• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Rengöring av tankar!!!!

F

F.d. 29954

Guest
Sv: Rengöring av tankar!!!!

Någon "enkel" dvs lätt som en plätt väg finns inte, så vitt jag vet..
Jag gör så här. Tömmer bägge tankarna och sätter vatten med klorin i dessa. Låter det stå kanske en dygn, och vatten systemet spolar jag med denna lösning så att den finns överallt. Sedan tömmer man och spolar rent. Vatten tanken får man spola flera gånger, och handlar det om vinterupphälle, så renspolar jag vattensystemet på våren.
Har fungerat bra hittils, trots att jag tankar hemma med brunnsvatten dvs inte klorerat som det är i kommunala system. ( då är risken med algbildning mindre)
 
F

F.d. 3297

Guest
Sv: Rengöring av tankar!!!!

Tankade "naturvatten" direkt från en sjö och fick direkt grönalger i tanken.
Tack och lov, den sitter monterad mot sidoväggen inne på dass, utrustad med
ett rejält stort skruvplastlock.

Så jag fyllde på c:a kvarts tank, lyfte på locket och nedstack en bararm med
diskborsten och kökets diskmedel. Därpå följde vilt skrubbande.

Först blev det sköljning med stark inblandning av matättika, sedan renvattens-
sköljning. Numera så är det rent i friskvattentanken.

Dessutom så har jag ett visserligen dyrt men drygt medel som jag "skvätter" in i tanken
vid "fylla".
Ska bilen ska stå längre perioder eller över vinter så tömmer jag tanken och locket av.

Gråvattentanken försöker jag hålla så tom som möjligt.
Med Portapotti så är ju svartvattnet en egen affär.

Lycka till!
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 25182

Guest
Sv: Rengöring av tankar!!!!

Klorin förstör elektroderna till givarna. Köp Thedfords orginalmedel.

Mvh Torbjörn

Har alltid desinfisert alle tanker med klor gjennom alle år. Har aldri hatt feil pga. dette.
Det kommunale vannet inneholder jo også en del klor etter det jeg vet.

ps. Varmtvannstank må ikke stå på under kloring iflg. firma som er spesialister på desinfisering.
 
F

F.d. 2591

Guest
Sv: Rengöring av tankar!!!!

Hej !

Med tanke på att vi alltid använder vårat vatten från våra fasta tankar i husbilen och dricker av det alltid, så kräver ju det at man gör rent tankarna och alltså som föregående skrev, tvätta handen och armen och ner och gör rent med som jag kallar det sudd. Vi tycker det är mest bekvämt att kunna dricka vattnet från vår husbils fasta tankar. Bara duscha och diska i vattnet från husbilens fasta tankar verkar för oss bökigt, då måste man ju ha dunkar eller flaskor med vatten, har liksom ej förstått det. Mycket smidigare att ha tankarna i ordning och kunna dricka vattnet från tankarna i husbilen, men det är ju vad vi tycker, och för oss fungerar det utmärkt.

Ha de gott o kör ej för långsamt
 

repuls

HBK Medlem
Inlägg
32
Kommun
Nacka
HBK-Nr
1445
Medlemskap
2024
Sv: Rengöring av tankar!!!!

Hej
På maknaden kommer att finnas 2 medel fr o m sltet av oktober 2011. Det är baserat på klordioxid och har använts inom industrin samt i vattenreningsprojekt i u-länder m m.
Det ena medlet heter Free Bact-20 som är för desinfektion av tankarna och det andra är Aqua care som används kontinuerligt om man misstänker att vattnet på något sätt är orent.
Man använder Free Bact tex vår och höst och får tankarna helt rena, all film på kanter etc försvinner.
Aqua Care anväder man på så sätt att man häller i en kapsyl i det vatten man ska dricka eller använda på annat sätt. Det kan också hällas direkt i tanken men det är mer oekonomiskt.
Jag tillhör de som under sommaren provat dessa medel och det är fantastiskt bra, det blir verkligen rent. Tidningen husbil o husvagn kommer att skriva om det i oktobernumret.
Beställs via www.rentitanken.se från slutet av oktober. Kommer också att säljas senare i butik (Provsäljs f n i Kamabutiken i Bandhagen).
Medlet innehåller alltså varken rent klor eller silverjoner
 
I

Inger & Taeke NL

Guest
Sv: Rengöring av tankar!!!!

