• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Roaming EU alla svenska operatörer

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Tänkte vi kunde samla surf-erfarenheter från EU här.

Hur bra operatörer/nät har de svenska op avtal med inom unionen?

t.ex. kan man vara nöjd med ett tele2 surf-abb i sverige, men i EU har man dealat ihop sig med svaga/billiga operatörer som har mer att önska av hastighet/täckning.

Ni som redan har skaffat olika erfarenheter runt denna fråga, delge gärna oss andra här :)
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Roaming EU alla svenska operatörer

Kan man inte byta operatör själv?
Visst lite krångligt och ev hoppar den tillbaka när man flyttar sig.
Men borde vara ett alternativ.
 
J

Jarn

Guest
Sv: Roaming EU alla svenska operatörer

När jag körde i Danmark förra veckan, då valde telefonen själv olika operatörer, beroende på var jag befann mig och oavsett om det var bolag som min svenska operatör har samarbete med.
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Roaming EU alla svenska operatörer

Körde januari till april från Sverige via Danmark, Tyskland och Frankrike till Spanien och Portugal med Telenor. Det bytte operatör nästan från dag till dag. Alltid bra uppkoppling...
 

Gurli

FD HBK Medlem
Inlägg
101
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
230
Medlemskap
2023
Sv: Roaming EU alla svenska operatörer

Enligt min erfarenhet i höstas är 3 riktigt dålig på en del ställen i Frankrike. Jag hade ingen förbindelse alls flera gånger under vår resa genom Frankrike. Jag har försökt att ta reda på vilka operatörer 3 samarbetar med men inte lyckats. Telenor gick i alla fall att ringa med.
Hade det inte varit så att 3 är mindre dålig än Telia och Telenord i vårt fritidshus så hade jag bytt.
 

ArneF

HBK Medlem
Inlägg
75
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
14141
Medlemskap
2024
Sv: Roaming EU alla svenska operatörer

Var i Spanien/Portugal i vintras och var väldigt nöjda med vårt Telenor-abbonemang. Vilken operatör vi väljer nästa vinter är än så länge oklart, det visar sig väl framåt hösten vilket som är bäst och billigast.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Roaming EU alla svenska operatörer

Ser ut som min spådom slår til.

Telebolagene forhandler om roaming prisene og styrer kundene til de nett som gir best pris for bolaget. 3 som et orange bolag vil nesten automatisk få bedre pris hos orange eide nett enn hos andre. Og at Vodafone ser en mulighet til å vinne roaming volum ved å underby konkurentene for bolag som Telenor er heller ikke uventet.

Men fatt mot, etter en tid vil de grådige netteiere som forlanger EU makspris fra roaming oppdage at de taper inntekt på dette og gå ned i pris.

Det er teknisk enkelt for telebolagene å slå av og på roaming for de forskjellige nett, så utvalget av mulige nett kan endres fra dag til dag. En kan selv se hvilke nett som er åpne og stengte ved å benytte manuellt valg.
 

Arne B

HBK Medlem
Inlägg
1.239
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
11633
Medlemskap
2024
Sv: Roaming EU alla svenska operatörer

Sitter nu under ett fikonträd(tror jag) i Split och surfar på mitt Halebop abonnemang
Arne B
 
Toppen