• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ruttplanering i datorn och export till Garmin

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Jag efterlyser ett smidigt program för datorn win10 som jag kan planera en rutt i för att sedan överföra rutten till min Garmin. Jag behöver inga tips om appar i mobilen. Jag kan lägga en rutt direkt i Garmin. Vill ha större överblick och det upplever jag att datorn ger. Förr använde jag Tyre for Travel men den finns inte längre.
 

Jolie

HBK Medlem
Inlägg
416
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
24753
Medlemskap
2024
Med programmet Garmin Basecamp kan du göra detta.
Du kan hämta programmet på nedanstående länk:
BaseCamp™ | Garmin | Sweden
När du installerat programmet ansluter du GPS-en till datorn och startar programmet Garmin Express.
Under uppdatering av kartor väljer du vad du skall uppdatera. Har du senaste kartan väljer du enbart uppdatering av datorn. Om du inte har den senaste kartversionen väljer du uppdatering av både GPS och dator.
När du startat programmet BaseCamp och har GPS-en ansulten kan du spara dina rutter på GPS-en.

Jan-Olov
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Tycker inte BaseCamp varit så smidig. Men det är år sedan jag testade för att sedan gå över till Tyre. Ska ge det en chans. Fler tips?
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Med programmet Garmin Basecamp kan du göra detta.
Du kan hämta programmet på nedanstående länk:
BaseCamp™ | Garmin | Sweden
När du installerat programmet ansluter du GPS-en till datorn och startar programmet Garmin Express.
Under uppdatering av kartor väljer du vad du skall uppdatera. Har du senaste kartan väljer du enbart uppdatering av datorn. Om du inte har den senaste kartversionen väljer du uppdatering av både GPS och dator.
När du startat programmet BaseCamp och har GPS-en ansulten kan du spara dina rutter på GPS-en.

Jan-Olov
Den detaljerade kartan dyker inte upp i BaseCamp. Var/hur ska jag hämta den till programmet. Den är nedladdad i datorn.
 
F

Fd.16159

Guest
När du uppdaterar din gps med nya kartor via Garmin Express så får man möjligheten att välja om bara gps ska uppdateras eller om man ska uppdatera gps och dator eller bara dator.

Urklipp03.jpg

Har du inte gps ansluten till datorn så behöver kartorna finnas på datorn för att Basecamp ska hitta dem.
Ansluter du gps till datorn ska Basecamp hitta kartorna.

Urklipp02.jpg
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Tack för hjälpen. Löste sig med BaseCamp efter ominstallation av programmet. BaseCamp är användbart men lite osmidigt. Blir mystiska krokar ibland och jag vet inte hur man rättar upp dem. Nåväl man behöver ju inte köra in till centrum av byn.
 
Senast ändrad:

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Löst! Nu kan jag fixa det också. BaseCamp är kanske inte då tokigt. Det enda som är tråkigt är att man måste ha en dator. En surfplatta är smidigare att ha med.
 
F

Fd.16159

Guest
Basecamp kan visa dina gpi filer i datorn.
Första gången behöver gps och dator vara ihopkopplade så Basecamp kan läsa in gpi filerna från Gps.
Därefter ligger gpi filerna i Basecamps cacheminne på datorn och gps behöver inte vara ihopkopplade.
Nackdelen med gpi i cacheminnet är att de inte uppdateras på datorn även om man uppdaterar gps med ny gpi. Man får helt enkelt tömma cacheminnet manuellt

På sidan med HBK POI som gpi för Garmin finns beskrivet under de blå klickbara raderna "Mer info" om hur man får visning av gpi i Basecamp och hur man tömmer cacheminnet.
https://www.husbilsklubben.se/forums/resources/hbk2019-garmin.122/
 

Jolie

HBK Medlem
Inlägg
416
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
24753
Medlemskap
2024
Det går att välja Husbil som fordon i BaseCamp men jag har inte hittat något om att ange fordonets mått. En påverkan har det för när jag provade att göra en rutt till Södra Hamnen i Motala ville BaseCamp leda in mig under en 2,8 meter hög viadukt. När jag ändrade fordonet till Husbil skapades en annan rutt utan höjdbegränsning.

Jan-OlovFordonsinställning BaseCamp.jpg Fordonsinställning BaseCamp.jpg
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Tycker Locus Pro är ganska smidig att planera med på min surfplatta. Någon som lyckats föra över rutten till Garmin DriveSmart? Är det ens möjligt?
 
F

Fd.16159

Guest
Har gjort det till en Camper 760 och visst gick det. Kändes dock omständigt och helt nöjd med resultatet blev inte.

Kopplade ihop gps och Android telefon med OTG kabel och exporterade en gpx på vald rutt från Locus till minnet på gps. Fungerade. Minns inte varför jag var missnöjd med resultatet, kanske för att jag inte är nöjd med Garmin grejorna överlag.

När man kopplar ihop gps och dator senare kan man få felmeddelande om att det finns skador på minnesenheter som datorn vill och kan reparera.
Inget skäl för att inte prova att koppla ihop android o gps.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Tack! Jag har nu testat att lägga rutter direkt i Garmin och justera rutten med - + - symbolen och sedan sparat pågående rutt via appen ruttplanerare. Funkar faktiskt bra. Mycket bättre än att lägga den planerade rutten direkt i ruttplaneraren. Den appen är ganska kass och svåröverskådlig, man ser inte vad man gör. Jag börjar bli nöjd nu. Tack för hjälp och tips.
 
Senast ändrad:
Toppen