• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Sälja husbilen!

Putte58

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Klippan
HBK-Nr
12809
Medlemskap
2024
Hej,
Ska sälja min husbil till förmedlare, undrar bara om det finns någon som har någon erfarenhet av förmedlaren Johan Bengtsson i Kävlinge med mobil nummer 0721935599. Han är som sagt en förmedlare.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.599
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Sälja husbilen!

Du kan ju själv börja med att kolla på ratsit.se och allabolag.se om han har något företag. Om han har det, kan du (eventuellt) bilda dig en uppfattning om hans ekonomiska ställning.

Att googla på hans namn kan också ge en viss vägledning...
 

Jolof

HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
11883
Medlemskap
2024
Sv: Sälja husbilen!

Varningsklockorna ringer för fullt hos mig!

Den personen du tänker anlita verkar driva en ljusskygg verksamhet som inte lämnar det minsta spår efter sig. Vad heter företaget? Org. Nr? Varför har han ett anonymt kontantkortsnummer? Hemsida?
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Sälja husbilen!

Farorna att sälja husbilen är två olika kategorier som jag ser det.
Den första och omedelbara risken är att få pengarna av köparen. Det lär finnas hur många trix som helst att blåsa säljaren som i värsta fall blir av med bilen utan att få sina pengar, och utan att rättsväsendet hjälper honom/henne.

Den andra risken är den som kan ske efter köpet, och där handlar det om efterkrav som kan bli hur stora som helst. Teoretiskt kan man få efterräkningar i storleksordningen kring en miljon fast husbilens värde är bara tex. trehundratusen. Oskäliga reparationskostnader och juridiska kostnader kan blåsa slutnotan till hur stor som helst. Har man riktigt otur och råkar ut för någon som vet hur man skall göra, rent juridiskt, så är man nära nog chanslös mot den typen av skojjare.

Därför skall man inte ta det som en lätt uppgift att sälja husbil. Kontraktet är oerhörd viktigt och annat dokumentation kring försäljningen. Bäst är att byta hos en pålitlig försäljare...
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Sälja husbilen!

Att sälja själv är väl OK eftersom man kan få ut mer för bilen än vad en handlare i allmänhet betalar. Det man kan göra för att affären skall vara säker är:
1. Kontanta pengar.
2. Skriva kontrakt där det klart framgår att köparen har provat-, undersökt-, godkänt bilen & att köpet görs i befintligt skick.
3. Göra ägarbyte via trafikverkets app. eller att SJÄLV posta ägarbytet till Trafikverket.

Bennie
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.637
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Sälja husbilen!

Att sälja själv är väl OK eftersom man kan få ut mer för bilen än vad en handlare i allmänhet betalar. Det man kan göra för att affären skall vara säker är:
1. Kontanta pengar.
2. Skriva kontrakt där det klart framgår att köparen har provat-, undersökt-, godkänt bilen & att köpet görs i befintligt skick.
3. Göra ägarbyte via trafikverkets app. eller att SJÄLV posta ägarbytet till Trafikverket.

Bennie

Håller med dig förutom på punkt 1. Sålde förra husbilen för 475.000kr och det ville jag inte ha kontant i handen :twitcy:. Säljaren hade postväxel med sig som löstes in gemensamt på banken. Annat alternativ är banköverföring om man har samma bank så man ser att pengarna kommer in. Har även använt kompisars bankkonto om köparen inte haft samma bank som jag.
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.637
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Sälja husbilen!

Vi köpte vår av Helsingborg's Bilförmedling & det är vi mycket nöjda med. https://www.bilformedlingen.com/helsingborg

Köpte en personbil av stockholmsfilialen för några år sen. Träffade fd ägarens mor när jag hämtade bilen då hon kom dit med extranyckeln på väg till begravningen. Dottern hade dött plötsligt och bilförmedlingen hanterade ärendet väldigt proffsigt. Med andra ord så känns den firman seriös om man av olika anledningar inte själv vill sälja. Obs, min erfarenhet gäller köp av personbil genom de, ej husbil.
 
Toppen