• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Renoverar äldre hembygge

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Renoverar äldre hembygge

Hej Alve,
det går framåt ser jag. Det verkar vara en del kablar bakom dina instrument. Du har dock raka fina ytar på instrumentbrädan att ta upp hål för skärmar mm. När du har instrumentet löst så byt alla lampor. Vill du ha annan färg på belysningen så tror jag det finns färgade lampor att välja på blå röd grön mm
Den kabel-fiberoptik du visar brukar gå till små ljuspunkter typ knappar, värmereglage mm
Lycka till
Hälsningar Bror
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Renoverar äldre hembygge

Hej, som Bror skriver så brukar fiberoptiken gå till strömbrytare m.m. Jag ägde en Fiat X-1/9 för länge sedan och alla knappar var svarta till jag böt ut en död lampa och fick nya ljuspunkter både här och där.

Jag funderade också på om du har sett metoden att bygga nya instrumenbrädor med ett "skelett" av tillsågade och kantfrästa delar av MDF-board, rundpinnar och även böjda metallrundstänger på samma sätt som man brukar bygga nya dörrsidor och baslådor till högtalare. När skelettet är klart så spänner man fleecefilt över det så man får mjuka kurvor. Därefter dränker man in det spända tyget med polyesterplast, när den har härdat så skär man ut för mätare, högtalare, värmekanaler m.m.(där man i förväg har placerat frästa MDF delar där orginaldelarna passar) sedan förstärker man på insidan med mer plast och glasfiberväv och utsidan spacklar man och slipar till man får en slät yta. Jag har inga bra bilder men sätter in ett par på en baslåda och en färdigbyggd instrumenbräda med mätarna flyttade till mitten.

basl%C3%A5da_mdf_800-400.jpg

080602@183134-RIMG0001_800-400.jpg

080608@151738-RIMG0009_800-400.jpg

orginalvsmodifierad-400.jpg

Bild303-400.jpg

Min instrumenpanel är breddad till bilens innermått med högtalare på båda sidor med denna metod.


PICT0095-400.jpg

M.v.h. JANKRO.
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Renoverar äldre hembygge

Hej!

Då flera ljuspunkter tändes efter byte av en lampa så var det säkert den lampa som matar alla kablar som du bytte. Det borde vara strömbrytarna som har en liten yta gult glas som skall ha dessa kablar. Jag kan bara inte hitta något hål att peta in dem i.

Är också inne på MDF. Ett material som är lätt formbart redan i sig själv. Tänkte mig då lägga på en MDF.skiva med urfräsningar för skärmarna och sedan forma med armerad plast. Delen från golvet och uppåt borde också kunna byggas med MDF.

Ser att du gillar att vara omgiven av mätare och instrument.

Häftigt!

Tack för inlägget!

/Alve
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Renoverar äldre hembygge

Nu har jag hittat placeringarna av fiberkablarna. Jag misstänkte att det handlade om knapparna för strålkastare, fläkt etc. eftersom den fanns genomskinliga symboler på dem. Det var bara det att jag inte hittade någon anslutningspunkt. Det finns ingen påtaglig sådan utan kabeln läggs i en kanal fram till knapphöljet och mynningen ligger löst där och kan röra sig hit och dit.

Sätter en stopp på baksidan så att kabeln riktas rakt fram.

/Alve
 

Bilagor

  • PB030106.JPG
    PB030106.JPG
    572,2 KB · Visningar: 20
  • PB030107.JPG
    PB030107.JPG
    564,8 KB · Visningar: 19

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Renoverar äldre hembygge

Sådär ja, nu har jag blivit med GPS. Eftersom jag vill montera den i ett skräddarsytt fack i instrumentbrädan får jag naturligtvis problem med laddningskabeln. Det är ju samma pyttelilla ingång för både laddning och datorn.

Känns lite primitivt att använda cig.tändaruttag i detta fall. Kan jag inte lösa det så måste jag använda den fitt monterad.
 

Bilagor

  • PB050109.JPG
    PB050109.JPG
    660,9 KB · Visningar: 19
  • PB050110.JPG
    PB050110.JPG
    601,2 KB · Visningar: 18
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Renoverar äldre hembygge

Men Alve du är ju händig och har säkert en l¤dkolv klipp av kabeln och löda på en en liten DC kontakt och montera en chassi-hane i instrumentpanelan nära gps:en så att kabeln inte syns.
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Renoverar äldre hembygge

Hej!

Tack! Självklart. Att man kan tänka så konstigt ibland. Befarade att jag kunde ta fel ledningar och skada känslig dataingång. Men, från cig.t.uttaget kan ju bara två ledningar komma.

Kanske skall gå över en brytare?

Forumet löser många knutar. Även knutar som man knyter själv ibland.

Hälsningar
Alve
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Renoverar äldre hembygge

Elektronerna när dom samlas, inte alltid korresponderar
när plus och minus kivas med varandra och kolliderar
uppstår lätt en brand och ibland kan man hemska ljud förnimma
från den som kopplat fel och snabbt försvinner i rök och dimma

Jappe
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.269
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Renoverar äldre hembygge

Klipp inte originalkabeln. Lägg in den bakom navigatorn och dra fram en ny 12v kabel och löd där på ett cigguttag som du ansluter originalkabeln i. Inget förstört o du kan ändra dig med placeringen om du vill.

