsklubben bygger Vi tillsammans med empati och medkänsla för alla medlemmar.

Hälsningar
Knausen
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: "Sållet" - en dyrköpt erfarenhet

Man får det man betalar för och ingenting annat, så enkelt är det om man handlar något?

I övrigt ansluter jag mig helt till Knausen ovan, han försöker ju arbeta för allas bästa och har redan lagt ner ett MYCKET OMFATTANDE FRIVILLIGT ARBETE (utan ett öres ersättning) för alla utsattas bästa betr "sålletfrågan", mm.

Eller ska man fatta det som att "denna typ av frågor" som Knausen, Angan, Allis, Friherren, Kölis, Laika, Skogis, Bhammar, decier, Sven-Åke, Kallax, jag själv, mfl tar upp inte är önskvärda?

När Kausen nu skriver att han önskar engagemang och handlingskraft från styrelsen, "i denna typ av frågor", då avser han säkert inte att styrelsen skall göra jobbet men väl initiera (starta upp) för medlemmarna intressanta spörsmål, det är normal standard att styrelser arbetar just så som Knausen mycket riktigt efterfrågar (100 Sek eller inte).
/ Mvh, Bengt
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.253
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: "Sållet" - en dyrköpt erfarenhet

Jag tycker mig skönja två diametralt motsatta synsätt här. Det ena är att styrelsen driver klubben och har ett antal medlemmar till sitt förfogande. Det andra är att ett antal medlemmar driver klubben och har en styrelse som samlande organ.

Vi inom webadmin har till uppgift att i nära samarbete med styrelsen utveckla forumet rent tekniskt, registrera nya medlemmar och sköta matrikeln och övervaka forumet så att regler följs. Därmed ser vi också tydligt vad som önskas i form av exempelvis arbetsgrupper och kan i samarbete med styrelsen skapa sådana forum. Men arbetsgrupperna måste fyllas med engagerade medlemmar vilket inte alltid visat sig vara så lätt.
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: "Sållet" - en dyrköpt erfarenhet

Jag skulle gärna betala en avsevärt högre medlemsavgift - som något av en extra försäkring - om klubben i sin programförklaring och organisation också ( v v observera att jag inte skriver enbart )etablerade sig och blev betraktad som en viktig instans för tunga frågor av både teknisk som juridisk karaktär. Det borde för alla vara självklart vilka frågor det handlar om. Det borde likaså vara självklart att jag inte är ute efter att eliminera alla de inslag av gemensamhet och trevligheter, som så starkt dominerar forumet hittills.

ÄR DET MÖJLIGT ATT FORUMET KAN OMFATTA BÅDE OCH ??????????

Det har ju tillräckligt bedyrats vilken stark insats web-red gör, att att man inte kan begära vad som helst och hur mycket som helst av dessa hjältar, som jobbar så hårt på sin fritid utan ersättning. Jag skulle själv varken kunna eller vilja göra det - alltså ingen som helst kritik om detta!!!!! Men samtidigt ser jag ett problem med den situationen och har fört det på tal tidigare - utan resultat annat än rätt så beska kommentarer om var skåpet ska stå.

Viktigt arbete ska skötas av dem som kan det och som får ersättning för det. Från ideellt arbetande kan man i regel inte begära lika mycket och inte heller ställa krav på i samma omfattning. Ligger inte en del av kärnpunkten i debatten om "Sållet" här? Vissa av oss som drabbats av det problemet har efterlyst klubbledningens engagemang och stöd - utan annat resultat än attityden från web-red "jaja, men ni som tycker att dessa frågor är så viktiga - kom igen då och anmäl er själva till en sådan arbetsgrupp, vi ska nog ordna till en egen spalt åt er på forumet" . Och då blir naturligtvis resultatet i stort sett NOLL som Michael Johansson så pricksäkert konstaterar. Vem anmäler sig till en sådan grupp, dit man blir inbjuden "med armbågen"??? Med en positivare attityd skulle enligt min övertygelse intresset vara mycket större.

