• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Reparation Fuktskada

F

F.d. 22252

Guest
Sv: Reparation Fuktskada

Blir ju svårt att undvika skarvar, frågan är ju hur man bäst skarvar, går ju lägga en list över skarven.
Man kan ju limma annars måste man ha något bakom att skruva i.
Min bror som är snickare visade hur man fuskar på mitt hus, han gjorde en skarv på en spånskiva mitt imellan två reglar med lim enbart, själv hade jag kapat skivorna och lagt skarven på regeln.
Huvudsaken är ju att problemet är botat och inte att det nödvändigtvis är helt original bara det ser snyggt och bra ut.
Jag förstår det är motigt när man är i rivningsfasen men sen när man får till det bra blir allt mycket bättre.
 

cybertron

HBK Medlem
Inlägg
227
Kommun
Gotland
HBK-Nr
8430
Medlemskap
2024
Sv: Reparation Fuktskada

Nästa motgång....

Det visar sig att själva huvudreglarna som går i ”främre och övre” delen av alkoven, det som är själva huvudkonstruktionen antar jag, det är bara knäckebröd....*suck*

Tror att det tar stopp där för mig, jag utgår från att det måste bytas utifrån?
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Reparation Fuktskada

Om du söker här på forumet så hittar du säkert någon med samma problem som skrivit.
Det var ju tråkigt att det var så mycket trasigt man utgick ju ifrån att skadan var mindre och läckaget lågt ner och begränsat.
Ja har man en verkstad inomhus så är ju allt enklare men att ta av plåten blir ju minst sagt besvärligt.
Och förmodligen så är det mer som är dåligt vartefter du river, man kommer till frågan om man verkligen ska ge sig i kast med det eller ta smällen och byta - sälja den som den är.
Ska du lämna bort det måste du ha en vattentät offert först, annars blir det bara problem.
Man undrar ju om det finns fuktskador i andra delar av karossen vatten brukar ju kunna rinna iväg ganska långt ibland.
Det är den främsta orsaken att jag har valt en plastkaross, där finns små fuktskador men inget som man inte fixar enkelt, takluckan hade ju läckt och taket var blött men det var ju bara plast och en syntetmatta limmad över så inget som syns och inga skador.
På min kusins bil med samma problem är taket skadat och plywooden är blöt och hur mycket hållfasthet som är kvar vet man inte, en vägg i hans toalett är misstänkt mjuk.
Tror att det som främst begränsar livslängden på husbilar är nog fuktskador precis som rosten på personbilar, dröjer nog inte länge innan de nya plåtisarna har fått rost i karossen, de brukar ju vara duktiga att bygga in rostfällor i bilarna. Jag är helt säker på att det sker på konstruktionsstadiet och det kan vara samma med vatten läckage på din bil att man medvetet gör så att vatten kan åstadkomma skador för att folk ska köpa nytt. Oftast är skadorna märkesbundna och likadana på samma modeller.
 

cybertron

HBK Medlem
Inlägg
227
Kommun
Gotland
HBK-Nr
8430
Medlemskap
2024
Sv: Reparation Fuktskada

Om du söker här på forumet så hittar du säkert någon med samma problem som skrivit.
Det var ju tråkigt att det var så mycket trasigt man utgick ju ifrån att skadan var mindre och läckaget lågt ner och begränsat.
Ja har man en verkstad inomhus så är ju allt enklare men att ta av plåten blir ju minst sagt besvärligt.
Och förmodligen så är det mer som är dåligt vartefter du river, man kommer till frågan om man verkligen ska ge sig i kast med det eller ta smällen och byta - sälja den som den är.
Ska du lämna bort det måste du ha en vattentät offert först, annars blir det bara problem.
Man undrar ju om det finns fuktskador i andra delar av karossen vatten brukar ju kunna rinna iväg ganska långt ibland.
Det är den främsta orsaken att jag har valt en plastkaross, där finns små fuktskador men inget som man inte fixar enkelt, takluckan hade ju läckt och taket var blött men det var ju bara plast och en syntetmatta limmad över så inget som syns och inga skador.
På min kusins bil med samma problem är taket skadat och plywooden är blöt och hur mycket hållfasthet som är kvar vet man inte, en vägg i hans toalett är misstänkt mjuk.
Tror att det som främst begränsar livslängden på husbilar är nog fuktskador precis som rosten på personbilar, dröjer nog inte länge innan de nya plåtisarna har fått rost i karossen, de brukar ju vara duktiga att bygga in rostfällor i bilarna. Jag är helt säker på att det sker på konstruktionsstadiet och det kan vara samma med vatten läckage på din bil att man medvetet gör så att vatten kan åstadkomma skador för att folk ska köpa nytt. Oftast är skadorna märkesbundna och likadana på samma modeller.

Ja, jag hade ju som mål att få tillbaka en del av kontantinsatsen, men nu börjar jag bli nöjd med om jag lyckas få så mycket för bilen att jag täcker det som är kvar av lånet.

