• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Reservhjul

F

F.d. 55666

Guest
Någon som vet o man måste ha reservdäck med sig i EU (och Norge)? Funderar på att lämna det hemma för att spara vikt.
Undrar Anders
 

S670sl

HBK Intresserad
Inlägg
321
Kommun
Sigtuna
Sv: Reservhjul

Det finns inget krav på reservdäck.De flesta nya bilar levereras idag utan reservdäck.Däremot finns krav i många länder att man har två st. varningstrianglar.
S670sl
 

Ronny P

HBK Medlem
Inlägg
301
Kommun
Borås
HBK-Nr
13439
Medlemskap
2024
Sv: Reservhjul

Reservhjulet har åkt ut min bil för längesedan..
- Det Känns inte helt modernt att släpa runt på det, å jag minns inte när man hade punktering senast på något fordon förutom cykeln. ;)
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Reservhjul

Risken för punktering ökar om du lämnar asfalten.
21% av allmänna vägnätet är grusväg.
Tommy R
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Reservhjul

Jag monterade en reservhjulsvagga på mitt AlKo chassi med ett nytt däck o fälg i helgen, blev helt perfekt.
På resan genom Tyskland förra sommaren så fick dom vi reste med punktering på autobahn. Av däcket blev det inget kvar och fälgen illa skadad. Inga problem för han hade ju fri assistanshjälp.
Det slutade med att det tog nästan ett och ett halv dygn innan det hela var fixat med alla bekymmer det medförde. Krypfart till nästa avfart och övernattning i ett dike, nej fy!!
Vi har en bil med över 1000kg lastvikt så nog vill jag inte vara med om samma "skit" själv. Vid frågan om han hade haft ett reservhjul med så hade "assistansmannen" bytt hjulet.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Reservhjul

Reservhjulet har åkt ut min bil för längesedan..
- Det Känns inte helt modernt att släpa runt på det, å jag minns inte när man hade punktering senast på något fordon förutom cykeln. ;)

Nu har jag inte reservhjul med för att vara modern, men
Cykel håller jag med om, på min senaste nya cykel höll det i ca. 2veckor.

På våra bilar har vi en punktering ungefär vartannat år, vassa föremål alla gångerna, senast på väg till jobbet i februari, däcktrycksvakten började tjuta, 3h senare tomt däck.

Dock ingen på husbilen ännu, peppar peppar.
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Reservhjul

Hmmm, däcktrycksvakt kan ju vara en förebyggande åtgärd vid "pyspunka" för när det börjar att kännas i bilen är det för sent.
Bra tips.
 

karlake

FD HBK Medlem
Inlägg
64
Kommun
Luleå
HBK-Nr
20862
Medlemskap
2022
Sv: Reservhjul

Var har du köpt den för 6 hjul? Har intresse av en sådan :)
 
Toppen