Hej alla HBK:are,

Vi använder "Coregatabletter" som man egentligen ska använda till att göra tandproteser rena. Fungerar perfekt till gràvattentanken och toan!

Kan inte rekomendera Corega till tandproteser, de blir förstörda i och med att en tablett blir alldeles för konsentrerat (har lärt det av en tandtekniker).

Hälsningar!!
 

repuls

HBK Medlem
Inlägg
32
Kommun
Nacka
HBK-Nr
1445
Medlemskap
2024
Sv: Rengöring av tankar!!!!

De bästa medlen är FreeBact-20 som tar bort alla bakterier, biofilm etc när man rengör tanken. Man behöver sedan aldrig ha i något medel i tanken. Misstänker man sedan att man fått dåligt vatten i tanken så droppar man lite Aqua Care i det man ska dricka. Man har alltid friskt vatten och det är slöseri att använda andra medel i tanken. Det vattnet används ju till så mycket annat än att dricka.
Läs på www.aquafix.se Jag har använt detta 2 säsonger.
 
F

F.d. 5333

Guest
Sv: Rengöring av tankar!!!!

Hur gör jag enklast och bäst rent gråvattentanken och friskvattentanken?


Gråvatten: Vanligt tvättmedel som Du använder till Toan hemma!

Friskvatten: Citronsyra från ICA/Konsum kostar 5 kr påsen ca. köp 10 påsar eller fler,blanda det med 50 liter H02 häll i blandningen i tanken spola upp lite i kranarna så det ligger kvar där någon timme, under tiden kör lite med bilen så blandningen skvalpar omkring i tanken. Om Du kommer åt ta några tag med diskborste runt i tanken. Skölj sedan ur tanken och slangar ordentligt tills det inte smakar citron längre..

Undvik alla Konstiga Kemikalier i Vattensystemet. Använd bara naturens egna starka rengöringsmedel! I grå tanken är det skitvatten förut så där kan man också använda Klorin om man vill.
 
F

F.d. 5333

Guest
Sv: Rengöring av tankar!!!!

Använd FreeBact-20 2 ggr om året samt däremellan AQua Care direkt i dricksglaset etc behövs då inget annat medel i tanken, är kanonrent efter rengöringen !
Kolla på www.rentitanken.se


Varför Dricka Kemikalier?? Gör ren tanken Drick Rent vatten
Svenskt dricksvatten är bäst i hela Europa, kanske i Världen!?
Fartyg som anlöper Gävle och andra hamnar kommer med tomma vattentankar och Bunkrar vatten i Sverige, renaste godaste vattnet.
 

kjellemona

FD HBK Medlem
Inlägg
186
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
5065
Medlemskap
2022
Sv: Rengöring av tankar!!!!

Vi har i några år åkt i europa med husbil och dricker alltid vatten vi fyller i och dricker från tanken från Sverige till Spanien. Därefter dricker vi inte vattnet, från spanien, men använder det till matlagning, även till kaffet. Vi duschar och använder vattnet även till att borsta tänder i mm. När vi kommer tillbaka till Frankrike, spolar vi ur tanken och fyller på nytt vatten , som även vi dricker och använder som vanligt. Väl hemma spolar vi tanken med vanligt varmt vatten,ättiksprit och en mjuk svamp. Efter en bra mjukrengöring är tanken som ny att använda.
Hälsningar från

Kjelle i Santa Pola:mh4::bock:
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55338

Guest
Sv: Rengöring av tankar!!!!

Hej K o M. VADÅ ? Vatten i tanken vi tyckte såg er vid Bodegan med slang till H-bilen, när vi var där så hitta vi inget "vatten" där!!!! Ja ni förstår det dåliga "skämtet" från oss här nere i Nerja. Lizzy o Ove. :mh4::blabla:
 

kjellemona

FD HBK Medlem
Inlägg
186
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
5065
Medlemskap
2022
Sv: Rengöring av tankar!!!!

Hej K o M. VADÅ ? Vatten i tanken vi tyckte såg er vid Bodegan med slang till H-bilen, när vi var där så hitta vi inget "vatten" där!!!! Ja ni förstår det dåliga "skämtet" från oss här nere i Nerja. Lizzy o Ove. :mh4::blabla:

Den var bra.
Tack för senast och vi hoppas ni har det bra.

:bock::bock::msn_wink:
 
Toppen