Handläggningen av de tunga och viktiga frågorna jag avser är i regel av den digniteten att styrelsen anser dem väsentliga och viktiga att driva och bevaka, i allas intresse. En arbetsgrupp för dessa ska kunna agera som om den var en del av styrelsen och inte bara vara - en liten arbetsgrupp, som snackar runt litet grand i frågor som bara berör en minoritet.

Kan man diskutera detta sakligt och konstruktivt - utan att man som förslagsställare blir hudflängd som bråkstake eller revolutionist? Eller är det som ristat i sten, att HBK med sin nuvarande programförklaring är som den är och inte bör förändras?
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: "Sållet" - en dyrköpt erfarenhet

Skojar bara, givetvis:

”Här sitter gubbar som gamla stubbar
här sitter gummor som ingen rubbar”

Ursäkta, kunde inte låta bli
kanske stort är att lägga energi
på sånt som många tröttar
alla inte detta stöttar
men om man jobbar oförtrutet
undgås kanske det bittra slutet

Vi som vill den här klubben väl
och vårdar ömt dess vackra själ
kan dock även tänka oss personer
likt Allis med hans vackra ambitioner
Dock synes det mig ibland att lättsamheten
önskas mest av majoriteten

Skämt och allvar här blandas friskt
plats finns för alla , annars vore det väl trist
huvudsaken är väl ändå att man trivs
allt möjligt man får sig här till livs
så jobba på med din tanke, Allis
ty även av en liten laber bris ibland
kan det bli en riktig storm efterhand
 
F

F.d. 14038

Guest
Sv: "Sållet" - en dyrköpt erfarenhet

Till Allis och alla er andra!
Jag har sänt en förfrågan till webbarna där jag ställt en fråga och nu frågar jag er.
Hur många är intresserade av att fixa till en lista där intresserade samt drabbade kan skriva in sina namn och hbk-nr.

Denna lista ska sedan samanställas, skrivas ut samt sändas ut till berörda myndigheter med krav an ersättning för redan gjorda utlägg samt för stillestånd på verkstad för motorrepareringar.

OBS. jag har en Fiat av årsmodell 2006 och har alltså inga problem med vatten ÄN.

Men som jag ser det borde vi alla sträva åt samma hål när det gäller sådana här saker och stötta varandra till 100%, Idag du imorgon jag som behöver hjälp.

Hls Laika.
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: "Sållet" - en dyrköpt erfarenhet

Jappe, en rese bland skethuspoeter !
Ingen kan som han, vid sitt tangentbord
formulera klokhet i form av rimmade ord.

Men även jag, har idag, med annan ingress
bedyrat min tilltro till diktens finess.
 
F

F.d. 50041

Guest
Sv: "Sållet" - en dyrköpt erfarenhet

Tackar så mycket för denna vitiga information, är glada för att vi anmälde oss i Husbilsklubben.
Vi har i höst köpt en Fiat Ducato 2007,"Rapido" husbil och är med detta dabbad av denna felkonstruktion.
Nu tar vi först kontakt med firman vi köpte husbilen av. Återkomer med resultat efter det.
mvh Lilja.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: "Sållet" - en dyrköpt erfarenhet

Jag gillar inte riktigt ordet skethuspoet
här sitter man och vill alla väl
så kommer Allis här med sitt dekret
han ”älskar och slår ihjäl med samma varma själ”
Man borde kanske annat göra
än att ge sig in i denna röra

Kanske bäst att skapa en egen grupp i gruppen
så att klubben slipper dom värsta guppen
för som Carina säger, klubben saknar här
juridisk kompetens och vad värre är
sådant här tar mycket tid från webbarna
så pröva då att själva vässa näbbarna
 
