• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Så blev vår AC

F

F.d. 9230

Guest
Hej på er!
Jag har ju frågat lite om båda AC och stege här.
Här kommer nu lösningen vi gjorde.

Vi har monterat en portabel AC i garaget. "Väggen" in till bilen som då är bakom trappan till våra sängar gick att montera bort så inga hål behövde sågas. Allt går att återställa till "standard".

2010-06-19-002.jpg

2010-06-19-007.gif

Under bilen ser det ut såhär:
2010-06-19-009.gif

Inne i iblen gjorde Mats en egen stege eftersom den gamla inte fick plats.
När det inte är sommar och varmt tar vi bort ACn och har då en perfekt ingång till garaget där vi kommer ha en klädstång där vi kan torka vinterkläder.
2010-06-19-006.jpg

2010-06-19-004.jpg

Vi har också fixat en magnetisk skylt att ha på bildörren när vi fricampar :)
2010-06-19-001.jpg
 
F

F.d. 9230

Guest
Sv: Så blev vår AC

Halloj!
Hälsning från min man :) Man får täta noga med Cikaflex och dessutom är man nog betydligt noggrannare än Burstner varit när de gjort hål :)
Det finns alltså redan sådana hål, dvs alla gasolventiler ser ut precis så. Enda skillnaden är nog som sagt att vi varit mer noggranna.
Hälsningar Ulrika

PS Sedan har vi använt spirokrage och en flexibel ventilationsslang. Därefter sitter det nät och sedan en plåt för att förhindra skvätt. Allt detta har inte Burstner gjort vid sina hål...
 

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Sv: Så blev vår AC

Nu kan jag rapportera att vår AC fungerar jättebra.
Ljudet är helt ok, vi sover gott hela natten när den går. Inte ens min ljudkänslige man har ont av det.
Det enda man kan säga är ju att det inte blir helt svalt i alkoven. Men det blir bra mycket svalare.
Det vill säga, billig och bra lösning som rekommenderas!

Nja, håller inte riktigt med.

Vi har en sådan hemma, och trots att jag har nedsatt hörsel, så tycker jag att det väsnas rätt så rejält. Men OK, jag står hellre ut med oväsendet när jag som dessa i dagar kan byte detta mot en lägre inomhustemperatur.:)

Men sova till detta? Skulle tveka!:eek:



Hälsningar
Kåre
 
F

F.d. 9230

Guest
Sv: Så blev vår AC

Nja, håller inte riktigt med.

Vi har en sådan hemma, och trots att jag har nedsatt hörsel, så tycker jag att det väsnas rätt så rejält. Men OK, jag står hellre ut med oväsendet när jag som dessa i dagar kan byte detta mot en lägre inomhustemperatur.:)

Men sova till detta? Skulle tveka!:eek:



Hälsningar
Kåre


Hmmm, antingen är vi helt slut för vi sover faktiskt gott. Eller så är det så att då den är inbygd under sängen så dämpas ljudet? Visst låter det men absolut inte farligt utan att vi kan sova gott.
Min man kan inte sova om datorn är på i sovrummet hemma, så det säger ju en del...
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Så blev vår AC

Jag byggde en sådan anläggning i vår förra bil. Ett riktigt lågbudget alternativ. Fungerade perfekt i dom fem år vi hade den i bilen. AC:n står numera på dotterns rum på övervåningen och fungrar fortfarande lika bra.
Kyla blev det ordentligt i bilen. Jag tog ett hål från garaget in mot mittgången. Där monterade jag ett kylssåpsgaller av större modell. Det vände jag upp och ner så att lamellerna pekade uppåt.
Ulrika, du skriver att det kyler dåligt i alkoven. Om det sitter en taklucka där kommer ni aldrig få upp kylan där.
Det finns ett problem med dom hä AC:na att ha dom i campingfordon. Dom skapar ett enormt undertryck i bilen. Så via takluckor om lufttempen är 35gr ute så fullständig forsar värmen in via alla öppningar. Men eftersom kapasiteten är hög så tycker jag att kyleffekten är klart godkänd.
Vi var nöjda i alla år.
 
F

F.d. 9230

Guest
Sv: Så blev vår AC

Jag byggde en sådan anläggning i vår förra bil. Ett riktigt lågbudget alternativ. Fungerade perfekt i dom fem år vi hade den i bilen. AC:n står numera på dotterns rum på övervåningen och fungrar fortfarande lika bra.
Kyla blev det ordentligt i bilen. Jag tog ett hål från garaget in mot mittgången. Där monterade jag ett kylssåpsgaller av större modell. Det vände jag upp och ner så att lamellerna pekade uppåt.
Ulrika, du skriver att det kyler dåligt i alkoven. Om det sitter en taklucka där kommer ni aldrig få upp kylan där.
Det finns ett problem med dom hä AC:na att ha dom i campingfordon. Dom skapar ett enormt undertryck i bilen. Så via takluckor om lufttempen är 35gr ute så fullständig forsar värmen in via alla öppningar. Men eftersom kapasiteten är hög så tycker jag att kyleffekten är klart godkänd.
Vi var nöjda i alla år.

Jätteintressant Håkan att höra någon mer som provat lösningen.
Jag håller med dig om att effekten är klart godkänd för priset. Vi har det jättegott och alkoven är ju betydligt svalare än om vi inte har AC. Ett problem är ju säkringarna nu när vi varit i Italien, de är inte så bra... Har vi bra el kan vi dra upp fläkten på max och då kyler det ändå någorlunda i Alkoven också.
VI är nu i Schweiz och här är det 10 Amp, så här kör vi fläkten på max på AC:n och då slungar den ut luft så det också når alkoven.

Varma hälsningar Ulrika
 

Perrovski

FD HBK Medlem
Inlägg
503
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
232
Medlemskap
2022
Sv: Så blev vår AC

Hej Ulrika.

Har en fråga angående driften av den AC under själva resan.(tänker på omformaren från 12 till 220 V.)
Har ej hittat den på Elgiganten ,så saknar jag tekniska data, dvs hur många Watt den förbrukar.
Har en generator bara på 80 A ( orkar den driva en AC genom omformare så
att inga förluster uppstår i batteribanken ) ????????????????
Kan någon kunnig svara på den fråga.??????


Mvh

Perrovski
 
F

F.d. 9230

Guest
Sv: Så blev vår AC

Hej,

den AC vi satte in finns på prisjakt (verkar inte finnas på Elgiganten längre).
Matsui MPA9KWRN - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Portabel luftkonditionering

Finns inte så mycket data där men vi mätte förbrukningen på plats i 40 graders värme, vilket borde motsvara maxförbrukning.
Vi klarade oss precis på en 6A säkring. (5,5 x 230= ca 1300W förbrukning dvs som en stadig micro)
Kör du på tolv volt med omformare drar den ca 1300/12=108 A
En grov beräkning men det ger en fingervisning....

/Mats
 

staffana

FD HBK Medlem
Inlägg
195
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
8433
Medlemskap
2022
Sv: Så blev vår AC

Hej,

Nu har det gått en tid för er!

Är ni fortfarande positiva till installationen eller har ni eventuellt upptäckt något negativt?

Vi har en takmonterad AC som satt på när vi köpte bilen. Förra ägaren har inte använt den och sa att den inte fungerade.

Vi kan åka till en verkstad när vi startar upp för våren, men kanske är det en bättre idé att göra som ni.

Vi kunde då montera ett nytt takfönster med inbyggd ventilatorfläkt i stället för den gamla AC:n!

Vore jätteglada om vi kunde få lite feed back när vi nu tänker oss söderöver och troligen får nytta av en fungerande AC!
 
Toppen