Resa genom Slovenien

Tråd startad i 'Under Markisen' av JohanCamilla, 12 April 2018.

1. JohanCamilla

JohanCamilla HBK Medlem

Kommun:
    Tierp
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    8973
    Är det någon som vet om det finns ett bra alternativ väg istället för motorväg genom Slovenien mellan gränsen från Italien till Kroatien.
    vi ska åka från Trieste i Italien till Umag i Kroatien:
    Vi skulle vilja slippa att köpa en transponder för den lilla biten.
    Vi har en helintegrerad husbil som väger över 3,5 ton.

2. knarrevik

knarrevik Poi till Gps

Kommun:
    Lysekil
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    3172
    Fråga navigeringsappen! Den kan välja bort såväl motorväg som betalväg.

3. knarrevik

knarrevik Poi till Gps

Kommun:
    Lysekil
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    3172
  4. Olof G

Olof G HBK Medlem

Kommun:
    Knivsta
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    12581
    Möjlighet finns som knarrevik skriver, det är en liten kostnad för transponder, om ni skulle hamna på fel väg, jag hade samma tanke men beställde en transponder kom efter en vecka.

5. Abben

Abben HBK Medlem

Kommun:
    Mark
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    166
    Hej ursäkta om jag lånar tråden. Jag undrar om man inte behöver ladda transpondern med pengar innan man kör in på motorvägen i Slovenien. Fick min dosa för några dagar sedan och uppfattade det så.
    Mvh Abben

6. Peck

Peck HBK Medlem

Kommun:
    Uddevalla
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    19933
    Hej

Har kört flera gånger från Trieste ner till Kroatien. Man kommer inte ut på någon betalväg i Slovenien den vägen.

//Mattias

GöranH gillar detta.
  7. David & Mia

David & Mia HBK Medlem

Kommun:
    Trollhättan
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    15047
    Riktigt! Darsgo heter ju systemet och där laddar du på med pengar. (som svar på Abben´s kommentar)

Abben gillar detta.
  8. smålänningen

smålänningen HBK Medlem

Kommun:
    Älmhult
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    1442
    Tyvärr har de ändrat det från April i år. Har kört Trieste vägen flera gånger och då har det inte varit någon betalstation där, men nu har de satt upp sensorer för Darsgo enheten = kostar ca 25kr att åka den vägen i år. upload_2018-4-12_20-42-22.png

9. skogen

skogen HBK Medlem

Kommun:
    Landskrona
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    1361
    Är den markerade vägen motorväg eller motortrafikled?
    Vilket eller vilka väg nr gäller på sträckan genom Slovenien som är bet. väg.
    Har själv tänkt att passera detta område, har ingen darsgo.

10. Livsnjutaren

Livsnjutaren HBK Medlem

Kommun:
    Vadstena
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    3512
    Ett alternativ kan vara från Trieste, Kozina till Rupa i Kroatien väg 7 och ner mot Rijeka. Det är en bra genväg om man vill slippa Istrien, men kanske blir det betalväg även där i år ?

skogen och GöranH gillar detta.
  11. Hymer

Hymer HBK Medlem

Kommun:
    Lessebo
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    43
    Jag blir mer och mer glad över vårt beslut att aldrig någonsin köpa en husbil som väger över 3500 kg. Varför skaffa sig problem som man inte behöver? Låt vara att sträckan som nämns ovan är kort, men att betala 15 € i vardera riktningen genom Slovenien är ju ändå en spottstyver i förhållande till den totala resbudgeten. Och tänk så mycket problem man slipper. För att nu inte tala om möjligheten att samtidigt ta en tur upp genom Slovenien och upptäcka vilket fantastiskt turistland det är - också för oss med husbilar. Jag menar, avgiften för motorvägarna är ju ändå betald.
    Staffan

MaBi, brogu och tordan gillar detta.
  12. Gun & Claes

Gun & Claes HBK Medlem

Kommun:
    Alingsås
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    755
    Kollar man på Google Maps så ser det ut som man kan köra parallellt med motorvägen från gränsen till Koper och slippa avgifter.
    så tänker vi göra.

