• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Renoverar äldre hembygge

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Renoverar äldre hembygge

Jobbar fortfarande med att bygga in den nya elcentralen. Den har nu fått handtag så att den blir lätt att dra ut för service. Skönt att få även laddaren i ögonhöjd och slippa lyfta på dyna och lock varje gång jag skall vippa laddningen mellan batterierna. Funderar fortfarande på vilket material jag skall använda vid inbyggnaden.

P3010524.JPG
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Renoverar äldre hembygge

Mit tip - Aluminium plåt med plast på insidan.
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Renoverar äldre hembygge

Jobbar nu med underarbetet för fortsatta lackeringen. Fortsätter det jobbet över större ytor tills vädret tillåter lackering. Ser också att jag bör byta alla fönstertätlister. Det ser svårt ut.

Har någon bytt fönsterlister och kan berätta något om hur det går till??

Då jag inredde bilen på 90-talet bytte jag alla dörrlister. Det var inga problem. Fönsterlisterna ser svårare ut.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Renoverar äldre hembygge

Jag vet inte om det är samma som jag bytte för nágra ár sedan pá en gammal fiat..

Ta plast plexiglas eller liknande och slipa till lämpliga verktyg för att kunna trycka in gummit i springan.

Blöt inte med diskmedel utan köp samma skum eller gelé som elektriker anvánder för att dra kablar i rören. Detta skummet/gelé torkar bort och gummit sitter hárdre fast i framtiden..
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Renoverar äldre hembygge

17 grader i morse. Inväntade högre temp. men det blev 12 grader till slut. Under tiden placerade jag verktygen på ett bekvämt sätt. Belysning och vattenavskiljare med manometer vid arbetsplatsen. Sprutan i stadig hållare runt hörnet. Problem annars med att ställa ifrån sig den och fylla på.

Kompressorn i annat rum med högt tryck. Trycket till sprutan har jag nu på 3 bar. Då jag låter luft gå genom sprutan står den stadigt på 2 bar. Sprutan inställd på fullt färgflöde och full luft (den kan ju få bara 2 bar).

Kompressorn har överkapacitet och inställningarna tror jag är enligt de råd jag fått i detta förnämliga forum. Har stor plåt att testa på. Låter något konstigt är jag tacksam för råd. Sprutar då tempen ligger kring 20.

Så här ser det ut:

P7210543.JPG

:)
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Renoverar äldre hembygge

Om du har en sá kall vinter som 17º sá försök att värma pláten du skall mála.
Element eller en vármepistol. Det gór susen
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Renoverar äldre hembygge

Det här är "de vandrande lågtryckens land". Jag vet att du behöver vinter för att komma ner i 17 grader här klara vi det lätt under högsommaren. Nu har vi 14. Tror nog att just nu har du för mycket av det goda. Sprutlackerar man i Spanien nu så kommer väl färgen inte fram till målet.

Tack för tipset i alla fall!

Ha de bra i den goa värmen

Alve
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Renoverar äldre hembygge

Under över alla under. Idag fick vi 20 grader. Har grundat nu och är för en gångs skull helt nöjd med resultatet. Helt slät matt yta utan rinn och utan apelsin. Det var kändes dessutom enkelt att hantera utrustningen.

P7220544.JPG

:)
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Renoverar äldre hembygge

Har beställt mer härdare och väntar dessutom på värme igen. Ser fram emot att få blåsa på slutfärgen. Under tiden finns annat att roa sig med. Har börjat rota i "bra att ha" avdelningen och gör en s.k. döstädning. Här är samlingen av överskott från bygget och dubbelköp i samband med byte av panna. Användbart för någon som nu inreder en bil. Själv måste jag sluta att spara på allt.

P7120540.JPG

Varje morgon startar med c:a 12 grader. I morgon lördag väntas ett rejält oväder. Blir att fortsätta städningen.
:)
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Renoverar äldre hembygge

Var det någon som såg till det omtalade ovädret? Här regnade det 10 mm. Det skadade inte. Temperaturen i carporten ligger på 20 nu men jag ser regnmoln i söder. Väntar nog med slutmålningen. Kommer inte in på "vackert väder.se". Är väl fler som funderar.

:confused:
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Renoverar äldre hembygge

Kunde inte invänta varmare väder utan värmde upp plåten. Hade också färg, härdare och förtunning i rumstemperatur ett dygn. Misslyckades igen enligt mitt sätt att se på det. Fick detta förhatliga rinn. Visst tar jag bort det med efterslipningen och polering men det känns ändå som ett misslyckande.

Nu samarbetar kompressor och spruta på rätt sätt och sprutbilden ser fin ut. Ändå!

Tycker att jag har två omständigheter som kan förklara det hela.
Temperaturen och tiden mellan sprutningarna. Sprutar vått i vått.

Kanske lägger jag på för många lager? Efter två-tre sprutningar ser det ok ut men därefter löser tydligen nästa upp tidigare lager. Det gick också lång tid mellan grundmålningen och slutmålningen. Borde jag kanske ha mattat ner grundlagret?

Funderar på att slipa ner rinnet och spruta på ett lager sedan. Det är bara det att ett lager räcker inte för att färgen skall flyta ut och bli blank. Då är man väl där igen med rinn.

Brukar säga att om det är något jag inte kan så beror det på att jag inte lärt mig det ännu. I det här hantverket känner jag mig tröglärd.
:rolleyes:
 
Senast ändrad:

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Renoverar äldre hembygge

Nu har jag rättat till det hela,tror jag. Slipade ner rinnet med 360-papper och kom så djupt att jag skymtade grundlacken. Därefter torkade jag det hela med thinner så att underlaget tappade glansen. Ställde in sprutan till riktigt tunt lager och sprutade först där jag hade slipat och därefter hela dörren.

Nu finns inget rinn men heller inte högglans. Inser nu att man måste släppa ambitionen att spruta till högglans. Glansen skall poleras upp.

:)
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Renoverar äldre hembygge

Skall klä om innertaket i förardelen och har rekommenderats att använda fleece. Kan det vara ett bra val??

:confused:
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Renoverar äldre hembygge

Skulle nog använda vinyl som innertaken är gjorda av. Finns att köpa på löpmeter hos biltapetserare. Fördelen med vinyl är att det är ganska enkelt att montera och dessutom enkelt att sträcka med en värmepistol eller hårtork så att resultatet ser proffsigt ut
Hälsn. Bror
 
Toppen