Rengöring av diskho

Tråd startad i 'Damernas' av Karin o Arne, 19 Juli 2011.

1. F.d. 14121

F.d. 14121 Guest

Sv: Rengöring av diskho

Prova tändvätska. MVH din bror lars

2. Karin o Arne

Karin o Arne HBK Medlem

Kommun:
    Norrtälje
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    8084

Prvade men det gick inte bra, din rackare där:twitcy:

3. PatricS

PatricS HBK Medlem

Kommun:
    Umeå
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    2899

På jobbet har vi ett medel som heter Twister Blötläggning.
    "Flytande blötläggningsmedel för svårtnedsmutsat diskgods - undvik blötläggning av aluminium och andra lättmetaller".
    Vi använder det till bestick mm innan maskindisk.

4. PatricS

PatricS HBK Medlem

Kommun:
    Umeå
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    2899

Går också att testa:
    - lite vanligt salt +
    - lite mjöl +
    - lite vanlig "svag" hushållsättika
    Blanda och gnid/putsa med trasa/diskduk - putsar all metall.

Används INTE till saker med en tunn hinna silver/guld utanpå en annan metall - kallas det pleterat eller nåt sånt.

5. F.d. 8126

F.d. 8126 Guest

Hej!
    Tomteskur fanns när jag var liten! :yes:Ett vitt pulver som ströddes ut och så på med blöt/fuktig trasa. Om det finns nu vet jag faktiskt inte. Men vad glad jag blir när hör att det är fler än jag som har svårt att få diskhon ren. Det är ett helt nytt material verkar det som - inte alls blankt utan mer som matt aluminium, eller hur jag ska säga. Autosol har jag fått för mig är väldigt dyrt - men får nog försöka testa det i alla fall. Den vita "svampen" har inte fungerat för mig i husbilen - däremot på diskbänk/ho i en modern lägenhet. På min gamla diskbänk fungerar den inte alls. Så det är till att pröva sig fram. Jag får hela diskhon som "ful" och missfärgad - som inte går bort med diskmedel eller såpa.

6. Knut

Knut HBK Webb Admin medlem

Kommun:
    Australien
    Medlemskap:
    2022
    HBK-Nr:
    994

Tomteskur ble produsert av fabrikkene Tomten i Göteborg og Tomten i Sandvika utenfor Oslo, firmaet ble kjøpt opp av Lilleborg Industrier som også har varemerkene Jiff, Ajax og ATA. Den norske fabrikken ble nedlagt i 1990.

7. F.d. 16416

F.d. 16416 Guest

Hej Knut!

Ser med beundran dina kunskaper om Tomte rengöring och tankflaskor och de svar, som ges till engagerade medlemmar.

Vore ju trevligt att även få något av en liten yttring på lite mer för klubben viktiga trådar!

Eller?

Roadglider

8. Ragge 358

Ragge 358 HBK Medlem

Kommun:
    Jönköping
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    358

För rostfritt finns ett medel som heter Mr Muscle stålrent det andvänder jag ngr ggr i halvåret hemma till diskbänk, kran och hoarna.

9. Sonic

Sonic HBK Medlem

Kommun:
    Ekerö
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    9209

Varför ligger frågan under "Damernas" ? ;)

Pröva Electrolux Rengöringsmedel för rostfritt stål. Suveränt blir som nytt.

/Bosse

10. PJohan

PJohan HBK Medlem

Kommun:
    Tyresö
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    3047

Hejjåhå, så var det ju! Rostfritt, det är vi ju vana att göra rent i vår generation, men det här är väl nåt annat? inlägg #11 ger mig hopp - men hur undviker vi att göra märken (fläckar) i dom här nya? Inget stort, men ett litet, litet moln på den ljusblåa husbilshimmelen. Kul om vår hb ser lika ny ut som andras när det är dags att byta....
    Må Så Gott Alla - PJohan

11. decker

decker FD. HBK Medlem 2016

Kommun:
    Karlstad
    Medlemskap:
    2016
    HBK-Nr:
    5299

Resultatet, oberoende av polermedel, beror till stor del på vilken typ av legering som föremålet för behandlingen består utav.
    Helt enkelt vill jag påstå följande: är diskbänken magnetisk (om man kollar med magnet) då är nog utsikterna ganska små att få nån större glans på föremålet. En helt omagnetisk diskbänk bborde det däremot vara enklare att få lite "glans" på.

12. Impala-Flamman

Impala-Flamman FD. HBK Medlem 2017

Kommun:
    Ljungby
    Medlemskap:
    2017
    HBK-Nr:
    5193

Hej!

Många av oss har idag någon form av rengöringsmedel till spishällen.

Själv brukar jag Toprens från Electrolux och detta har även visat sig ha
    en synnerligen god effekt på ren plåt (rostfritt eller aluminium).
    Fukta en liten svamp och tag lite av detta medel. Det repar inte men
    gör underverk och lämnar en lite "fet" yta kvar som skyddar mot oxidation.

:music-icon:

bojon och Sonic gillar detta.
  13. F.d. 8126

F.d. 8126 Guest

Har alldeles nyss testat Autosol, en tub från macken. Det fungerade bra. Jag har inte lyckats begripa vad det är för material i vår diskho - men det här fungerade riktigt bra. Silikonsvampen, som jag köpt i tvåpack på ICA, fungerade inte på vår diskho. Men den fungerade utmärkt på diskbänken i en nybyggd lägenhet vi bodde i ett tag - så det är inte lätt att begripa sig på något som tidigare var så enkelt - att få ren en diskho.

14. Peter Lindblom

Peter Lindblom HBK Medlem

Kommun:
    Säter
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    10167

Dom gånger jag gör ren hon i den 40 år gamla diskbänken blöter/spolar jag med varmt vatten, strör på maskindiskmedel, låter det stå ett tag (ungefär tiden att plocka ur diskmaskinen), borstar med diskborsten, klart!

Husbilsklubben.se använder egna och tredjeparts cookies för att förbättra din användarupplevelse.