Observera att det står 5volt DC på tom tom navigatorn så du ska inte klippa den.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Renoverar äldre hembygge

Om den är på 5 volt så öppna ciggarettkontakten o titta om det sitter en 5 voltregulator i den är det så sätt den innan chassikontakten så får du rätt spänning
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.269
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Renoverar äldre hembygge

Elektronerna när dom samlas, inte alltid korresponderar
när plus och minus kivas med varandra och kolliderar
uppstår lätt en brand och ibland kan man hemska ljud förnimma
från den som kopplat fel och snabbt försvinner i rök och dimma

Jappe

Ja du Jappe, här va det nog nära att något brann upp.
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Renoverar äldre hembygge

Klipp inte originalkabeln. Lägg in den bakom navigatorn och dra fram en ny 12v kabel och löd där på ett cigguttag som du ansluter originalkabeln i. Inget förstört o du kan ändra dig med placeringen om du vill.

Observera att det står 5volt DC på tom tom navigatorn så du ska inte klippa den.

Jisses. Vilka fällor det finns. Det är naturligtvis därför som hankontakten till cig.uttaget har en så tjock kluns.

Var nog inne på från början på att lägga ett löst cig.uttag bakom. Känner inte för att ha spänning på hela tiden. Skall jag koppla på + från tändningen eller sätta en brytare?
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.269
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Renoverar äldre hembygge

Själv så skulle jag se till att jag får direktström på navigatorn via en strömbrytare på panelen.

Om du inte har det och vill sitta o planera och den inte är fulladdad så kommer du bli irriterad när du måste stå med tändningen påslagen.
 

Perlena

HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
171
Medlemskap
2024
Sv: Renoverar äldre hembygge

Följ råden du fått och behåll orginal kabeln intakt. I somraas så slutade min TOMTOM att fungera och den skickades in för garantireparation. Moderkortet hade slagits ut och man befarade att det berodde på fel i cigg.kabeln så med den reparerade enheten följde en ny cigg.kabel och jag blev ombedd att slänga den gamla. Så jag tror att det är viktigt at inte klippa sönder orginalkabeln om du skulle få problem framledes och skall visa upp enhet + kabel. // Per
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.269
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Renoverar äldre hembygge

Alve
Om du ska fälla in navigatorn så skulle jag köpa en passiv hållare. På den limmar du en magnetisk plåtbit. I botten på hålet du ska montera navigatorn sätter du en plåt som du limmar en magnetpuck (finns på Biltema).
Om du nu har ett litet utstick på navigatorn så kan du lätt ta ut den och flytta till andra bilar som du också har monterat en magnetpuck i.

Har själv gjort så (fast ej infälld) här eftersom jag inte gillar att ha navigatorn på framrutan. Alldeles för långt avstånd. I husbilen har jag en liten vinkelplåt monterad med magnet på. I firmabilen (Caddy) och i privatbilen (Volvo V50) så är det bara att klistra fast magneten och man slipper då använda Brodits fästen som bara hindrar ventilationen.
 

Bilagor

  • PICT3742 (Small).JPG
    PICT3742 (Small).JPG
    36,9 KB · Visningar: 22
  • PICT3743 (Small).JPG
    PICT3743 (Small).JPG
    40,4 KB · Visningar: 23
  • PICT3744 (Small).JPG
    PICT3744 (Small).JPG
    54,9 KB · Visningar: 23
  • PICT3745 (Small).JPG
    PICT3745 (Small).JPG
    45,3 KB · Visningar: 25
  • PICT3746 (Small).JPG
    PICT3746 (Small).JPG
    58,2 KB · Visningar: 23
  • PICT3748 (Small).JPG
    PICT3748 (Small).JPG
    49,5 KB · Visningar: 24
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Renoverar äldre hembygge

Alve har kollat upp din kabel till navigatorn, den har en sofistekerad laddningskrets i kabeln som sköter om laddningen av batteriet. det finns en annan kabel som extra tillbehör för 12 v, men den laddar ej batteriet. Så det bästa för dig är att köpa en ciggarett hona och gömma bakom instrumentpanelen och låta kabeln gå ut igenom ett hål bakom navigatorn OBS är inte säker att det är samma modell på den tomtom som jag kollade, som din tomtom.
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Renoverar äldre hembygge

Hej Håkan!

Jättehyggligt att du tipsar mig.

Jag är inne på något liknande. Skall fälla in både navigatorn och backningsskärmen. Tänkte mig separata moduler till var och en vilka jag sedan trycker in i den färdiga stora instrumentbrädan.
Det ger mig möjlighet att pyssla med varje enhet utan att behöva korrigera hela brädan vid justeringar.

Tänkte mig, som du skriver, passiva hållare men gjorda i "Bonocell" och klädda separata med konstskinnet. Så här ser ramen ut innan den är förstärkt med armerad plast och klädd.

PB060111.JPG
Materialet beskrivs här:Båtägarnas Webbplats.

Bra idé med magnetpuckar. Puckarna har mycket stark magnet. Är det ingen risk att komponenterna i navigatorn påverkas?

Tack! Med hälsningar
Alve
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Renoverar äldre hembygge

Använd INTE magnet använd karborreband navigatorn har spolar som ändrar kapacitansen av ett magnetflöde vilket innebär att det kan bli svårare att kontakta satelliterna. det finns karborreband med starkt klister som går att tvätta bort med alcohol.Juan
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.269
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Renoverar äldre hembygge

Nej det finns ingen risk (ca 28mm) att magneten skadar . Avståndet är tillräckligt. Har haft den här lösningen nu på Tom Tom och tidigare på en HP handdator och inga problem.
 
Toppen