• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Rykande Citroen c 25 td

F

F.d. 24912

Guest
Chassiefabrikat: Citroën
Chassiemodell: C25 TD
Chassietyp: Ospecificerat
Motortyp: 2,5 td
Årsmodell Chassie: 1989 o Tidigare
Husbilsfabrikat: Eura Mobil
Husbilsmodell: euramobil
Husbilstyp: Alkov
Årsmodell Husbil: 1989 o Tidigare
Ämnesområde: Motor
Min Citroën c 25 TD 89 års modell började plötsligt bolma kopiöst efter att jag startade den i julas. Det var inga problem att starta, motorn går bra o jag körde en liten runda utan bekymmer. När jag sen parkerade o låter den gå på tom gång så börjar det ryka! Motorn går fortfarande bra. Det är grå rök o det luktar verkligen diesel . Startade den idag igen o den rykte lika mycket! Kunde inte köra mer än fram o tbx på gården då jag har sommardäck så jag kunde inte riktigt avgöra hur den gick. Motorn hackar lite i början men jag antar att det beror på att det är 10 grader kallt ute!
Någon som har någon idé om vad det kan vara?
 
F

F.d. 29954

Guest
Vill inte måla fan på väggen, men mycket talar om att topplockspackningen eller toppen har spruckit. Det är ju lätt att kolla. Låt motorn gå och se efter om det bildas övertryck i kylvattenbehållaren/expansionskärlen.

Jag råkade ut för samma sak för ett år sedan, inte kul, och jag ger inte vitten för citroens motorer. Det förekommer att citroen och peugeot har använt Sofims motorer och de är fina grejjer. Det kan du se genom att de har en svart plast över ventilkopan och motornr förståss.
 
F

F.d. 24912

Guest
Tack! Får hoppas atlet inte är det! Låter dyrt!😳
För en som är novis...med övertryck...menar du att glykolen läcker ur epansionskärlet? Haren slang som går från det.
 
F

F.d. 29954

Guest
kala566 skrev:
Tack! Får hoppas atlet inte är det! Låter dyrt!😳
För en som är novis...med övertryck...menar du att glykolen läcker ur epansionskärlet? Haren slang som går från det.

Yes. Ibland kan det vara luftbubblor som kommer, ibland färgas vattnet rostigt, och ibland puttar det ut vatten via just det lilla slangen från locket. Du kan som sagt låta motorn gå på tomgång och titta på härligheten. Händer det inget fast fläktarna startar så är det ändå ingen garanti att det är okay. I så fall får du provköra kortare sträckor och dra upp slangen mot tex vindrutan så du ser om det pyser ut luft där. Jag håller tummarna att det är något billigare.

Allra billigaste skulle väl vara att någon spridare har kärvat fast i öppet läge, men då ryker det blått och går ojämnt på tomgång...

Även en igensatt bränslefilter kan ge blårök, men då hackar det ordentligt vid högre varv...
 
F

F.d. 24912

Guest
BigSpender skrev:
Yes. Ibland kan det vara luftbubblor som kommer, ibland färgas vattnet rostigt, och ibland puttar det ut vatten via just det lilla slangen från locket. Du kan som sagt låta motorn gå på tomgång och titta på härligheten. Händer det inget fast fläktarna startar så är det ändå ingen garanti att det är okay. I så fall får du provköra kortare sträckor och dra upp slangen mot tex vindrutan så du ser om det pyser ut luft där. Jag håller tummarna att det är något billigare.

Allra billigaste skulle väl vara att någon spridare har kärvat fast i öppet läge, men då ryker det blått och går ojämnt på tomgång...

Även en igensatt bränslefilter kan ge blårök, men då hackar det ordentligt vid högre varv...
Det är vad min far tror!😊 vi ska kolla lite på den i helgen. Är det vatten i oljan om det är det felet vi pratar om?
I somras hamnade den på verkstad eftersom den helt plötsligt började koka utan anledning. Men det enda felet de hittade var en liten läcka vid nån skruv. Borde de inte där ha misstänkt topplockspackningen...eller...är jag helt ute o cyklar...är ju kvinna o inte så hemma på bilar!😂😂
 
F

F.d. 29954

Guest
Kvinna eller man, spelar ingen roll, inte för mig alla fall. Det är fråga om inställning till saker och om självkännedom. Alltså, en gubbe som låssas veta är mycket värre än en kvinna som säger att hon inte vet och vill inte veta. Alltså om man är ärlig, så kommer man långt. (min personliga åsikt)

Ang. din bil. Det där att den kokade i somras och att man bytte thermostat var ingen bra nyhet. För det första, om thermostaterna pajar så stannar de i öppet läge och då är problemet att motorn når aldrig arbetstemperatur, alltså omvänt din kokning. När en Fransk motor kokar skall man kyla den fortast möjligt för att undvika att just topplockspackningen och eller topplocket skadas. Marginalerna är mycket små.

