På vår gamla husbil hanged reservhjulet också undertill i en trådkorg. Efter att jag monterat drag, med tillhörande balkar, gick det inte längre (utan väldigt mycket våld) att vinkla ner trådkorgen, däremot var avståndet mellan balkarna tillräckligt stort för att reservhjulet skulle komma emellan.
Jag gav därför upp tanken på att vid behov, utmed vägkanten, försöka med ordinarie verktyg få ner reservhjulet. Med åkte därför den batteridrivna vinkelkapen (som aldrig behövde användas). Tanken var att helt enkelt kappa trådkorgen så reservhjulet gick att komma åt. Det trasiga hjulet skulle sedan stoppas in i garaget.
Placeringen under fordonet är minst sagt urbota dumt då det på moderna (läs låga) bilar är näst intill omöjligt att komma åt. Tanken med låg tyngdpunkt och inte stjäla plats i garage motsv. är god men helhetslösningen "suger".
På vår nya(re) bil har vi ingen reservhjulskorg undertill så vi staller helt enkelt in ett reservhjul i garaget.
Mvh!
// Niklas