Följetongen fortsätter, jag får se vad jag gör helt enkelt...
 
F

F.d. 50064

Guest
Sv: Reparation Fuktskada

Nästa motgång....

Det visar sig att själva huvudreglarna som går i ”främre och övre” delen av alkoven, det som är själva huvudkonstruktionen antar jag, det är bara knäckebröd....*suck*

Tror att det tar stopp där för mig, jag utgår från att det måste bytas utifrån?
Är det bitvis eller hela ? frilägg så mkt. du kan in i från, å ta ett par foton på konstruktionen
när bilder & från ca: 1/2m av stånd så man kan se.
Även värme kanalen om du kommer åt.Den är väll av papp?
Den kan man flytta upp under sängkonstruktionen.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Reparation Fuktskada

Michael

Ge inte upp! Du reder garanterat upp detta. Jag hade samma känsla när jag renoverade min förra HB. Tar man det bara lugnt & metodiskt så får man allt rätsida på det hela. Presentera så mycket bilder & frågor du kan här på forumet så får du garanterat mycket hjälp & råd. Vi är ju några stycken som råkat ut för det samma som du & reparerat själva. Använd gärna din fru som bollplank, det gjorde jag. Vanligen är sådana här saker inte något som kvinnor sysslar med men dom har en förmåga att se sådant som man inte tänker på själv.

Lycka till

Bennie
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Reparation Fuktskada

Jag brukar jämföra en reparation av en fuktskada med att laga rost på en gammal bil.
Ser det helt hopplöst ut och man inte riktigt vet hur man skall gå tillväga så betyder det för det mesta att man inte plockat bort tillräckligt av det gamla skräpet. Både med rost eller fuktskada så måste man bort till friskt material för att skarva.
Friskt material på en fuktskada betyder ju, ej murket material, men torkat blött friskt virke går att bygga vidare från.

Ge inte upp, det går om man ger sig f.. på det.....:) Jag lovar, och det brukar bli bra när man är färdig.

M.v.h. JANKRO.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Reparation Fuktskada

Jag brukar jämföra en reparation av en fuktskada med att laga rost på en gammal bil.
Ser det helt hopplöst ut och man inte riktigt vet hur man skall gå tillväga så betyder det för det mesta att man inte plockat bort tillräckligt av det gamla skräpet. Både med rost eller fuktskada så måste man bort till friskt material för att skarva.
Friskt material på en fuktskada betyder ju, ej murket material, men torkat blött friskt virke går att bygga vidare från.

Ge inte upp, det går om man ger sig f.. på det.....:) Jag lovar, och det brukar bli bra när man är färdig.

M.v.h. JANKRO.
Mycket bra sagt!
 

cybertron

HBK Medlem
Inlägg
227
Kommun
Gotland
HBK-Nr
8430
Medlemskap
2024
Hej allesammans, tänkte det var dags för en uppdatering.

Jag tog alltså beslutet att lämna husbilen till en välrenommerad firma på fastlandet och fick ett ungefärligt pris.
Idag har de börjat riva och det positiva är att det inte finns någon mer fukt i bilen, det negativa är att båda de bärande reglarna i alkoven är så hårt angripna att de måste bytas ut, vilket ökade min kostnad med närmare det 70%. De är dock bussiga och ger mig 15% rabatt på arbetet i alla fall...alltid något.

Efter att ha sett bilderna så inser jag ju att jag aldrig hade rett ut det själv och vad jag förstår måste de stötta upp hela alkoven för att den inte ska rasa under tiden de byter reglarna. Jaja. Hoppas det blir bra i slutändan iaf, även om jag är trött på just denna husbil så hoppas jag att den går att sälja och sen köpa en ny med bättre planlösning för mig och min numera stora familj (6personer) :D

Återkommer senare
 

cybertron

HBK Medlem
Inlägg
227
Kommun
Gotland
HBK-Nr
8430
Medlemskap
2024
Well, en olycka kommer sällan ensam, jag var lite snabb med att säga att de inte hittat mer fukt, de hade hittat mer fukt, denna gång i golvet vid dörren. Första blick så skulle det kosta ca. 10000:- men visade sig att de var tvugna att ta bort garderober, kylskåp, sladdar, rör m.m för att komma åt att ta bort allt dåligt.

Nu är dock bilen klar, hela bilen är fukttestad, lagad och fixad. Nu väntar service och rekond. ..
 

cybertron

HBK Medlem
Inlägg
227
Kommun
Gotland
HBK-Nr
8430
Medlemskap
2024
Hej, just det. Det gick på ca 90000:- med rabatt 15% på arbetet.

Alkovjobbet kostade ungefär 60000:- av detta.

Helt klart är att det är dyrt, materialkostnad blev ca 10000:- totalt, resten är tid
Samtidigt hade jag aldrig klarat alkoven själv, däremot golvet hade jag ev. Kunnat fixat om jag hade haft tiden till det.
 
Toppen