• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Reservhjul infästning

Burstnersolano585

HBK Intresserad
Inlägg
277
Kommun
Piteå
Reservhjul under bilen vill inte lossna, trots en hel del 5-56. Tidigare ägare har väl inte smort nog ofta. Men min fråga är om det på en Fiat Ducato/Burstner -06, ska vara två fästen längst bak för hjulet? Ser att det iaf är förberett för det, med bockad plåt och gänga. Men bara ett av fästena används i nuläget.
 
Senast ändrad:

Burstnersolano585

HBK Intresserad
Inlägg
277
Kommun
Piteå
Ingen som vet? Vad jag funderar på är alltså om ni andra som har reservhjulet under bilen, lossar det via en mutter/gänga eller två?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Du får nog lägga ut lite bilder om du vill ha svar, det finns olika varianter på reservhjulsupphängning.
 
F

F.d. 53344

Guest
Hej. Jag har för några timmar sedan lossat reservhjulet till min Dethleffs/Fiat Ducato årsmod 2006. Det var mycket jobbigt, och det var två bultar som höll "korgen" uppe. Jag är tveksam till om jag skall använda mig av reservhjul i fortsättningen, eftersom demontering och montering är så kompliserade. Jag letar just nu efter en lämplig reparationssats med kompressor som jag tror räcker till.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
På vår gamla husbil hanged reservhjulet också undertill i en trådkorg. Efter att jag monterat drag, med tillhörande balkar, gick det inte längre (utan väldigt mycket våld) att vinkla ner trådkorgen, däremot var avståndet mellan balkarna tillräckligt stort för att reservhjulet skulle komma emellan.

Jag gav därför upp tanken på att vid behov, utmed vägkanten, försöka med ordinarie verktyg få ner reservhjulet. Med åkte därför den batteridrivna vinkelkapen (som aldrig behövde användas). Tanken var att helt enkelt kappa trådkorgen så reservhjulet gick att komma åt. Det trasiga hjulet skulle sedan stoppas in i garaget.

Placeringen under fordonet är minst sagt urbota dumt då det på moderna (läs låga) bilar är näst intill omöjligt att komma åt. Tanken med låg tyngdpunkt och inte stjäla plats i garage motsv. är god men helhetslösningen "suger".

På vår nya(re) bil har vi ingen reservhjulskorg undertill så vi staller helt enkelt in ett reservhjul i garaget.

Mvh!
// Niklas
 

Burstnersolano585

HBK Intresserad
Inlägg
277
Kommun
Piteå
Blev att jag lämnade in det som ett garantiåtagande, de fick montera dit två nya anordningar (satt bara en) så nu kan jag, eller assistancekåren iaf byta hjul om det skulle behövas.
 

Bilagor

  • DSC_0433.JPG
    DSC_0433.JPG
    2,6 MB · Visningar: 97
Toppen