• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Reparera sprucket duschgolv..?

F

F.d. 55528

Guest
Nu har även jag råkat ut för "sprucket duschgolv" Mitt golv har spruckit runt avloppet. Lätt att hålla sig för skratt

Skulle gärna vilja ha goda råd från någon som kan en del om hur man lämpligen reparerar. Att köpa ett nytt för 4-5000 kr och sedan riva ut all inredning i toalett/duschrum för att komma åt att förstärka underrede samt byta golvet är inte mitt första val...

Jag föreställer mig att det bör gå att limma med epoxylim och glasfibernät, och sedan även fixa en trätrall som fördelar trycket så att det inte händer igen.
Någon som vet vilken typ av lim o nät som passar bäst till den typ av plast som används i duschgolven (Burstner Solano 2012).

En annan idé jag leker med är att låta en lägga en våtrumsmatta i hela karet och en bit upp efter väggarna. Tänkte kolla med en (våtrums)mattläggare och höra vad han tror. Någon som gjort detta i ett befintligt plastkar..?

Såg också en tråd där någon låtit foliera golvet. Har dock ingen som kan detta i min närhet.

Mycket tacksam för tips o goda råd...

/ TommyQ
 

Bilagor

  • 20150920_125710.jpg
    20150920_125710.jpg
    1,5 MB · Visningar: 152
  • 20150920_125807.jpg
    20150920_125807.jpg
    1,1 MB · Visningar: 144
F

F.d. 55528

Guest
Sv: Reparera sprucket duschgolv..?

Uppdatering...

Kontakt med Burstner (Hymer Group) gav efter diverse mailkonversation beskedet att man ännu inte fått någon organisation på plats för att bedöma min reklamation. Jag blev ombedd att vänta till våren.
Istället för att vänta tills dess, med fullbelagda verkstäder, för att eventuellt få en goodwillreparation har jag nu själv reparerat golvet.

Jag skar bort den skadade delen runt avloppet och fick då ett hål på ca 95 mm i golvet. Eftersom jag upptäckt sprickan när den uppstod så fanns ingen fuktskada inunder.
Det visade sig att det var tomt under golvet (inget stöd) just runt avloppet (100 mm) men i övrigt verkar det vara stabilt underlag. En bidragande orsak till att golvet spruckit var säkert också att avloppsröret var en aning för långt så att vattenlåset inte hamnade exakt under hålet i golvet utan "tvingades" dit när man skruvade på överdelen. Med spänningar i plasten runt avloppet som följd.

Gick till plåtslagaren och fick en rund (200 mm) 1,5 mm aluplåt med 50 mm hål för avloppet. Bytte packning på vattenlåset, säkrade även med silikon, limmade fast plåten med sikaflex 291i och drog fast vattenlåstet.

Om några dagar kommer mattläggaren och lägger en våtrumsmatta över hela golvet och då tror jag mig ha ett bättre golv än tidigare, med aluplåt över "tomrummet" och sedan uppdragen våtrumsmatta över hela golvet...

/ TommyQ
 

Bilagor

  • 20150920_125710.jpg
    20150920_125710.jpg
    1,5 MB · Visningar: 94
  • 20151117_102650.jpg
    20151117_102650.jpg
    1,4 MB · Visningar: 96
  • 20151117_110408.jpg
    20151117_110408.jpg
    1,5 MB · Visningar: 98
  • 20151117_110437.jpg
    20151117_110437.jpg
    1,7 MB · Visningar: 95
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Reparera sprucket duschgolv..?

Hade något liknande problem för x antal år sedan, men i mitt fall var det naturligtvis extra jävligt. Jag kom inte åt vattenlåset/ bottensilen med dess slanganslutning. Men lite tur hade jag då det inte fanns någon balk i golvet just där. Jag sågade upp en hål ca 10 x 10cm underifrån och tillverkade en täckplåt med lite isolering av svart takplåt. Skruvade sedan fast den med galvade plåtskruvar och tätningsmassa. Helt okay, och man kan komma åt den i framtiden.

Annars har du gjort det snyggt, och jag tror inte profsen hade åstadkommit något liknande. Deras starkaste sida verkar vara debitering nu för tiden. Som tidigare sagts här tror jag också att stödet under golvet är det väsentligaste för lång hålbarhet. Inte för stum, inte för mjukt, och jämnt över hela golvet. Kan man inte göra detta underifrån, får man stärka golvet uppifrån...
 
F

F.d. 55528

Guest
Sv: Reparera sprucket duschgolv..?

Det blev ingen matta innan avställningen i höstas. Men nu är det fixat. Jag är mycket nöjd med resultatet.
På mattläggarens inrådan valde jag en ganska tunn genomtryckt matta. Valde också att inte slipa ned de upphöjningar som fanns på orginalgolvet för att inte försvaga golvet. De syns nu som små bulor på mattan...
 

Bilagor

  • Studio_20160321_191625.jpg
    Studio_20160321_191625.jpg
    5,2 MB · Visningar: 139
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Reparera sprucket duschgolv..?

Det blev ingen matta innan avställningen i höstas. Men nu är det fixat. Jag är mycket nöjd med resultatet.
På mattläggarens inrådan valde jag en ganska tunn genomtryckt matta. Valde också att inte slipa ned de upphöjningar som fanns på orginalgolvet för att inte försvaga golvet. De syns nu som små bulor på mattan...

Nog ett klokt beslut, misstänker att om man slipar bulorna får man hål istället.
 
Toppen