• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Så blev vår AC

F

F.d. 9230

Guest
Hej på er!
Jag har ju frågat lite om båda AC och stege här.
Här kommer nu lösningen vi gjorde.

Vi har monterat en portabel AC i garaget. "Väggen" in till bilen som då är bakom trappan till våra sängar gick att montera bort så inga hål behövde sågas. Allt går att återställa till "standard".

2010-06-19-002.jpg

2010-06-19-007.gif

Under bilen ser det ut såhär:
2010-06-19-009.gif

Inne i iblen gjorde Mats en egen stege eftersom den gamla inte fick plats.
När det inte är sommar och varmt tar vi bort ACn och har då en perfekt ingång till garaget där vi kommer ha en klädstång där vi kan torka vinterkläder.
2010-06-19-006.jpg

2010-06-19-004.jpg

Vi har också fixat en magnetisk skylt att ha på bildörren när vi fricampar :)
2010-06-19-001.jpg
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Så blev vår AC

Ser väldigt intressant ut.
Kanske läge att släppa lite mer användbara detaljer s.s. fabrikat och liknande på AC:n.
Framförallt är kanske ljudnivån av intresse, för den E-lux som jag har på taket låter nästan värre än ett tröskverk.
 
F

F.d. 9230

Guest
Sv: Så blev vår AC

Självklart!
Det är en Matsui MPA9KWR. Köpt på Elgiganten för ca 3000 kr.
Ljudet är ju jättesvårt att säga något om eftersom vi inte haft den "live" ännu.
När vi kör den nu låter den helt ok, ljudet från ACn är inte farligt uten mer vibrationer, men inget man inte kan sova med0.
Men som sagt, det har inte varit 40 grader varmt ännu så vi får se när den går på full fart vad vi tycker.

Fråga gärna mer om ni undrar något.
Ulrika
 
F

F.d. 9230

Guest
Sv: Så blev vår AC

Samuel, den går ut genom ett hål i golvet på 130 mm.
Hålet är gjort på samma sätt som gasolgenomföringen, dvs det är täckt av nät och en skyddsplåt sitter för att skydda från vattenstänk,
Hållet är gjort i den dolda delen i dubbelgolvet så vi slipper ha det inne i garaget.

Fråga gärna mer om du undrar något!

Ulrika
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: Så blev vår AC

Hej snyggt jobbat har faktiskt en färdig dörr till garaget på min bil har du nån koll på vikt på aggregatet undras
 
F

F.d. 9230

Guest
Sv: Så blev vår AC

Nu kan jag rapportera att vår AC fungerar jättebra.
Ljudet är helt ok, vi sover gott hela natten när den går. Inte ens min ljudkänslige man har ont av det.
Det enda man kan säga är ju att det inte blir helt svalt i alkoven. Men det blir bra mycket svalare.
Det vill säga, billig och bra lösning som rekommenderas!
 
J

Jarn

Guest
Sv: Så blev vår AC

Jag undrar hur denna modellen verkar ? Den är skyddsklassad IP24 och enligt reklambladet är den lämplig för husbilar o husvagnar och då står aggregatet utomhus.
Därmed blåser man in kalluften och man skapar ett övertryck i bilen.
Måste bli bra verkan då? Dessutom tystare.
Kan även användas tvärtom så man värmer utrymmet i stället.
Kan givetvis även ställas i utrymmet som skall kylas.

Finns på Hornbach i Sverige för 3.500:- Där finns ett bättre faktablad.

Hittade bara denna bilden på nätet
 

Bilagor

  • advid=200143&loc=52557.pdf
    49,4 KB · Visningar: 301

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Sv: Så blev vår AC

Jag skulle också vilja göra en liknande installation, men känner lite obehag över att behöva göra hål i golvet. Går ju inte återställa bilen om man vill montera ur allt igen.
Funderade ev på att göra ett hål i dörren/lastluckan istället... Går ju köpa ny lucka om det skulle behövas..
Eller?
 
F

F.d. 53086

Guest
Sv: Så blev vår AC

Har hålet Du gjort orsakat något fel så gäller normalt inte garantin om inte leverantören är tillmötesgående.
Om det blir något fel som leverantören inte kan påvisa att det beror på Din åtgärd så gäller garantin enligt de villkor som utfärdats.
Själv hade jag absolut valt att göra hålet i golvet och beroende på golv och eventuellt distansmaterial finns ju många alternativ att göra detta.
Är det plywood så skulle jag bara såga ut lite större hål än slangen och sen försegla den öppna träytan noga samt sen trä i slangen och täta med ex.vis sikaflex. Spara på den utborrade/sågade biten om Du nu senare vill återställa golvet och då är det bara att limma/plasta in den igen.
Annat alternativ kan vara att använda en vanlig bordgenomföring (mässing) till båtar och täta in/utsida med sikaflex, sen trä igenom slangen och täta runt densamma.
Lycka till!
 
Toppen