• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Rengöring toatanken

Pensionär

HBK Medlem
Inlägg
284
Kommun
Österåker
HBK-Nr
3142
Medlemskap
2024
Någon som har ett bra tips hur man rengör toatanken från kalkavlagringar. Har försökt med ättika, inte så bra.
Gammal hederlig såpa funkar inte heller. Kalkavlagringarna sitter hårt på väggar och botten. man får väl ta fram kniven och skrapa!
Tackar på förhand.
 
F

F.d. 29989

Guest
Sv: Rengöring toatanken

Jag gör så här:
Använder 12% ättika, billigast på Willys c:a 11:-/L.
Tar 2 liter outspädd ättika i en väl ursköljd toatank, sen låter jag ättikan verka över natten, nu upplöses en hel sommars avlagringar helt där ättikan ligger mot plasten. Gränsen syns mycket tydligt i vid vätskegränsen där ättikan verkat. Nu kan beläggningen mycket lätt tas bort med en diskborste. Nu till det lite jobbiga, det tar lite tid, nu får man vända tanken med samma ättika så resterande 5 innerväggarna blir täckta med ättika, en natt per vägg. Alltså detta tar en vecka att få hela tanken ren på ett enkelt sätt.
Alt. är väl att hälla i till fullt upp med ättika, typ 25 liter. Hur som helst tanken blir HELT REN och BLANK, nästintill i nyskick på insidan med minimalt mekaniskt skrapande/borstande. Pröva, ni kommer att bli förvånade! Med vänlig hälsning Philip
 

Elisyl

HBK Medlem
Inlägg
98
Kommun
Partille
HBK-Nr
5076
Medlemskap
2024
Sv: Rengöring toatanken

Våra kalkavlagringar i tanken lossnade härom året. Först trodde vi att något gått sönder när stora centimetertjocka kalkkakor for runt och skramlade inne i tanken. Det som inte hade lossnat spontant bröt vi bort. Det rörde sig nästan om en liter totalt.
Numera behandlas även toatanken med kalkupplösande ättika eller citronsyra.
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Rengöring toatanken

Plockar ni isär tanken vid rengöring?
Jag gör det ett par gånger/säsong:oops:, samt att den ligger isärplockad när bilen står stilla längre tider!

Orsaken till att jag gör det är att jag inbillar mig att alla ingående packningar återfår sin ursprungliga form när de är så att säga obelastade:confused:
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Rengöring toatanken

Jag passade på att rengöra i samband med att tanken började småläcka.
Skit tätar inte till 100%
:mad:
 

Bilagor

  • 2014-06-30 18.16.01.jpg
    2014-06-30 18.16.01.jpg
    988,3 KB · Visningar: 19
  • 2014-06-30 18.25.48.jpg
    2014-06-30 18.25.48.jpg
    861,9 KB · Visningar: 22

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Rengöring toatanken

Funktionen var det inget fel på.

Manluckan hade nog vibrerat upp en aning genom åren.
Inget trevligt saneringsjobb att rensa andras skit.

Stackars rörmokare som har det som vardag.
 
Toppen