Claes

skogen gillar detta.
  13. Olof G

Olof G HBK Medlem

Kommun:
    Knivsta
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    12581
    Även husbil under 3500kg skall betala med då med vinjett, jag ser inte något stort problem för oss med tyngre bilar som Hymer skriver.
    Visst det blir något dyrare ,åker man längsta vägen genom Slovenien kostar det ca 300kr, men du behöver inte stanna någonstans för att köpa klistermärket.

Upptäcktsresanden, ClasB, GöranH och 2 andra gillar detta.
  14. smålänningen

smålänningen HBK Medlem

Kommun:
    Älmhult
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    1442
    Det är väg H5 som är avgiftsbelagd (ca 25kr). När den går över till E751 så är den avgiftsfri.
    upload_2018-4-14_10-45-57.png

skogen och ClasB gillar detta.
  15. Hymer

Hymer HBK Medlem

Kommun:
    Lessebo
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    43
    Jo, men det var ju faktiskt ett problem som har med en tung husbil som indikerade denna tråd. Och att stanna till och köpa en vifågnetta vid gränsen, snacka om problem. OBS! Det sista påpekandet var ett försök till humor.
    Staffan

MaBi gillar detta.
  16. Olof G

Olof G HBK Medlem

Kommun:
    Knivsta
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    12581
    Hymer, vi ser nog olika på problemen,jag har även övervägt 3500 kg bil men kommit fram till att vikten (övervikt)är ett stort problem, en utviktning från ämnet.

Hymer, ClasB, smålänningen och 2 andra gillar detta.
  17. Hymer

Hymer HBK Medlem

Kommun:
    Lessebo
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    43
    Jag kan hålla med dig Olof om att vikten är ett problem, och att det är ett personligt ställningstagande man för göra, antingen risk för att bli bötfälld för överlast eller en körmässig bekvämlighet. Med det sista menar jag, som en verkligt erfaren utlandsresenär, att det blir allt fler förbudsskyltar uppsatta för fordon över 3500 kg på "turisttäta" områden i Europa, då de aktuella vägarna varken gjorts bredare eller att man inte vare sig förutsett den explosionsartade utvecklingen av antalet husbilar eller den hela tiden ökade kravet på såväl större som tyngre fordon. Kanske i än högre grad bland svenska husbilsbilister än i övriga Europa. Fast jag tror mig veta att exempelvis Hymer har förstått det ökade problemet och idag satsar ganska hårt på att få ner vikterna på sina bilar till under 3500 kg. På Elmia hörde jag deras produktion redan i år ligger över 50 % mot detta viktsegment. Om sanningshalten i detta kan jag inte uttala mig om men jag är övertygad om att den trend som kommit att växa fram under senare år garanterat kommer att avta till förmån för mindre och lättare bilar. Se bara på hur populär trenden med plåtisar blivit under de senaste åren.

Staffan

MaBi, brogu och Leifw gillar detta.
  18. Olof G

Olof G HBK Medlem

Kommun:
    Knivsta
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    12581
    Jag får ju medge att 3.5T skyltarna missar jag ibland, svårt att se på bilen hur mycket den väger.
    Det finns för och nackdelar med båda, valet är fritt.

Peking gillar detta.
  19. skogen

skogen HBK Medlem

Kommun:
    Landskrona
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    1361
    Tackar för svaret, bra att veta vilka vägar som det är avgifter på.

20. Ingvarekholm

Ingvarekholm HBK Medlem

Kommun:
    Värmdö
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    8596
    Hej. Såg att du beställt transponder. Håller på att fylla i formuläret men fastnar på ett par beteckningar. Vad står VAT-nr och Tax-nr för? Samt SOR-nr? Tacksam för svar om du vet. Berit

Husbilsklubben.se använder egna och tredjeparts cookies för att förbättra din användarupplevelse.