• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Reparera sprucket duschgolv..?

F

F.d. 55528

Guest
Nu har även jag råkat ut för "sprucket duschgolv" Mitt golv har spruckit runt avloppet. Lätt att hålla sig för skratt

Skulle gärna vilja ha goda råd från någon som kan en del om hur man lämpligen reparerar. Att köpa ett nytt för 4-5000 kr och sedan riva ut all inredning i toalett/duschrum för att komma åt att förstärka underrede samt byta golvet är inte mitt första val...

Jag föreställer mig att det bör gå att limma med epoxylim och glasfibernät, och sedan även fixa en trätrall som fördelar trycket så att det inte händer igen.
Någon som vet vilken typ av lim o nät som passar bäst till den typ av plast som används i duschgolven (Burstner Solano 2012).

En annan idé jag leker med är att låta en lägga en våtrumsmatta i hela karet och en bit upp efter väggarna. Tänkte kolla med en (våtrums)mattläggare och höra vad han tror. Någon som gjort detta i ett befintligt plastkar..?

Såg också en tråd där någon låtit foliera golvet. Har dock ingen som kan detta i min närhet.

Mycket tacksam för tips o goda råd...

/ TommyQ
 

Bilagor

  • 20150920_125710.jpg
    20150920_125710.jpg
    1,5 MB · Visningar: 150
  • 20150920_125807.jpg
    20150920_125807.jpg
    1,1 MB · Visningar: 141
F

F.d. 55528

Guest
Sv: Reparera sprucket duschgolv..?

Intressant tanke... Det är en fördjupning runt avloppshålet. Sprickan börjar i kanten på denna. Om jag skär bort fördjupningen så blir hålet 90 mm. Ursprungligen är det 50 mm.
Jag tror dock att den del av avloppssilen som är under golvet är mindre än 90 mm. Kommer inte åt den utan att lyfta ut golvet. Annars kunde det ju fungerat med strypbrickor över och under golvet..

TommyQ
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Reparera sprucket duschgolv..?

Det finns andra trådar om detta problem. Signaturen muskatten har en tråd om detta. Ett nytt golv av samma usla kvalitet är inte lösningen.

Bygga upp ett liknande tråg av marinplywood och låta en golvläggare svetsa in våtrumsmatta är en mer permanent lösning.
 
F

F.d. 55528

Guest
Sv: Reparera sprucket duschgolv..?

Jo... jag har skannat av forumet och läst en hel del trådar om trasiga duschgolv. Där beskrivs ju ett par ganska snitsiga lösningar för den händige.
Jag tror det blir svårt att få till ett duschkar i marinplywood som har den oregelbundna form som det är i min toa/dusch.

Tanken bakom att lyfta problemet i ytterligare en (ny) tråd är att jag hoppas på ännu fler goda förslag. Det kommer ju hela tiden nya duktiga medlemmar i klubben.

/ TommyQ
 

Ingrid & Thomas

HBK Medlem
Inlägg
391
Kommun
Borås
HBK-Nr
4340
Medlemskap
2024
Sv: Reparera sprucket duschgolv..?

Bevisligen har dom ju gjort en dålig reparation. Tror inte att Burstner vill bli kända för att inte kunna bygga riktiga duschgolv. Gör en väl underbyggd reklamation skriftligen direkt till Burstner om du inte får hjälp genom säljaren.
Eftersom undermåliga duschgolv är ett utbrett problem för oss husbilsägare är det viktigt att vi står på oss i sådana sammanhang.
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
835
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Sv: Reparera sprucket duschgolv..?

Jag hade exakt samma golv och samma skada på en fyra år gammal Burstner! Dom limmade min golvbrunn och sade att ett nytt golv är mycket dyrt. Jag orkade inte hålla på med dåvarande Östgöta Camping men det är ett typiskt Burstner fel!
 
F

F.d. 55528

Guest
Sv: Reparera sprucket duschgolv..?

Vet du hur dom limmade. Förstärktes det med något, nät t.ex., o vilken typ av lim som användes..?
Har golvet hållit sedan..?

/TommyQ
 
F

F.d. 55528

Guest
Sv: Reparera sprucket duschgolv..?

Bevisligen har dom ju gjort en dålig reparation. Tror inte att Burstner vill bli kända för att inte kunna bygga riktiga duschgolv. Gör en väl underbyggd reklamation skriftligen direkt till Burstner om du inte får hjälp genom säljaren.
Eftersom undermåliga duschgolv är ett utbrett problem för oss husbilsägare är det viktigt att vi står på oss i sådana sammanhang.

Skall göra ett försök med säljaren, Husbilen.com i Mellerud, i första hand. Har dock inga större förhoppningar då säljaren/ägaren varit helt omöjlig att ha att göra med vid några tidigare reklamationer som borde täckas av fabriksgarantin.
Bilen är importerad ny av husbilen.com och hade haft en ägare före mig.

Hur får man kontakt med Burstner..? Jag hittar bara kontaktuppgifter till olika generalagenter på nätet...

/TommyQ
 

laban56

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Luleå
HBK-Nr
7271
Medlemskap
2024
Sv: Reparera sprucket duschgolv..?

Avloppshålet i en nyare diskbänk är 90mm yttermått 115.
Kommer du åt under.
Slipa ut hålet limma med konstruktionslim Typ PL400.
Minska ytterdiametern om det behövs.
Har bytt i diskhon för bättre avrinning.
 

Bilagor

  • 29-55-thickbox.jpg
    29-55-thickbox.jpg
    25,8 KB · Visningar: 25
F

F.d. 55528

Guest
Sv: Reparera sprucket duschgolv..?

Hmm... intressant. Skall kolla lite på detta. Jag kommer dock inte åt under utan att riva halva bilen.
Måste ju på något sätt ändå få tätt både mot avloppsröret under golvet och själva duschgolvet. Under golvet, på avloppsröret, sitter en plastkopp som tätar underifrån mot golvet med en gummipackning. I centrum på denna finns en gänga. Befintlig överdel av avloppet har också gummipackning och centrumhål för skruv. Meningen är att det skall bli tätt både över o under när delarna dras samman med en skruv...

/TommyQ
 
F

F.d. 55528

Guest
Sv: Reparera sprucket duschgolv..?

Har nu mailat till leverantören och frågat om han kan hjälpa till med ett goodwillärende mot Burstner. Fick till svar att jag var fräck som ens vågade fråga om detta eftersom jag tidigare kritiserat honom här på forumet...

http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/724775

Försöker med att kontakta Burstner direkt istället

/TommyQ
 

brogu

HBK Medlem
Inlägg
1.335
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3911
Medlemskap
2024
Sv: Reparera sprucket duschgolv..?

Kanske kan va nått för vissa?
Bläddrade igenom förra vinterns Pro- och Reisemobil och hittade en liten annons från en firma som fixar duschgolv m.m.

Fromm Duschwannen

verkar som dom drar glasfiber över på nått sätt:confused:

Ligger i Reutlingen så det är ju en bit att åka...
 
Toppen