• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Sökning med Snipe

B-O

HBK Medlem
Inlägg
79
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
6061
Medlemskap
2024
Har köpt en begagnad husbil med Snipe parabol med automatisk sökning. Det finns också en mottagare av märket Triax. Den förre ägaren hade Canal Digital. Han var inte så teknisk så vi gick inte in på några detaljer. Jag har försökt att söka efter sateliter men utan resultat. Jag har inte satt in något kort i mottagaren men det kan väl inte ha någon betydelse för sökresultatet. Det finns ju en del fria kanaler som man förhoppningsvis kan se utan kort. Jag har annars Viasat hemma. Tacksam för hjälp för att lösa problemet. Har stått på en plats där inga hinder finns.
/B-O
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Sv: Sökning med Snipe

Kan tyvärr inte svara på vad problemet med parabolen är.
Men för att klara ut begreppen, den enda uppgift parabolen har är att ta in och fixera på den satellit du väljer på kontrollenheten!

Parabolen hittar alltså satelliten, sedan är det den kanaloperatör du har, Canal Digital, Viasat, etc, som styr vilka kanaler du får in på TV:n.
Alltså, den uppgiften har din satellitmottagare, inbyggd i din moderna TV eller i din separata satellitbox.
Dvs, det är den/de som ska hitta de tillåtna kanalerna enligt ditt abonnemang.
För krypterade kanaler krävs då ett kort från din operatör, t ex Viasat eller CD.

(Beträffande parabolen, jag har också en Snipe/Selfsat variant.
Är det regnigt och blåsigt kan det hända att jag får rucka lite försiktigt på enheten/plattan, bara lite lätt.
Prova det, men använd inte våld.)

Frågan är väl också om Triaxmottagaren klarar av att ta in dina kanaler!
Den kanske klarar CD via CA/CI modul och kort, men jag tvivlar åtminstone på att den tar in Viasat.
Jag har en 12V Pace (med fritidshusabonnemang) i husbilen, och en Samsung HD box (med huvudabonnemang) hemma i huset.
Jag rekommenderar dej att ta ut din Viasat satellitbox från hemmet och testa i husbilen! (Anslut den förstås med 230V och med HDMI till TV:n).
Jag tror att det skulle fungera.

Fungerar det så är det bara att (1) ta med din hemmabox och köra med en 150W inverter eller (2) skaffa en 12-volts Viasat-box (t ex Pace som jag har i husbilen).

PS. Beträffande Viasat: Ska du sätta in ditt ordinarie hemmakort i en annan box i husbilen måste du aktivera det i den nya boxen.
Och ändra åt andra hållet när du kommer hem igen.
Du kan även begära att få ett kort för de s.k. "fria kanalerna" levererat, och aktivera det i din box i husbilen. 1,2, 24 och Barnkanalen.
Eller göra som jag, teckna ett fritidshusabonnemang att använda i husbilen.
Då behöver du inte para kortet med boxen, bara öppna det för användning, veckovis - kostar 29 kr/vecka.
Då får du samma kanaler i husbilen som du har hemma. DS.
 
Senast ändrad:

petterssonbj

HBK Medlem
Inlägg
1.116
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2024
Sv: Sökning med Snipe

Du skriver att den inte hittar några sateliter betyder det att den inte låser på tex Thor som är CD satelit, Astra viasat osv när du söker
Triax mottagaren vet jag ska funka på CD
 

B-O

HBK Medlem
Inlägg
79
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
6061
Medlemskap
2024
Sv: Sökning med Snipe

Tack för tipsen. Skall försöka igen.
Den söker hela tiden utan att stanna.Går till vila efter en stund.
/B-O
 

B-O

HBK Medlem
Inlägg
79
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
6061
Medlemskap
2024
Sv: Sökning med Snipe

Har sökt på Astra 4 men den hittar den inte. Är inte TV4 fri? Om man använder samma kort i båda mottagarna. Vad innebär aktivering? Gör man det själv eller kontaktar man Viasat? Tar de betalt varje gång man gör det och i så fall hur mycket?
/B-O
 
Senast ändrad:

petterssonbj

HBK Medlem
Inlägg
1.116
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2024
Sv: Sökning med Snipe

För att se de fria svenska kanalerna via parabol behövs någon form av smartcard då de är krypterade
Men förutsättning nr 1 är ju att snipen hittar önskad satelit och låser på den
Annars kan du aldrig få någon bild
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Sv: Sökning med Snipe

TV4 är inte fri, i vilket fall får jag inte med den på Viasats fria kanaler.
Beträffande sökningen - får du en blå lampa på kontrollenheten?
(Anger att GPS-funktionen i parabolen är aktiverad).
Har du provat att göra kontrollenheten strömlös (dra ur 12-voltsanslutningen)?