F

F.d. 55256

Guest
Sv: "Sållet" - en dyrköpt erfarenhet

Att skapa en egen intressegrupp i den här frågan måste vara den enda vettiga åtgärden. Att begära att HBK:styrelse ska agera mot Fiat/Husbilsfirmor tycker jag inte går att kräva. Om gruppen kommer fram till vilka krav som ska ställas mot Fiat/Husbilsfirmor kan ju HBK:styrelse vara de som efter att godkänt materialet, skickar och står som avsändare för att skapa ett hårdare tryck i kraft av sin snart 2000 medlemmar. Om de som är drabbade inte själva vill göra en insats i egen sak, kan man väl inte kräva att styrelsen lägger ned en massa tid och kraft på detta. Trots trådens omfattning är det väl ändå inte så många som är drabbade av detta. Konsekvenserna av felet är katastrofala för de drabbade och jag lider med dom, men ändå bör väl de drabbade agera för sin egen sak.
Ove.G
 
F

F.d. 14038

Guest
Sv: "Sållet" - en dyrköpt erfarenhet

Jag lägger nu ned detta då jag lagt ut 2 st trevare med förslag och inte fått det minsta respons vare sig på mina förslag eller att det kommit några förslag från vare sig drabbade eller andra som inte är drabbade där det krävts egna insattser.

Det är med andra ord tydligen så att man vill att styrelsen ska göra grovjobbet och vi andra ska sitta på parkett och se på, dom som tror att dom får en sådan lösning får nog sitta där ganska länge för det kommer troligen inte att ske.

Hls Laika
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: "Sållet" - en dyrköpt erfarenhet

Oves inlägg är nog representativt för många.

NU ska jag inte störa idyllen mer, jag drar skamset tillbaka mina orealistiska och olämpliga förslag. De frågor jag ställt behöver inte besvaras av någon.

MIN husbil är i strålande god form, allt är fixat och nu väntar spännande färder.

Lev väl och trevlig sommar!
 

Maria & Hasse

HBK Medlem
Inlägg
177
Kommun
Sandviken
HBK-Nr
904
Medlemskap
2024
Sv: "Sållet" - en dyrköpt erfarenhet

Man får det man betalar för och ingenting annat, så enkelt är det om man handlar något?

I övrigt ansluter jag mig helt till Knausen ovan, han försöker ju arbeta för allas bästa och har redan lagt ner ett MYCKET OMFATTANDE FRIVILLIGT ARBETE (utan ett öres ersättning) för alla utsattas bästa betr "sålletfrågan", mm.

Eller ska man fatta det som att "denna typ av frågor" som Knausen, Angan, Allis, Friherren, Kölis, Laika, Skogis, Bhammar, decier, Sven-Åke, Kallax, jag själv, mfl tar upp inte är önskvärda?

När Kausen nu skriver att han önskar engagemang och handlingskraft från styrelsen, "i denna typ av frågor", då avser han säkert inte att styrelsen skall göra jobbet men väl initiera (starta upp) för medlemmarna intressanta spörsmål, det är normal standard att styrelser arbetar just så som Knausen mycket riktigt efterfrågar (100 Sek eller inte).
/ Mvh, Bengt

- o -

Mycket bra sammanfattning Bengt!

Jag är med i en Arbetsgrupp och är beredd att hoppa med i flera om Styrelsen tar initiativ och ger stöd. I PMR-arbetsgruppen har vi snarare upplevt att vi motarbetas och att våra initiativ och förslag förkastas av Styrelsen.

Det finns förväntningar hos medlemmarna och läser man stadgarna.......;

1 § Ändamål
Husbilsklubben.se, i dessa stadgar benämnt HBK, har som uppgift att samla alla
med intresse för husbilar, för att gemensamt kunna värna medlemmarnas
önskemål och intressen, samt befrämja samarbete med motsvarande föreningar
såväl inom som utanför landets gränser.
HBK:s övergripande mål är att hos myndigheter och andra skapa större förståelse
för värdet av den ökande husbilsturismen i landet.

