• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Rensluckan vattentanken

Leffeboy1

HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
10510
Medlemskap
2024
hej! Ja det verkar hopplöst att skruva upp stora luckan på färskvattentanken
En man försökte också med trädbit och klubba. Kan det blivit vakum i tanken.
Måste ju få bort den för att rengöra botten i tanken. Någon som haft detta problem.
 

coe

HBK Medlem
Inlägg
288
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
3052
Medlemskap
2024
Sv: Rensluckan vattentanken

Ja, på vår förra bil nöp luckan fast rejält. Nu ser säkert locken lite annorlunda ut på olika bilar. Vårt lock, ett stort rött lock, hade tre uppstickande flänsar. Tänk dig en Mercedesstjärna, fast bara någon/några mm tjock och kanske 15 mm höga. Jag tog en liten bit av en fyrtums-stolpe jag hade. I den sågade jag spår som passade över flänsarna. Ett borrhål i stolpbiten och med en liten stump järnstång fick jag ett bra vridmoment på locket.
Jag smorde sedan packningen med lite armaturfett, så gick det lite lättare sedan.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.896
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Sv: Rensluckan vattentanken

Kanske lättare att få bra svar om du lägger ut en bild på locket.

Hade samma problem i vår bil. Kapade till en regelbit som jag formade efter tanklocket och gjorde en skåra i. Nu är det lätt att få loss locket utan att jag gör någon åverkan på det.

Se bifogade bild

IMG_1074.JPG

Hälsar Kjell
 

Sanddammaren

HBK Medlem
Inlägg
874
Kommun
Varberg
HBK-Nr
172
Medlemskap
2024
Sv: Rensluckan vattentanken

Hej. Det går utmärkt att använda en trearmad oljefilterborttagare. Linda lite eltape på armspetsarn så inte plasten i locket skadas. Använder ett 1/2" spärrskaft att dra med.

Hälsningar Sanddammaren
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Rensluckan vattentanken

Bra gjort Kjell, jag gjorde liknande träbit med skåra i gällande gråvattentanken (tyvärr ingen bild) där gummipackningen satt som fastklistrad. Sista gången drog jag inte åt så hårt (behövdes ej) och då var det mycket lättare att skruva av efteråt.
 

Leffeboy1

HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
10510
Medlemskap
2024
Sv: Rensluckan vattentanken

Här hittade jag en bild som ser ut som min vattentank. Ett stort rött lock
ska pröva detta när jag fått hem min LMC från från vinterförvaringen i nästa vecka.
 

Bilagor

  • tank.jpg
    tank.jpg
    29,9 KB · Visningar: 467

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.783
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Rensluckan vattentanken

Ett grått avloppsrör av lämplig dimension som man gör uttag i samt ett hål för en hävarm fungerar bra.
 

Per&Monica

HBK Medlem
Inlägg
299
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
18158
Medlemskap
2025
Sv: Rensluckan vattentanken

Hej,

Jag brukar skruva av locket så att tanken luftas/torkas under vintern. Ingen fukt i tanken inbillar jag mig ger inga bakterier.

Rulla nätt där ute // Per
 
Toppen