• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Renoverar äldre hembygge

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Renoverar äldre hembygge

Det här hör egentligen inte till renoveringen. Men man kan kalla det "daglig tillsyn". Bror vet exakt vad jag menar med det uttrycket. Det måste han göra varje gång han vill upp. Även för en liten stjärtsväng med en studs o gå måste han göra "daglig tillsyn".

Kallar mitt "före långresa tillsyn". Har plockat ut Cirkulationspumpen med elpatron och gjort rent innandömet så gott det går. Har bytt ut det glykolblandade vattnet som cirkulerar i värmekretsen. Det fanns en hel del småpartiklar som antagligen försämrar cirkulationen. (15 år. Det är inte klokt vad tiden går).

Efter återmonteringen måste man kontrollera att inga tjyvläckor har uppstått.

Tycker det är roligt att komma med tips även om jag vet att det inte är någon nyhet för många.

Tips 1: Linda hushållspapper kring skarvar och starta systemet. Blött papper = dra åtminstone åt slangklämman.

P5060221.JPG


Tips 2: Om det till äventyrs fortfarande finns någon som drar åt slangklämmor med skruvmejsel och hackar sig i fingrarna. Köp en sån här.

P5060222.JPG

Hälsningar
Alve
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Renoverar äldre hembygge

Har hittat mina urklippta sidor fråm Allt om Husvagn o Camping där man beskriver husbilsinredning. Ser inget datum men tror att det rör sig om 90-tal. En del kanske är lite föråldrat men säkert intressant ändå för dagens byggare. Skannar gärna och lägger upp sidorna men:
Jag måste veta säkert att det är tillåtet. Någon som vet?

Hälsningar
Alve
 
Senast ändrad:
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Renoverar äldre hembygge

Tyvärr så är det inte tillåtet utan tillstånd ifrån upphovsrättsgivaren.
Kanske dom ger dig tillstånd vore ju bra reklam för dom. Det skulle vara roligt att läsa.
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Renoverar äldre hembygge

Har mailat tidningen idag och bett om lov. Skall bli intressant att få svar.
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Renoverar äldre hembygge

Den gamle Ivecon överlevde ingreppet.

Italien om några dagar. Har fixat följande på den gamle: Ny kamrem, ny bränslepump, ny fläktrem, nytt luftfilter, nytt bränslefilter, bytt olja i motor och växellåda, bytt oljefilter. Nya däck fram. Kollat avgasrör, bromsrör och parkeringsbromsen.

Här några bilder från ingreppet:

Före:

P5190212.JPG

Första snittet lagt:

P5190213.JPG

Längre in:

P5190215.JPG

Och ännu lägre in:

P5190216.JPG P5190217.JPG

Därefter ser bilderna lika ut men i omvänd ordning.

Har tänkt mig att jag själv och den här bilen skall gå ur tiden ungefär samtidigt. På moderna bilar kan man ju inte ens se motorn. Känner helt klart av att om något krånglar så kan jag bara skylla på mig själv. Den känslan är både och.

Men lite äventyr skall man ju ha.:mcride:
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Renoverar äldre hembygge

Det här ser ju hyggligt ut på bild men tittar man noga så ser man redan nu att konstruktören inte har tänkt färdigt.
P5020226.JPG


I praktiken var det värdelöst. Skärmarnas vinkel stämde bra för att ta in allt ljus från vindrutan och sidorutor. Inget syntes på skärmarna. En provisorisk skärm fick tillverkas. Måste göras om. Fällas in, skärmas in. Måste skärmas av både upptill och på sidorna,
P6180289.JPG


Blir att gneta vidare.
:mcride:
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Renoverar äldre hembygge

Jag skall lackera husbilen med vattenbaserad lack. Metallic. Avslutar med klarlack 2 komponent. Lackeringen gör jag utomhus liksom förra gången. Det gick alldeles utmärkt. Ett problem var att bilen är så lång och hög att jag fick ont i armen och det höll i sig flera år. Att hålla en färgspruta på nästan rak arm så länge är mycket påfrestande.

Den här gången skall jag lackera i sektioner. Jag har konstaterat att ju mindre den yta som lackeras är desto bättre slutfinish. Dock, mycket mer maskeringsjobb och det tar totalt längre tid. Men eftersom jag har tänkt mig flera färger på sektionerna så blir det ändå tidsödande.

Vill ha förarhytten i någon röd nyans. Silvergrå stötfångare. Sektionen där fönsterraderna sitter i en annan kulör (om det inte blir för plottrigt). Tak och resten vitt.