Aktivering gör du genom att ringa Viasat, 0771-52 20 00.
Välj manuell support, inte automatisk (kommer inte ihåg alla val fram dit, prova alla varianter).
Supporten/aktiveringen är gratis.
 

B-O

HBK Medlem
Inlägg
79
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
6061
Medlemskap
2024
Sv: Sökning med Snipe

Har idag sökt på alla sateliterna igen men utan resultat. Den blåa lampan lyser också. Har också knackat på parabolen men utan resultat. Har också brutit strömmen. Verkar som om någon reparatör behöver titta på den. Det kan inte vara så att programvaran behöver uppdateras?
/B-O
 

petterssonbj

HBK Medlem
Inlägg
1.116
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2024
Sv: Sökning med Snipe

Har en bland de första snipen har inte gjort någon uppdatering.
Här är ett tips om du vill reseta gpsen den blå lampan som indikerar att den hittat dina kordinater

Så här gör du en reset av GPS:en på den vanliga Snipen art nr:2000
1, Ställ dig i hemläget.
2, Stäng av och slå på enheten.
3, Tryck och håll både pil upp och pil ner intryckta tills home dioden börjar blinka.
4, Gå till satellit User 2 (längst ner till höger) med pil knapparna.
5, När du står på User 2 tryck på OK knappen och vänta tills User 2 dioden lyser med fast sken.
6, Stäng av och slå på enheten.

Annars får du ringa LTC ab i Hälsingborg som är importör 042 225170
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Sv: Sökning med Snipe

Programvara? Är i och för sig alltid bra med den senaste versionen.
Men, även en gammal version borde kunna hitta någon/några satelliter.
Som du säger är det nog bara att kontakta en expert.
 

B-O

HBK Medlem
Inlägg
79
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
6061
Medlemskap
2024
Sv: Sökning med Snipe

Hittade en annan länk där det var några som hade liknande problem. Någon hade fel på lnb. LTC i Helsingborg reparerar tydligen dessa antenner. Tack för all hjälp och goda råd. Har fått flera bra tips.
/B-O
 

B-O

HBK Medlem
Inlägg
79
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
6061
Medlemskap
2024
Sv: Sökning med Snipe

Fick detta svar från LTC. Ska testa i eftermiddag.
/B-O


Det du kan prova är att slå på strömbrytaren uppe på controllern och låta enheten vara kvar i home-läget.
Sedan trycker och håller båda pil-knapparna intryckta till home dioden börjar blinka då släpper du pil-knapparna och stegar till Astra 1 och trycker på OK-knappen.
Då ska Asta 1 dioden blinka i 2-3sekunder och sedan lysa med fast sken.
När Astra 1 dioden lyser med fast sken igen slår då av enheten med strömbrytaren på controllern och sedan slår du på den igen och försöker söka in en satellit.
 

B-O

HBK Medlem
Inlägg
79
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
6061
Medlemskap
2024
Sv: Sökning med Snipe

Har nu försökt men den fungerar inte. Det blir att lämna in den för felsökning och ev reparation.
/B-O
 

B-O

HBK Medlem
Inlägg
79
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
6061
Medlemskap
2024
Sv: Sökning med Snipe

Har ringt Larmcenter men de bara säljer och monterar. När det gäller reparationer hänvisar de till LTC. Jag har nu skickat den dit så får vi se vad felet är.
/B-O
 
B

Brincken

Guest
Sv: Sökning med Snipe

Hej !
Har själv en snipe på taket.
Har också Viasat hemma.
skickade efter en dekoder från
Tyskland , kopplade in denna ,
stoppade i kortet , gjorde en
sökning och vips hade jag alla
Viasatkanalerna i husbilen också.
Dekodern heter Ferguson Ariva 103 Mini
och går på 12 volt. Googla den på nätet.
Mvh Bosse
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Sökning med Snipe

Jag har också en Ferguson Ariva 103 Mini, men den använder jag till Canal Digital. Visste inte att det fungerar med Viasat också. Tack!
 
Toppen