Det enda du kan göra är att själv diagnostisera felet. Kör du till verkstan som du inte har personliga kontakter till, riskerar du att bli utnyttjad. Idag kan en verkstads besök kosta 30 - 60.000kr utan att någon höjer ögonbrynen. Har du själv klar för vad som felas är det lättare per telefon/mail och via tips från denna forum få hjälp och anvisningar om rätt verkstad och rimlig prisnivå.
När du låter motorn gå på tomgång, så är sympton beskrivningarna helt avgörande om vi "dieselråttor" kan hjälpa dig. Vi är många. ( Ännu fler hjälper dig om du blir medlem, väl använda 250kr)

Du skall observera färg på avgaserna och exakt hur det luktar. Man får inte vara fin i kanten eller överdrivet astmatiskt och få ticks av blotta tanken att nosa vid avgasröret. Vi är många som har överlevt det.
Färgen på avgaserna är svårast att avgöra, men om du tar bilen ut en mörk vinterkväll och har en bra arbetslampa lysande två meter från avgasröret och sedan går du själv ca 10 meter från bilen, så ser man helheten på ett annat sätt. Använd halogenlampa som återger färger bättre än en LED lampa som gör allting kritvit...
 
F

F.d. 24912

Guest
BigSpender skrev:
Kvinna eller man, spelar ingen roll, inte för mig alla fall. Det är fråga om inställning till saker och om självkännedom. Alltså, en gubbe som låssas veta är mycket värre än en kvinna som säger att hon inte vet och vill inte veta. Alltså om man är ärlig, så kommer man långt. (min personliga åsikt)

Ang. din bil. Det där att den kokade i somras och att man bytte thermostat var ingen bra nyhet. För det första, om thermostaterna pajar så stannar de i öppet läge och då är problemet att motorn når aldrig arbetstemperatur, alltså omvänt din kokning. När en Fransk motor kokar skall man kyla den fortast möjligt för att undvika att just topplockspackningen och eller topplocket skadas. Marginalerna är mycket små.

Det enda du kan göra är att själv diagnostisera felet. Kör du till verkstan som du inte har personliga kontakter till, riskerar du att bli utnyttjad. Idag kan en verkstads besök kosta 30 - 60.000kr utan att någon höjer ögonbrynen. Har du själv klar för vad som felas är det lättare per telefon/mail och via tips från denna forum få hjälp och anvisningar om rätt verkstad och rimlig prisnivå.
När du låter motorn gå på tomgång, så är sympton beskrivningarna helt avgörande om vi "dieselråttor" kan hjälpa dig. Vi är många. ( Ännu fler hjälper dig om du blir medlem, väl använda 250kr)

Du skall observera färg på avgaserna och exakt hur det luktar. Man får inte vara fin i kanten eller överdrivet astmatiskt och få ticks av blotta tanken att nosa vid avgasröret. Vi är många som har överlevt det.
Färgen på avgaserna är svårast att avgöra, men om du tar bilen ut en mörk vinterkväll och har en bra arbetslampa lysande två meter från avgasröret och sedan går du själv ca 10 meter från bilen, så ser man helheten på ett annat sätt. Använd halogenlampa som återger färger bättre än en LED lampa som gör allting kritvit...

Haha! ja jag erkänner helt klart min inkompitens vad gäller bilar! Kanske dumt att köpa en gammal husbil då men...de är ju lite billigare! :)

Termostaten byttes inte i sommras! De hittade inga fel på bilen överhuvudtaget Mer än en liten läcka vid en skruv el dyl i kylaren o det åtgärdades. Konstiga var att jag hade åkt 20 mil, stått stilla i flera dagar, sen när jag skulle hemmåt så körde jag 1 mil o sen kokade den.
Efter verkstadsbesöket har den gått ca 70 mil klockrent innan det här som hände i julas.
Den ligger på ca 70 grader i temperatur när den har fått blivit varm o går på tomgång, är det normalt?

Jag har sån tur att jag har en bekant som kan fixa felet, vad det än är till en betydligt billigare peng än på en verkstad! Frågan är ju om det går att få tag i reservdelarna till en så pass gammal bil? Vet sedan tidigare att det har varit lite knepigt!
 
