• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

ruttminnet är fullt

F

F.d. 52994

Guest
Vad gör jag? Jag har en 760 camper och försöker lägga in en rutt men det kommer upp, kan inte beräkna rutten ruttminnet är fullt, vad gör jag går det att radera på något sätt. Hoppas att det är någon som kan.
 

SM6KIW

HBK Medlem
Inlägg
97
Kommun
Lerum
HBK-Nr
5631
Medlemskap
2024
Sv: ruttminnet är fullt

Hej,
Hjälper det att gå in på Appar --> Platser jag besökt --> Tryck på vänster övre hörne på skärmen --> Rensa färdhistorik ?

Kanske ruttminnet är något annat ?

Mvh
Bosse
 

Regent

HBK Medlem
Inlägg
323
Kommun
Norge
HBK-Nr
7204
Medlemskap
2027
Sv: ruttminnet är fullt

:) Hei!

Du må kjøpe et minnekort, anbefaler MICRO SC 16GB, da har du plass
til mange oppdateringer og alle stellplasslistene du ønsker.

Beste hilsen fra Regent.
PS.
Sitter akkurat å laster ned siste oppdateringen som kom i dag.DS
 
Senast ändrad:

B-A.C

HBK Medlem
Inlägg
206
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
18685
Medlemskap
2024
Tråden är ett år gammal men jag vill väcka den med frågan om man kan spara rutt-minnet till dator? Hittar inget sätt att kopiera till SD-kortet i min Garmin. Där finns annars gott om plats. Nu måste jag radera gamla rutter. Tycker det är synd.
 

viggoboy

HBK Medlem
Inlägg
1.697
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024
BaseCamp där ser du rutterna om de sedan går att spara kan jag inte svara på just nu.
 

Bilagor

  • Snap 2018-03-07 at 20.33.16.jpg
    Snap 2018-03-07 at 20.33.16.jpg
    414 KB · Visningar: 20

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Tråden är ett år gammal men jag vill väcka den med frågan om man kan spara rutt-minnet till dator? Hittar inget sätt att kopiera till SD-kortet i min Garmin. Där finns annars gott om plats. Nu måste jag radera gamla rutter. Tycker det är synd.

Ta ur Sd-kortet ur GPS'en & stoppa in det i sloten på datorn om du har detta. Sedan är det bara att gå in i utforskaren, leta fram kortet & öppna det. Där bör rutterna finnas, markera & klipp ut dom & klistra in dom en mapp som du ex.vis döper till färdrutter.
 

Jolie

HBK Medlem
Inlägg
416
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
24753
Medlemskap
2024
Jag ansluter GPS-en till datorn med en USB-kabel.
Sedan startar jag programmet BaseCamp och efter en liten stund dyker min GPS upp i programmet under enheter i vänsterkanten.
I vänster överkant står det Bibliotek. Under Bibliotek kan man skapa egna listor där man samlar sina rutter och POI.
Om du har en mapp med namnet Egen data högerklickar du på den och väljer Ny lista (näst sista raden) och ger den ett lämpligt namn.
Du letar reda på dina rutter på GPS-en, förmodligen finns dom under Internal Storage.
Högerklicka på önskad rutt och välj Skicka till, då får du upp de mappar och listor du kan skicka rutten till.

Jag har installerat ett minneskort på 32 GB och där har jag mina rutter och annat.
Om du inte har någon handbok för din GPS kommer en här.
På sidan 13 står om minneskort.

Bifogar också en bild hur det ser ut i BaseCamp när GPS-en är ansluten till datorn.
 

Bilagor

  • Camper_760_OM_SV.pdf
    5,2 MB · Visningar: 25
  • Bild1.jpg
    Bild1.jpg
    315,1 KB · Visningar: 13

B-A.C

HBK Medlem
Inlägg
206
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
18685
Medlemskap
2024
Jag har testat att ta ut kortet och satt det i datorn. Där finns bara de filer jag själv lagt in, POI från HBK bl.a. Jag kopplade in Garmin med kabel. Hittar inget som liknar rutter.
Så hämtade jag Basecamp som hittar min Garmin Nüvi 2545 men sedan blir det inte mer.
"Det finns inga upplåsta kartor" säger den i Mapinstall. Startar jag BaseCamp så hittar den inga kartor, Jag ska installera dessa först. Jag har hela Europa installerat i navigatorn. Jag testar Webupdater som inte erbjuder något annat än språkfiler på alla språk utom svenska.
Deppigt :(
 

Jolie

HBK Medlem
Inlägg
416
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
24753
Medlemskap
2024
När du uppdaterar kartorna i GPS-en måste du välja att uppdatera på både GPS och dator för att du skall se kartan i BaseCamp.
Om du har de senaste kartorna i GPS-en kan du ominstallera kartorna och välja Installera på datorn.

Bifogar ett dokument av hur det ser ut i min dator om jag försöker ominstallera karta.
 

