• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elsystem Säkringen till startmotorn går regelbundet

F

F.d. 51485

Guest
Jag har en Pössl win2 2013 Fiat som har gått ca 6000 mil, inköpt i april i år. Nu har huvudsäkringen på 150 A gått tre gånger. Första gången blev jag bärgad på påskdagen och bilen blev felsökt och lagad på Örebro. Nästa gång (midsommardagen) så räknade jag ut till slut vilken säkring det var som de hade bytt på Fiat. Den sitter på batteriet och går till startmotorn. Nu gick den imorse igen...

Det gemensamma är att varje gång har bilen haft 12v på i bodelen. Men i övrigt så finns det ingen gemensam nämnare, alltså inte första starten på dagen varje gång. Jag har bytt batteriet till bildelen.

Någon som har ett tips på var man kan börja felsöka?
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.609
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Hmm, 150 A är mycket hög ström, låter som att startmotorn går för trögt i startögonblicket.
Men, kan det vara så att du har samma batteri till startmotorn och bodelen? I så fall är det en tveksam lösning. Höj säkringen till 200A (hemska tanke), sätt in en separator (motor/bodel) tveksamt. Montera ett extra batteri med skiljerelä, bäst.
 

MatsMari

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Olofström
HBK-Nr
25305
Medlemskap
2024
Gjordfel , dålig jord kanske. Eller ligger det på plus sidan glappkontakt , lös kabel.höja säkring ska du akta dig för bara i nödfall , är det kortslutning så kan det bli varmt. Ingen kabel som ligger o skavt hål på isoleringen , möss?.
Mats
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
836
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Har du vart på Fiat verkstad? Har för mig att det var kampanj på vissa årsmodeller att säkringen var för klen. Sätt i en starkare säkring så är nog problemet borta.
 
F

F.d. 51485

Guest
Första säkringsbytet gjordes på Fiatverkstad i Örebro. 2800 kr :(
Det konstiga är att bilen startar alltid fint på första försöket. Förutom när säkringen går - då hinner jag inte ens mer än vrida om nyckeln. Kanske ett jordfel som ej är konstant?

Jag har separat bodelsbatteri.
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
836
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
2800kr??? Tar 10 min o säkringen max 50 kr. Åk inte dit igen. Nja tror inte på jordfel i detta fallet, är nog fel i startmotorn isf. Men jag tror att en starkare säkring löser problemet. Har svårt att se att det drar mer ström vid dålig jord, blir tvärtom enl mig. Säkringen kan du byta själv, sitter vid batteriet under ratten i golvet, en skruvmejsel är det enda som behövs.

Kom på en sak till, har du robotlåda? Då kan det va fel på hydrauliken till kopplingen som gör att du startar med växel i. Då håller inte säkringen,
 
Toppen