Blir mycket glad om någon som känner till vattenbaserade färger och hur man handskas med dem hör av sig. Tacksam också för synpunkter på kulörval.

Så här ser bilen ut nu:


Husbilen att lackera.JPG


Har man inte jobb så skaffar man sig.
:mcride:
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Renoverar äldre hembygge

Jo du det känns i armen jag har precis sprutat 2mm gummi på min stötfångare och gfjorde misstaget att hänga den för högt. Det är nog klokt som du säger att måla i mindre sektioner..
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Renoverar äldre hembygge

Hej Alve,
varför skall du använda vattenbaserad färg. För ett bra resultat behövs en lackbox som omsätter massor av luft om jag inte missminner mig 25 tusen kubik per timma plus värme.
Vattenbaserad färg är ett modernt påfund som är supergiftigt innan det torkar. Man använder friskluftmask för att inte få i sig allt skit som det medför.
Använd gammal hederlig färg som ju finns i alla nyanser och som är mycket enklare att spruta.
Ser fram emot skriverier om detta din lackering
Hälsningar Bror
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Renoverar äldre hembygge

För ett bra resultat behövs en lackbox som omsätter massor av luft om jag inte missminner mig 25 tusen kubik per timma plus värme.
Vattenbaserad färg är ett modernt påfund som är supergiftigt innan det torkar. Hälsningar Bror

Jisses! Jisses! Trodde att vattenbaserad var miljövänligt och användarvänligt och underlättade sprutrengöring.

Tackom o lovom för detta forum.

Hälsningar Alve
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Renoverar äldre hembygge

Jag håller med Bror Satsa på en snabbtorkande 2 komponent istället om du skall lacka utomhus (envetna flugor)
Vattenbaserade färger får bara målas med i godkända lackboxar.
Läs denna link
Järbo Färg & Lack - Billackstyper

Upprepar Jisses! Jisses! Kommer att gå grundligt tillväga och ta vara på alla råd. Fanns det så många varianter på färger?

Tackom!!

Hälsningar Alve
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Renoverar äldre hembygge

Jisses! Jisses! Trodde att vattenbaserad var miljövänligt och användarvänligt och underlättade sprutrengöring.

Tackom o lovom för detta forum.

Hälsningar Alve


Det tror väl alla all vattenbaserat material skall vara miljövänligt och det är det när färgen väl torkat, men för ett bra resultat så måste man använda lackbox med torkugn.
Som Juan skriver så satsa på vanlig 2 komponent färg. Dessa finns i alla kulörer med eller utan metallic samt om du vill kan du även få pearl effekt.
Om du vill så kan jag fråga våran billackering om hur du bör gå tillväga och vilket material som passar bäst.
Trevlig Helg
Hälsningar Bror
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Renoverar äldre hembygge

Om du vill så kan jag fråga våran billackering om hur du bör gå tillväga och vilket material som passar bäst.
Trevlig Helg
Hälsningar Bror

Självklart vill jag det. Blir oerhört tacksam. Precis vad jag är ute efter.
"Om det är något jag inte kan (här gäller det verkligen) så beror det på att jag inte har lärt mig det ännu".

Trevlig helg själv!
Häslgningar Alve
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Renoverar äldre hembygge

Snackar med billackerarna på måndag och återkommer. har du bestämt dig för typ av färg? Vanlig solid färg eller metallic?
Hälsningar Bror
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Renoverar äldre hembygge

Jag lackade framskärmarna på min King Cab med metallic och lyckades riktigt bra. Men det finns kanske lite vanskligheter med den lacken.

Betyder att: Om jag inte blir direkt avrådd så satsar jag på metallic.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Renoverar äldre hembygge

lackeringsmässigt är det egentligen ingen skillnad. Du måste dock använda klarlack.
// Bror
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Renoverar äldre hembygge

Det finns Bicapa och monocapa använder du monocapa så behövs ingen klarlack, men prata med en bil lackare trycket på sprutan viskositeten mm. mm
Billack är en hel vetenskap.

Jag målade en bil i trädgården för många år sedan Renault Express den blev perfekt i skuggan. men apelsin i solen. Jag målade med en snabbtorkande 2 komponent färg. jag komer även att måla min buss utomhus eftersom den inte får plats i boxen, det är viktigt att det torkar fort när man målar utomhus f¤r damm och insekter. Sedan kan man vattenslipa och polera bort defekter. Här i solen så håller monocapa bättre jag har sett hur klarlacken separerar ifrån lacken i värmen oftast på motorhuv och tak. men ni har ju inte samma värme.
Vill tillägga att en ny bil oftast är sämre lackad en en omlackad bil.
 
Toppen