• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Rengöra Färskvattentank

ottoilmari

HBK Medlem
Inlägg
88
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
1214
Medlemskap
2026
Hej
Hur gör ni rent färskvattentank. Jag har fått lite brun belägg i tanken hur får man bort detta, tror att det kan finnas i ledningar också. Hur och vilka kemikalier kan man använda. Tacksam om råd
 

Night hawk

HBK Medlem
Inlägg
438
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2024
Sv: Rengöra Färskvattentank

Vi utnyttjar bilen året om så jag brukar satsa på att underhålla vattentanken
ett par gånger om året.

Blandar 1 liter klorin till 100 liter ljummet (25-30 grader) vatten.
Man bör se till att aldrig ha vattnet varmare än 40 grader.

Fyll tanken helt och se till att låta öppna kranarna någon minut så att
pumpen går och slangarna till armaturen blir fyllda med lösningen.

Låt stå 10-20 minuter. Töm sedan tanken.

Skölj genom att fylla tanken två gånger med kallt vatten och
öppna kranarna någon minut varje gång så att även rören spolas
rent med hjälp av pumpen.

(varmvattenberedare skall tömmas och sköljas ur enligt samma rutin!)

Detta håller både vattentank och rör i gott skick.
 

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: Rengöra Färskvattentank

Inga borstar eller svampar.
Brukar köra med ättika först - åka en sväng - spola alla kranar - låt stå 1-2 dygn.
Sen citronsyra från mataffären - åka en sväng - spola alla tappställen - låt stå 1-2 dygn.
Sen rent vatten som får stå 2-3 dygn - åka en sväng - spola alla kranar. Klart!
Ja sen tror jag det är rent. :)
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.152
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Rengöra Färskvattentank

Jag vill rekommendera produkten FreeBact-20 (rabatterad http://www.husbilsklubben.se/forums/t56972/). Detta skall vara en miljö- och hälsovänlig produkt som jag har använt i flera år med bra resultat. Först används den i färskvattentanken och sedan spolar jag igenom hela vattensystemet och förpassar därmed vattnet med desinfektionsmedlet till gråvattentanken och får därmed en effekt också där.

Hela proceduren tar bara kanske en timme, då medlet inte behöver verka särskilt länge.

Att medlet fungerar kan påvisas genom att när jag använde det första gången fick jag efteråt rengöra alla filter i vattensystemet, så som i kökskranen och i toaletten, där det hade samlats en rödaktig massa som uppenbarligen hade lossat från vattensystemets insida. Detta har jag sluppit sedan dess, då jag numera desinficerar systemet vår och höst.

Johan K.
 

mojjen

HBK Medlem
Inlägg
85
Kommun
Askersund
HBK-Nr
4526
Medlemskap
2024
rengörning av vattentanken

Hallå
Hur gör ni när ni rengör färskvattentanken ?Det är ju snart dags att ta ut kärran.
Tips o ideer är välkomna, helst utan kemikalier.

Mojjen :mh:
 

lejoh

FD HBK Medlem
Inlägg
346
Kommun
Motala
HBK-Nr
5423
Medlemskap
2022
Sv: rengörning av vattentanken

Hallå
Hur gör ni när ni rengör färskvattentanken ?Det är ju snart dags att ta ut kärran.
Tips o ideer är välkomna, helst utan kemikalier.

Mojjen :mh:

När jag hämtar bilen från vinterförvaringen så har jag med mig ca 20 liter vatten. Det häller jag i vattentanken, sen kör jag hem för att packa bilen. Jag tömmer då ut dessa 20 liter som fått skvalpar runt i tanken på hemvägen. Därefter fyller jag upp med färskt vatten.

Har under de 5 år vi haft bilen inte gjort något annat åt tanken.
Dricker vattnet vi har i tanken när vi är i Sverige. Utomlands köper vi vatten på flaska för att dricka av (Svårt att veta kvalité på vattnet utomlands.) Jag tror att tvätt och kemmedel orsakar mer skador än de rättar till.

/Leif
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Rengöra Färskvattentank

Först grovrengör man med diskborste om det finns beläggningar.

Jag använder 2 flaskor ättika á 3 dl + 5 liter vatten. Kör runt med husbilen och spolar in lite i vattensystemet. Låt stå ett dygn. Töm ut.

Fyll tanken, spola in rent vatten i vattensystemet. Låt stå ett dygn. Töm ut.

Klart

Vattnet i Kroatien är i regel rent. Där fyller vi både tanken och dricksflaskor.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Rengöra Färskvattentank

Jeg ville ikke benytte børste i ferskvatn tank av plast, det kan lett oppstå microriper som blir feste for biofilm. Eddik eller sitronsyre er gode ufarlige milde syrer, en kan og etter en god ristetur med dette tilsette en del bikarbonat og ta en ny ristetur. Tapp ut og fyll med rent vatn som og får en ristetur. Tanken burde nå være fri for belegg.
 
Toppen