• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Rostskyddsbehandling plåtis

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
Hej!
Hur mycket vikt tillför en rostskyddsbehandling på en 6m plåtis (eller annan husbil, skriv gärna längden i så fall)?
Är det någon som vägt bilen direkt före och direkt efter rostskyddsbehandlingen så ni såg skillnaden?

//Ulf
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Var en gång med och spolade bort drygt 200 kg lera från undersidan på en "bullmerca" som ägdes av en grävmaskinsförare innan den fick ett kompletterande rostskydd.

På den bilen MINSKADE vikten i samband med behandlingen, men så skitig är väl inte någon husbil på undersidan ...

Pålle
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Nå er jeg på litt tynn is, det er over 50 år siden jeg drev med understellsbehandling. Vekten på de middel som brukes varierer endel fra metode til metode, men de burde være mellom 5 og 10 kg masse som forbrukes. En personbil på siså 5m brukte mellom 3 og 5 kg. Da ble alle kanaler besprutet innvendig og hele undersiden dekket. Det ble påpakning fra sjefen om jeg ver utenom disse grensene, for lite ble til en runde til og da ble forbruket for stort.
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
hej ! inte vägt före och efter men tror inte det är så stor skillnad är nog försumbar ! sover hellre gott om natten och inbillar mig ia alla fall att det inte rostar sönder !
 

mattsson81

HBK Medlem
Inlägg
156
Kommun
Tingsryd
HBK-Nr
18019
Medlemskap
2024
Jag la 6 liter av olika slag under min Alkov bil dvs lite mindre yta att täcka men jag gissar på att hälften är lösningsmedel. Skulle kunna tänka mig att 5kg när det torkat på en plåtis är högt räknat
 
Toppen