• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Rengörning av toakassett

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.528
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Hej!

Jag har lite funderingar runt hur man gör ren toakassetten invändigt. Det gäller den beläggning från urinet som lägger sig på insidan. Beläggningen blir tjockare och tjockare.

Finns det något bra medel som löser upp det. Kallas det för urinsten? Samtidigt som det är vänligt mot packningar och liknande.
 

Åsa o Stefan

HBK Medlem
Inlägg
400
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
11082
Medlemskap
2025
Sv: Rengörning av toakassett

Fördelen med att använda Thetford Cassette Tank Cleaner med 10 ltr. varmt vatten är att all beläggning löses upp o att inget manuellt arbete behövs för att torka-ur kasetten.
På köpet är det ingen risk att packningarna (ett flertal) inuti kasetten skadas.
Efter 5 års användning är våra kasetter som nya invändigt
 

hjonzon

HBK Medlem
Inlägg
95
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
3240
Medlemskap
2024
Sv: Rengörning av toakassett

Hej Jag kör med en skvätt WC Duck efter jag sköljt rikligt flera gånger med vatten. Häller i wc duck och vinklar behållaren så det kommer på alla ställen sedan häller jag i vatten så kan det stå så en stund. efter denna åtgärd luktar tanken gott innuti .. Håkan
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.609
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Rengörning av toakassett

Hej Jag kör med en skvätt WC Duck efter jag sköljt rikligt flera gånger med vatten. Häller i wc duck och vinklar behållaren så det kommer på alla ställen sedan häller jag i vatten så kan det stå så en stund. efter denna åtgärd luktar tanken gott innuti .. Håkan

Varför lukta inuti tanken? Undrar Björn
Vi släpper i en Kudde o allt doftar gott.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Rengörning av toakassett

Det var någon här på HBK som nämnde diskmaskinstabletter (små kuddar) vilka vi lägger in regelbundet i både kassetten och den stora tanken. Tack för tips vem det än var!

Rent vatten + diskmedels-kuddar + några varv över tillgängliga gupp har visat sig fungera bra för oss. Hur som helst, vi har gjort noggran sköljning av hela systemet regelbundet i 2 1/2 år nu och allt fungerar som nytt. Ser inga beläggningar, känner inga lukter eller annat konstigt ännu. Sogen gör sitt jobb ganska bra också. Får se hur det blir om ytterligare några år...
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Rengörning av toakassett

Tar högtrycken.. på höstkanten.. inte full tryck..rensar gött ..inte sett några kristaller eller upplevt beläggning.Använder toan fullt ut.Har två kasseter för att inte sitta med full toa
 
R

RobbeS

Guest
Sv: Rengörning av toakassett

Är inte det vanlig silikon som kan köpas på vilken mack som helst? Eftersom det är gummipackningar funkar vanlig silikon på tub eller stift bra.
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.528
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: Rengörning av toakassett

Hej
Pratade med dom på Elmia och Silikonspray är det som gäller. Silikonet gör att gummipackningen sväller upp lite grann. Frågade om det är skillnad på deras egen och Biltemas spray. Då log hon bara. :)
 

Stratos

HBK Medlem
Inlägg
134
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
15456
Medlemskap
2024
Sv: Rengörning av toakassett

Hej Tommy.

Nu är det så här att jag redovisar mina erfarenheter när det gäller att få bort beläggningarna i kassetten. Jag har använt detta sätt under ett antal år och har under den tiden aldrig haft några problem med vare sig packningar eller andra komponenter i kassetten. Dessutom har det visat sig att det är mycket lättare att få bort beläggningarna i kassetten. Till saken hör att det här görs max. 2ggr/år så kassetten och dess delar exponeras bara under en begränsad tid och det borde begränsa inverkan från det skadliga innehållet i ättikan.

Att ättika är en syra råder inget tvivel om, där är vi överens. Trots detta så är ättika i en koncentration på 12% ett vedertaget rengöringsmedel, googla så får du se. Påståendet att koncentrationen inte betyder något får stå för dig, min uppfattning är att en högre koncentration av en syra (eller en bas) är aggresivare/farligare än en lägre koncentration och jag är nog inte ensam om den uppfattningen.

Mvh / Roland
Självklart så betyder koncentrationen väldigt mycket, lossar tankbåtar i mitt arbete med 100% ättiksyra och tar prover på detta. En flaska gick sönder på mitt bilflak och orsakade hål på en aluminiumplåt genom sina frätande egenskaper, tveksamt om 12% hade gjort samma skada.:D
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.569
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Sv: Rengörning av toakassett

Vad smörjer ni in packningar och ventilbladen på toalettkassetten med?
Thetfords Seal Lubricant eller ..............??

//Kjell

Packningarna läckte på min toatank - inte trevligt med en rand efter då man rullar iväg tanken för tömning.
Hörde mig för på Hymer i Göteborg om det gick att byta packningarna. Fick rådet att smörja in med vaselin, det skulle mjuka upp gummit.

Det hjälpte.:)
 

Linder

HBK Medlem
Inlägg
391
Kommun
Torsås
HBK-Nr
8937
Medlemskap
2024
Sv: Rengörning av toakassett

Vaselin är en Oljebaserad/Petroleumprodukt och skall därmed inte användas på Gummi som då kan lösas upp och förstöras.
Det finns de som har ”dåliga ” erfarenheter vid användning av Vaselin tillsamman med Kondomer /Gummi/.
Använd Glycerin till att mjuka upp och Silicon till att smörja gummipackningar på toa och fönster.
/Till Kondomer kan du använda för ändamålet siliconbaserade produkter/
 

Willy

FD HBK Medlem
Inlägg
106
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
164
Medlemskap
2023
Sv: Rengörning av toakassett

Jag har använt citronsyra, vitt pulver som blandas med vatten. Blandade 2-3 stora påsar med ljummet vatten och fyllde sedan hela kassetten som fick stå något dygn. Löser upp urinkristallerna effektivt. Citronsyra används bl.a. vid konservering av bär och frukt. Kan köpas i livsmedelsbutikerna.
 
Toppen