F

F.d. 29954

Guest
Bra att ha sådana vänner... Tempen låter lite lågt, om det nu är riktigt att det är 70 grader. Delar finns, läs på forumet, finns både i Sverige och Tyskland om det är dyrare bitar. Låt din meckarvän titta på bilen så kan han göra en korrekt diagnos och beställa bitarna..
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, angående BigSpenders anmärkning om att man inte får vara fin i kanten ibland vid hemtester så kan man även föreslå detta :oops:.
Om "bara" topplockspackningen är blåst eller måhända något värre fel har hänt med kylning, vatten, läckage m.m.så kan man kolla vattendropparna som troligen finns och kommer ut ur avgasröret..........
Blöt ett finger med de ev. vattendroppar/kondens som kommer ut ur avgasröret och "dutta" på tungan (man överlever, det har jag gjort i alla fall :)).
Om det smakar sött om vattendropparna så är det ett säkert tecken på att det kommer ut glykolvatten ur avgasröret och det i sin tur indikerar att något är galet då glykolvatten kommer ut med avgaserna. Inte en helt säker metod, men om gråröken beror på kylvätska i avgaserna så brukar det funka som säker indikering.
För mycket bränsle brukar ge mörka bolmande avgaser och inte gråa, och absolut inte söt smak på vattendropparna.
För övrigt så kan det ryka en hel del om en bil som bara startas korta stunder ibland vintertid, för det bildas massor med kondens inne i avgassystemet. Men då skall det sluta ryka när avgassystemet blivit varmt och vattnet har dunstat, och det skall som sagt inte smaka sött om vattnet som kommer ur avgasröret.

M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 24912

Guest
BigSpender skrev:
Bra att ha sådana vänner... Tempen låter lite lågt, om det nu är riktigt att det är 70 grader. Delar finns, läs på forumet, finns både i Sverige och Tyskland om det är dyrare bitar. Låt din meckarvän titta på bilen så kan han göra en korrekt diagnos och beställa bitarna..

Temperatur mätare ligger mellan 60 o 90 markeringen så man vet ju inte exakt!😊
Vad kan hända om man kör den till verkstan, kan något mer gå sönder?
 
F

F.d. 24912

Guest
JANKRO skrev:
Hejsan, angående BigSpenders anmärkning om att man inte får vara fin i kanten ibland vid hemtester så kan man även föreslå detta :oops:.
Om "bara" topplockspackningen är blåst eller måhända något värre fel har hänt med kylning, vatten, läckage m.m.så kan man kolla vattendropparna som troligen finns och kommer ut ur avgasröret..........
Blöt ett finger med de ev. vattendroppar/kondens som kommer ut ur avgasröret och "dutta" på tungan (man överlever, det har jag gjort i alla fall :)).
Om det smakar sött om vattendropparna så är det ett säkert tecken på att det kommer ut glykolvatten ur avgasröret och det i sin tur indikerar att något är galet då glykolvatten kommer ut med avgaserna. Inte en helt säker metod, men om gråröken beror på kylvätska i avgaserna så brukar det funka som säker indikering.
För mycket bränsle brukar ge mörka bolmande avgaser och inte gråa, och absolut inte söt smak på vattendropparna.
För övrigt så kan det ryka en hel del om en bil som bara startas korta stunder ibland vintertid, för det bildas massor med kondens inne i avgassystemet. Men då skall det sluta ryka när avgassystemet blivit varmt och vattnet har dunstat, och det skall som sagt inte smaka sött om vattnet som kommer ur avgasröret.

M.v.h. JANKRO.
Ok! Tack för ännu ett tips!😊 det luktar diesel av avgaserna men det kanske är normalt? Det ryker faktiskt mindre i början när den är kall, sen eskalerar det! Men kan motorn gå rent om det är topplockspackningen som gått?
 
F

F.d. 29954

Guest
Bara en lite detalj, eftersom du är ny här i forumet.
Hur det än går med motoråkomman så vill vi veta hur det gick. Tråden får på det viset en bra avslutning och är lärorik för andra med samma problem....Lycka till...
 
F

F.d. 24912

Guest
BigSpender skrev:
Bara en lite detalj, eftersom du är ny här i forumet.
Hur det än går med motoråkomman så vill vi veta hur det gick. Tråden får på det viset en bra avslutning och är lärorik för andra med samma problem....Lycka till...

Absolut! Kommer kanske ta lite tid innan jag får det fixat, men jag ska skriva o berätta! :)
 
F

F.d. 23327

Guest
garanterat sprucket membran på dieselpumpens rökbegränsare vilket gör att diesel läcker in i insuget.
Det sitter en tunn slang mellan insuget och en klocka på baksidan pumpen,koppla tillfälligt bort den och om röken försvinner är du säker på att denna är problemet.
 
F

F.d. 24912

Guest
Uppdaterar min tråd!
Mycket riktigt....topplockspackningen som hade gått, även vattenpump o termostat utbytt!
Membranet på dieselpumpen var oxå lite dåligt!
Nu en upprustad husbil som jag hoppas inte blir så hemåt mycket mer trasigt! Hade tur ändå o betalade antagligen bara hälften av vad det skulle ha kostat egentligen!😊
 
Toppen