• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Resor i Europa

goranjohansson

FD HBK Medlem
Inlägg
16
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
16496
Medlemskap
2022

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Resor i Europa

Helt stulen husbil som försvinner och i Barcelona av alla ställen.
Berätta mera , detta är ovanligt och man blir nyfiken.......
 

goranjohansson

FD HBK Medlem
Inlägg
16
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
16496
Medlemskap
2022
Sv: Resor i Europa

Det börjar och slutar med en dammsugare!
4/12
Igår intog vi Barcelona igen, enkom för att byta dammsugaren på Corte Ingles där vi köpte den första. Det är ju inte lätt att parkera i Barcelona så vi körde till den gamla olympia anläggningen, just där linbanan slutar högst upp på berget med Barcelona rakt nedanför. Därifrån är det ungefär 2-3km till affären. Jag lyckades hitta en parkering precis mittemot* en stor byggnad allra högst upp. Det stod mängder med bilar utefter* gatan men när det finns en ledig plats stor nog för en husbil så börjar man ju undra... Jag gick ut och kollade skyltar, tom fotograferade skyltar som visar på stoppförbud efter min parkering så jag är OK. Jag programmerar positionen på min promenadGPS så vi skall hitta tillbaka. Vi tar våran dammsugare och beger oss till Corte Ingles. Efter lite tester och diskussion så får vi byta den mot en ny, den tredje i ordningen. Vi testar även på plats att den laddar och att lysdioderna visar på det. Jag försöker även att få kompensation för allt strul vi haft, men nada, inte ens avdelningschefen som kommer ut går med på nånting sånt. OK. vi tar vår tredje nya dammsugare och tar en buss tillbaka till Husbilen. Någon som åkt buss i Barcelona? Alla kör som BILTJUVAR!! Lägg märke till det, BILTJUVAR!! Eftersom bussen kör så rasande fort uppför vägen till våran parkerade husbil så missar vi att gå av vid den närmaste hållplatsen. Som tur är så stannar den strax efteråt vid ändhållplatsen, så det är bara att promenera tillbaka igen. När vi närmar oss toppen (jag har koll på läget med GPSens hjälp) så har dom flesta parkerade pilarna åkt så gatan ser nästan tom ut. Klockan är nu sex på kvällen så det börjar bli mörkt. Vi fortsätter dom sista metrarna och.....kommer fram till var bilen är....var... parkerad. INGEN HUSBIL!!!! BILTJUV eller?? Jag kollar positionen, allt är OK, jag känner igen ett märke på trottoaren där vi stod. BILEN ÄR BORTA!! Tur att jag har min Spanska tolk med mig. Hon ringer 112 och förklarar situationen och frågar om möjligen GRUA kan ha bogserat bort bilen för en ev. felparkering. Polisen kollar med registret men ingen bil har bogserats bort samt att det är OK att parkera där. Så vi får ta en taxi och åka ner till närmaste polisstation med våran dammsugare som enda bagage. Det tar ca tre timmar att anmäla och skriva upp dom flesta grejor som fanns med bilen, Dator, kamera, cyklar, kläder, TV,......ett helt bohag. Eftersom jag har alla uppgifter om bankkoder samt att bankdosor också är försvunna tillsammans med mitt pass* så börjar jag ringa runt till banker för att stoppa konton. Magnus får åka hem till mig och hämta uppgifter om bilen och övriga bankkonton som jag inte har i huvudet. Det börjar bli stressigt nu......Polisen frågar igen om vi inte har parkerat på något annat ställe. NejNejNej, den stod där. När vi är klara där så hjälper poliserna oss att ta fram ett hotell så vi kan sova över. Jag har fortfarande dammsugaren med mig. Väl framme vid hotellet börjar vi kolla flyg hem. Mandy måste till Mallis, all hennes medicin försvann. Jag måste till ambassaden imorgon för att ordna ett provisoriskt pass så jag kan köpa flygbiljett.
Det blir inte mycket sömn den natten, jag har fortfarande inte kunnat spärra två bankkonton.
På morgonen (idag) så knallar vi till ambassaden, där man ger mig ett intyg och en papperskopia på passet så jag kan komma ut ur landet. Vi tar bussen dirkt ut till flygplatsen, det går ett Norwegien flyg kl 12.30 till Köpenhamn. kl 11.45 står jag med telefonen i handen och pratar med Norwedgians försäljningskontor i Norge, damen i checkindisken trummar otåligt med fingrarna medans jag med hjälp av ett icke spärrat Volvokort kunde betala för flygbiljetten och muntligen få en kod som gjorde att jag kunde checka in. Så jag fick rusa upp till säkerhetskontrollen, säga kiss an hug till Mandy vars plan inte gick förrän vid femtiden. Framme i Köpenhamn så gick jag ner till tåget, det gick ett till Göteborg kl 15.45, perfekt timat. Så nu sitter jag här i min kalla lägenhet och skriver på min gamla dator. Jag sitter och tittar på dammsugaren........det enda som finns kvar av husbilen!
Tack för det Corte Ingles!
I morgon börjar jobbet med att återta alla kort och bankkonton.
 

matsfaxer

FD HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
19592
Medlemskap
2023
Sv: Resor i Europa

Helt underbara reseberättelser, har inte läst alla men de jag läst gav många skratt och massor av tips för egna framtida resor.
Tack så jättemycket för att ni delar med er så generöst!
:)
 

goranjohansson

FD HBK Medlem
Inlägg
16
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
16496
Medlemskap
2022
Sv: Resor i Europa

Har läst många berättelser både här och på nätet. Det är alltid kul att läsa om andras erfarenheter och jag tyckte att det var dags att dela med mig av mina nu. Hoppas att några får lite tips om resmål samt även att undvika vissa problem, som t.ex att aldrig köpa dammsugare i Barcelona!
GöranJ
 

goranjohansson

FD HBK Medlem
Inlägg
16
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
16496
Medlemskap
2022
Sv: Resor i Europa

Hej,
Min nuvarande (som jag köpte efter stölden i Barcelona) är en Panasonic Lumix DMC-FT5. Vattentät och"tappa i marken" säker, mycket nöjd med den. Många bilder tagna av Mandy med en Sony DSC-WX500 ca ett år gammal. Bilder från Galleri och Alcudia tagna av äldsta pojken, hemsida:
http://www.connyjohansson.com/ där kan du se granna foton från Lofoten runt!
Hör gärna av dig om du vill ha mer info
GöranJ
 
Toppen