• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Resa genom Slovenien

JohanCamilla

HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Tierp
HBK-Nr
8973
Medlemskap
2024
Är det någon som vet om det finns ett bra alternativ väg istället för motorväg genom Slovenien mellan gränsen från Italien till Kroatien.
vi ska åka från Trieste i Italien till Umag i Kroatien:
Vi skulle vilja slippa att köpa en transponder för den lilla biten.
Vi har en helintegrerad husbil som väger över 3,5 ton.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Möjlighet finns som knarrevik skriver, det är en liten kostnad för transponder, om ni skulle hamna på fel väg, jag hade samma tanke men beställde en transponder kom efter en vecka.
 

Abben

HBK Medlem
Inlägg
184
Kommun
Mark
HBK-Nr
166
Medlemskap
2024
Möjlighet finns som knarrevik skriver, det är en liten kostnad för transponder, om ni skulle hamna på fel väg, jag hade samma tanke men beställde en transponder kom efter en vecka.
Hej ursäkta om jag lånar tråden. Jag undrar om man inte behöver ladda transpondern med pengar innan man kör in på motorvägen i Slovenien. Fick min dosa för några dagar sedan och uppfattade det så.
Mvh Abben
 

Peck

FD HBK Medlem
Inlägg
159
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
19933
Medlemskap
2022
Hej

Har kört flera gånger från Trieste ner till Kroatien. Man kommer inte ut på någon betalväg i Slovenien den vägen.

//Mattias
 
F

F.d. 55728

Guest
Riktigt! Darsgo heter ju systemet och där laddar du på med pengar. (som svar på Abben´s kommentar)
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.636
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Hej

Har kört flera gånger från Trieste ner till Kroatien. Man kommer inte ut på någon betalväg i Slovenien den vägen.

//Mattias
Tyvärr har de ändrat det från April i år. Har kört Trieste vägen flera gånger och då har det inte varit någon betalstation där, men nu har de satt upp sensorer för Darsgo enheten = kostar ca 25kr att åka den vägen i år. upload_2018-4-12_20-42-22.png
 

skogen

HBK Medlem
Inlägg
240
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
1361
Medlemskap
2024
Tyvärr har de ändrat det från April i år. Har kört Trieste vägen flera gånger och då har det inte varit någon betalstation där, men nu har de satt upp sensorer för Darsgo enheten = kostar ca 25kr att åka den vägen i år. Visa bilaga 147665
Är den markerade vägen motorväg eller motortrafikled?
Vilket eller vilka väg nr gäller på sträckan genom Slovenien som är bet. väg.
Har själv tänkt att passera detta område, har ingen darsgo.
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
835
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Ett alternativ kan vara från Trieste, Kozina till Rupa i Kroatien väg 7 och ner mot Rijeka. Det är en bra genväg om man vill slippa Istrien, men kanske blir det betalväg även där i år ?
 

Hymer

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Lessebo
HBK-Nr
43
Medlemskap
2024
Jag blir mer och mer glad över vårt beslut att aldrig någonsin köpa en husbil som väger över 3500 kg. Varför skaffa sig problem som man inte behöver? Låt vara att sträckan som nämns ovan är kort, men att betala 15 € i vardera riktningen genom Slovenien är ju ändå en spottstyver i förhållande till den totala resbudgeten. Och tänk så mycket problem man slipper. För att nu inte tala om möjligheten att samtidigt ta en tur upp genom Slovenien och upptäcka vilket fantastiskt turistland det är - också för oss med husbilar. Jag menar, avgiften för motorvägarna är ju ändå betald.
Staffan
 

Gun & Claes

HBK Medlem
Inlägg
65
Kommun
Vara
HBK-Nr
755
Medlemskap
2024
Kollar man på Google Maps så ser det ut som man kan köra parallellt med motorvägen från gränsen till Koper och slippa avgifter.
så tänker vi göra.

Claes
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Även husbil under 3500kg skall betala med då med vinjett, jag ser inte något stort problem för oss med tyngre bilar som Hymer skriver.
Visst det blir något dyrare ,åker man längsta vägen genom Slovenien kostar det ca 300kr, men du behöver inte stanna någonstans för att köpa klistermärket.
 

Hymer

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Lessebo
HBK-Nr
43
Medlemskap
2024
Även husbil under 3500kg skall betala med då med vinjett, jag ser inte något stort problem för oss med tyngre bilar som Hymer skriver.
Visst det blir något dyrare ,åker man längsta vägen genom Slovenien kostar det ca 300kr, men du behöver inte stanna någonstans för att köpa klistermärket.

Jo, men det var ju faktiskt ett problem som har med en tung husbil som indikerade denna tråd. Och att stanna till och köpa en vifågnetta vid gränsen, snacka om problem. OBS! Det sista påpekandet var ett försök till humor.
Staffan
 

Hymer

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Lessebo
HBK-Nr
43
Medlemskap
2024
Jag kan hålla med dig Olof om att vikten är ett problem, och att det är ett personligt ställningstagande man för göra, antingen risk för att bli bötfälld för överlast eller en körmässig bekvämlighet. Med det sista menar jag, som en verkligt erfaren utlandsresenär, att det blir allt fler förbudsskyltar uppsatta för fordon över 3500 kg på "turisttäta" områden i Europa, då de aktuella vägarna varken gjorts bredare eller att man inte vare sig förutsett den explosionsartade utvecklingen av antalet husbilar eller den hela tiden ökade kravet på såväl större som tyngre fordon. Kanske i än högre grad bland svenska husbilsbilister än i övriga Europa. Fast jag tror mig veta att exempelvis Hymer har förstått det ökade problemet och idag satsar ganska hårt på att få ner vikterna på sina bilar till under 3500 kg. På Elmia hörde jag deras produktion redan i år ligger över 50 % mot detta viktsegment. Om sanningshalten i detta kan jag inte uttala mig om men jag är övertygad om att den trend som kommit att växa fram under senare år garanterat kommer att avta till förmån för mindre och lättare bilar. Se bara på hur populär trenden med plåtisar blivit under de senaste åren.

Staffan
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Jag får ju medge att 3.5T skyltarna missar jag ibland, svårt att se på bilen hur mycket den väger.
Det finns för och nackdelar med båda, valet är fritt.
 

Ingvarekholm

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Värmdö
HBK-Nr
8596
Medlemskap
2024
Hej. Såg att du beställt transponder. Håller på att fylla i formuläret men fastnar på ett par beteckningar. Vad står VAT-nr och Tax-nr för? Samt SOR-nr? Tacksam för svar om du vet. Berit
 
Toppen