Bilagor

  • Uppdatera kartor.pdf
    184,1 KB · Visningar: 18

B-A.C

HBK Medlem
Inlägg
206
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
18685
Medlemskap
2024
AHA!!! Nu fattar även jag! Här har jag kört runt och blivit galen när navigatorn tjatar om att minnet är fullt. Borde läst manualen lite bättre :(
Ska bara lära mig att hantera Basecamp, men nu är jag på banan igen.
Stort tack!!
 

Jolie

HBK Medlem
Inlägg
416
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
24753
Medlemskap
2024
I BaseCamp finns olika profiler att välja, bland annat Husbil. Man kan inte ange några mått för husbilen men jag har provat att köra till södra hamnen i Motala. Har jag personbil så drar den in mig under den 2,8 meter höga järnvägsviadukten men ändrar jag till husbil drar den en annan väg.

Bifogar en bild som visar profilinställning.
 

Bilagor

  • Bild2.jpg
    Bild2.jpg
    60,9 KB · Visningar: 16

B-A.C

HBK Medlem
Inlägg
206
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
18685
Medlemskap
2024
Intressant! Ska skapa en profil. Har kollat lite. Ser bara tömningsplatser och mina egna sparade waypoints på kartan. Borde kunna hitta ställplatser också. Ska också försöka skapa en väg till nästa resmål att lägga in i navigatorn. Har ju några månader på mig ;)
 

Jolie

HBK Medlem
Inlägg
416
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
24753
Medlemskap
2024
Du skall nog läsa in Husbilsklubbens POI-fil i BaseCamp.
Bifogar en beskrivning av hur du kan göra och Husbilsklubbens POI-fil i Garminformat.
POI-filen är packad som zip-fil så du måste packa upp den först.
 

Bilagor

  • Läsa in egen data.pdf
    479,5 KB · Visningar: 24
  • Hbk2018.zip
    925,2 KB · Visningar: 20

Jolie

HBK Medlem
Inlägg
416
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
24753
Medlemskap
2024
Lite mer finsnickeri i BaseCamp.
I datorn under Dokument bör du ha en mapp med namnet Min Garmin. Under denna mapp bör också finnas mappen Anpassade waypointsymboler.
Kopiera nedanstående filer till mappen Anpassade waypointsymboler.
När du sedan startar BaseCamp och dubbelklickar på en POI kan du öppna en gardin till höger om rubriken Skärm, dra gardinen längst ner och då bör du hitta några nya symboler som passar oss husbilister.
 

Bilagor

  • 008.bmp
    1,7 KB · Visningar: 12
  • 009.bmp
    1,7 KB · Visningar: 8
  • 010.bmp
    1,3 KB · Visningar: 5
  • 011.bmp
    1,7 KB · Visningar: 4
  • 012.bmp
    822 bytes · Visningar: 6
  • 013.bmp
    1,7 KB · Visningar: 6

B-A.C

HBK Medlem
Inlägg
206
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
18685
Medlemskap
2024
Okay. Har fått problem med Basecamp. det går inte att spara/stänga programmet. Får felmeddelande om att .NET FW 1.0 inte installerats bl.a. Har hämtat och installerat. Mailat Garmin. De andra .NET FW 1.1 m.m. finns.
jobbigt. Får se vad Garmin säger. Det går tydligen inte att installer .NET FW 1.0 på 64-bitars system.
 
Senast ändrad:

Jolie

HBK Medlem
Inlägg
416
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
24753
Medlemskap
2024
Har tyvärr inte så bra erfarenheter av Garmin support, hoppas att dom bättrat sig.
Jag skulle nog se till att jag sparat all data på någon hårddisk, avinstallera BaseCamp och hämta en ny version från Garmin på nedanstående länk.
BaseCamp™ | Garmin | Sweden
Det står på hemsidan att en ny version av .NET installeras om det behövs.

Jag har en 64 bits PC med Windows 10 och det fungerar utmärkt att köra BaseCamp på den.
 

B-A.C

HBK Medlem
Inlägg
206
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
18685
Medlemskap
2024
Det är samma version av Basecamp jag redan har. Igår tog jag backup på Basecamp innan jag tvingade det att stoppa. När jag startade jag idag igen så hämtade det mina sparade filer. Basecamp fungerar tydligen förutom avslutningen. Då kan jag ju använda programmet. Får se vad Garmin säger... eller om det är Windows som strular. Jag kollade systemkravet och tänkte hämta .NET-ramverk 4.6 som krävs men jag har redan en nyare version. Kanske det är problemet :(
Nåja, jag har fått bra support på forumet så tack för det!!
 

Jolie

HBK Medlem
Inlägg
416
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
24753
Medlemskap
2024
Jag skulle nog prova med att avinstallera BaseCamp och därefter installera det på nytt för att se om programmet kommer i fas.

Bifogar en beskrivning av hur man kan titta på POI från BaseCamp i Google Eart.

Tyvärr krånglar kopplingen mellan BaseCamp och Google Eart ibland i den senaste versionen av Google Eart. Jag har backat tillbaka till en version av Google Eart från december 2012 och den verkar fungera.
Felet är anmält till Garmin support som svarat att man fått felet inrapporterat från flera andra och att man jobbar med att lösa felet.
 

Bilagor

  • Visa POI i Google Eart.pdf
    1 MB · Visningar: 9
Toppen