• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Rost

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Hej alla glada

Nu har jag inte bara HB'n utan också en båt (igen) & det är båten min fråga gäller. Föregående ägare har skruvat fast en lanterna & inte använt rostfria skruvar. Resultatet har blivit att rosten har bitit sig fast & missfärgat topcoten. :( Vad gör man åt detta? Att slipa är inte att tänka på eftersom topcoten bara är max 1mm & det angripna stället är liksom knottrigt (ser ut som rillor på en metallskruv), det är nog tänkt som halkskydd. Finns det något medel eller vätska som avlägsnar rosten/missfärgningen? Detta har jag ingen erfarenhet utav så jag sätter min lit till att kunskapen finns bland våra medlemmar.
Det konstiga med detta är att båten är pedantskött & i så gott som nyskick & att då inte använda rostfritt är ju heltokigt.

Bennie
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Testa med citronsaft. Jag tog bort rostfläckar på en vit skjorta med enbart saften från en citron som jag höll fläcken blöt med under någon timmas tid. Citronsaften är ju svagt syrlig så det kanske fungerar även på en plastyta.

EssoJ
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Oxalsyra får gulnad gelcoat vit igen. Om den fungerar till att ta bort missfärgning av rost vet jag inte men kan kanske vara värt ett försök om annat inte skulle fungera.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Prova att göra rent med oxalsyra. Finns i pulverform i båttillbehörsbutiker.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Tackar så mycket, nu leker livet igen:). Autosol har jag hemma så jag provar med det först. Skulle det inte hjälpa så får jag köpa Oxalsyra i pulverform på Bauhaus (85;- för 600g).
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Autosol är slipande och effekten blir då att slipa bort missfärgningen.

Oxalsyra är blekande, liksom citronsyra och en del andra produkter. Ingen slipverkan alltså.

MVH
Hans
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Mange syrer reduserer rust, eksempelvis fosforsyre omdanner rust til jernfosfat - et svart ganske stabilt stoff.
Eddik gir ganske sterk redusering til nesten rent jern, ofte vil en avslutning etter noen minutter med natron bikarb (på norsk dobbelt kullsurt natron) løfte mye av jernet ut av plasten.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Har också båt och oxalsyra är bra till mycket. Tex flygrost på bilar. Har du ingen oxalsyra hemma så innehåller dom flesta fälgrengörningsmedlen oxalsyra. Använder själv fälgrent på vattenlinjen på båt
 
F

F.d. 14324

Guest
Inte för att jag vill påstå att jag har någon nämnvärd kunskap i ämnet, men jag hade en gång en båt och fick veta att istället för att köpa oxalsyra för dyra småpengar så kunde man istället använda rabarber.
Möjligt att det ligger nåt i det: Oxalsyra

Men det känns väl kianske lite off season för rabarber bara...

mvh jocke
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
No way Sjöberg, rabarber är högaktuellt just nu. Det bakas som aldrig förr (om man ska tro frugans MåBra tidning)! Bra tips även för oss som inte färdas på vattnet!

11 saker du kanske inte visste om rabarber:
1. Rabarberväxten kommer ursprungligen från Ryssland, Mongoliet och norra Kina där den har odlats i över 5000 år.
2. Den är en grönsak, fast rabarbern används oftast på samma sätt som frukt och bär.
3. Historiskt har rabarber använts som medicin. Stjälkarna torkades och maldes till pulver mot förstoppning.
4. Först på 1600-talet kom rabarbern till Sverige.
5. På 1700-talet åts denna vårprimör rå och kryddad med salt och peppar till lammstek.
6. När socker blev billigare på 1800-talet gjorde rabarbern entré som en uppskattad ingrediens i efterrätter.
7. Rabarber är rik på C-vitamin och under båda världskrigen när fruktimporten var begränsad åts rabarber för att minska risken för C-vitaminbrist.
8. Det finns ca 100 rabarbersorter.
9. Den vanligaste sorten i Sverige heter Viktoria och har gröna stjälkar.
10. Rabarbern är mycket användbar och god i bland annat pajer, kakor, bullar, muffins, kräm, mousse, fromage, glass, saft, sylt, marmelad, chutney, salsa och smoothie.
11. Rabarber innehåller oxalsyra som är giftigt i stora mängder och kan skada njurarna. Personer med anlag för njursten och småbarn bör inte äta rabarber.

rabarber-puff-640x336.jpg
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
No way Sjöberg, rabarber är högaktuellt just nu. Det bakas som aldrig förr (om man ska tro frugans MåBra tidning)! Bra tips även för oss som inte färdas på vattnet!

11 saker du kanske inte visste om rabarber:
1. Rabarberväxten kommer ursprungligen från Ryssland, Mongoliet och norra Kina där den har odlats i över 5000 år.
2. Den är en grönsak, fast rabarbern används oftast på samma sätt som frukt och bär.
3. Historiskt har rabarber använts som medicin. Stjälkarna torkades och maldes till pulver mot förstoppning.
4. Först på 1600-talet kom rabarbern till Sverige.
5. På 1700-talet åts denna vårprimör rå och kryddad med salt och peppar till lammstek.
6. När socker blev billigare på 1800-talet gjorde rabarbern entré som en uppskattad ingrediens i efterrätter.
7. Rabarber är rik på C-vitamin och under båda världskrigen när fruktimporten var begränsad åts rabarber för att minska risken för C-vitaminbrist.
8. Det finns ca 100 rabarbersorter.
9. Den vanligaste sorten i Sverige heter Viktoria och har gröna stjälkar.
10. Rabarbern är mycket användbar och god i bland annat pajer, kakor, bullar, muffins, kräm, mousse, fromage, glass, saft, sylt, marmelad, chutney, salsa och smoothie.
11. Rabarber innehåller oxalsyra som är giftigt i stora mängder och kan skada njurarna. Personer med anlag för njursten och småbarn bör inte äta rabarber.

Visa bilaga 148896

Du glömde att bladen innehåller så mycket oxalsyra att de är giftiga.
Oxå ett inlägg som är väldigt OT.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Det finns idag rabarber utan oxalsyra. Jag har gammaldags rabarber i trädgården som innehåller oxalsyra & dom har börjat komma upp. Detta skall provas imorgon.
 
Toppen