...... så kan Ändamålet i Stadgarna tolkas av medlemmarna som att klubben faktiskt skall göra något visavi "myndigheter och andra" och detta behöver inte betyda militanta inslag utan mer en dialog uppbackad av Styrelsen och därigenom hela HBK.
Då har vi som jag ser det två olika vägar att gå inom HBK; Tona ner eller förtydliga paragraf 1, dvs skriva om texten åt ena eller andra hållet.
Jag föreslår den andra vägen; förtydliga. Med den kunskap och erfarenhet vi nu har inom klubben, tar vi de kontakter som behövs genom befintliga och nya arbetsgrupper. Detta ageranden är då uppbackade av Styrelsen med befogenheter och uppdrag (som brevet om 80 km/h för PBII).
Styrelsen är också de som i första hand initierar och föreslår arbetsgrupper baserat på bla angelägna inlägg, samt kontaktar lämpliga medlemmar. Allmänna upprop utan angivande av uppdrag ger sällan angagemang och frivilliga.
Hälsningar Hasse
 
Senast ändrad:
F

F.d. 2752

Guest
Sv: "Sållet" - en dyrköpt erfarenhet

En sammanfattning av samtliga inlägg i ovanstående ämne visar som vanligt att svenskar är svenskar, och att när det verkligen gäller så är ensam stark och att man inte skall förvänta sig något annat, d.v.s. att man gemensamt som i sydligare länder skola kunna uträtta något gemensamt. Men trots allt, tror jag att tack vare Angans m. flera medlemmars oegennyttiga angemang och flertal inlägg i ovanstående ämne så kommer vi trots allt komma nån vart, och förmodligen få ersättning för våra utlägg som inte Svenska Fiat står för!
M.V.H. Fri-herren m.familj
P.S. Vi får givetvis ställa våra krav till våra HUSBILSLEVERANTÖRER alt. IMPORTÖRER, som redan påpekat flera gånger i detta ämne:mcride::mcride:
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55256

Guest
Sv: "Sållet" - en dyrköpt erfarenhet

Oves inlägg är nog representativt för många.

NU ska jag inte störa idyllen mer, jag drar skamset tillbaka mina orealistiska och olämpliga förslag. De frågor jag ställt behöver inte besvaras av någon.

MIN husbil är i strålande god form, allt är fixat och nu väntar spännande färder.

Lev väl och trevlig sommar!

Det finns ingen anledning att vara skamsen och förslaget är väl i sig inte vare sig orealistiskt eller olämpligt. Det jag avsåg med mitt inlägg var ju att de som är berörda borde agera aktivt som grupp. De har ju bäst koll på hur de blivit bemötta vid sina kontakter med säljare och verkstäder. Får styrelsen ett konkret underlag att arbeta med borde det väl inte vara något problem att bemyndiga en sån grupp att agera i HBK:s namn
Ove.G
Har tydligen missat detta som Michael påpekar härnedan. Ursäkta denna miss.
Ove.G
 
Senast redigerad av en moderator:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.253
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: "Sållet" - en dyrköpt erfarenhet

Från denna tråd: http://www.husbilsklubben.se/forums/t25289/

Krav framförs på hemsidan om att styrelsen ska agera i olika frågor mot tillverkare och leverantörer.

Om klubben eller styrelsen agerar officiellt mot näringsidkare kan vi bli stämda varför vi i så fall måste ha försäkringar och juridisk expertis, vilket varken ryms i dagens medlemsavgift eller verksamhetsplan.

Husbilsklubben.se har inga anställda jurister som exempelvis Motormännens riksförbund med sina 126 000 medlemmar, vilka har avsevärt bättre förutsättningar att driva denna typ av frågor.

Medlemmar kan naturligtvis agera själva eller i grupp i frågor som berör dem. Att använda forumet som mötesplats för av medlemmar initierade och genomförda aktioner är naturligtvis både tillåtet och önskvärt.

Styrelsen uppmuntrar medlemmarna att samlas i arbetsgrupper och styrelsen har även bildat ett antal sådana, men medlemmar har inte visat intresse att delta i dessa.

Styrelsen
 
J

Jarn

Guest
Sv: "Sållet" - en dyrköpt erfarenhet

I mitt tidigare inlägg # 29 där var det strul med tekniken så bifogade bilder blev svarta.

Har nu med god hjälp av Michael på HBK web fått bilderna på plats. Det avser de delar som man köper till för att fixa motorkåpan.
 
Toppen