Renaulten

Tråd startad i 'Bygga och renovera husbil' av Åsa o Hasse, 3 Februari 2015.

1. Åsa o Hasse

Åsa o Hasse HBK Medlem

Kommun:
    Helsingborg
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    17594
    Var hittade du den och vad kostade den?

Leffe Eriksson gillar detta.
  2. Affezell

Affezell HBK Medlem

Kommun:
    Söderhamn
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    4542
    00F5D2FE-61AF-44C3-9A5F-01C3A3A23DE6.jpeg

Åsa o Hasse och bengtic gillar detta.
  3. Åsa o Hasse

Åsa o Hasse HBK Medlem

Kommun:
    Helsingborg
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    17594
    Har inte blivit gjort något med bilen sen vi kom hem. Funderar på placering av vattentankar och kyl fortfarande.
    Kommit en grej till som ska in i bilen, kattlåda! Vi blir med katt igen och den ska lära sig att åka husbil från början så den kan vara med på våra resor.
    Håller på med ett annat projekt också, ni får gissa vad det är. Det kommer att underlätta för mig på våra resor ;)
    image.jpg

4. Åsa o Hasse

Åsa o Hasse HBK Medlem

Kommun:
    Helsingborg
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    17594
    Nytt projekt, ett ofrivilligt sådant. Riva ut växellådan igen och försöka få en ny på garantin. Bytte lådan hösten 2017. Köpte en renoverad låda från en firma i Berlin.
    Den tjuter vid hastigheter över 85 km/h. Gissar på ett lager på utgående axel eller slutväxeln.

bengtic, Storpontus, Affezell och 1 annan gillar detta.
  5. Åsa o Hasse

Åsa o Hasse HBK Medlem

Kommun:
    Helsingborg
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    17594
    Skickat Mail till firman, spännande att se vad de svarar.

Affezell, bengtic, peter nilsson och 1 annan gillar detta.
  6. bengtic

bengtic HBK Medlem

Kommun:
    Finspång
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    11273
    Har haft ett långt samtal med min kusin som trodde det kunde vara pinjongen i slutväxeln precis som du trodde Hasse. Det ska tydligen bli ett förskräckligt tjutande oljud han pratade om vikten av shimsning, körde ju rally förr och de mixtrade med lådorna.
    När du uteslutit det andra återstår ju bara byte av låda.

Affezell och Åsa o Hasse gillar detta.
  7. Åsa o Hasse

Åsa o Hasse HBK Medlem

Kommun:
    Helsingborg
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    17594
    Ja, jag är mer o mer inne på fel i slutväxeln, tyvärr. Firman som gjort renoveringen har inte svarat än. Jag ska kolla oljan och se om det är metallspån i den. Är det det så är det ju något fel på lådan. Får se vad de säger innan jag gör något mer.

Affezell och bengtic gillar detta.
  8. bengtic

bengtic HBK Medlem

Kommun:
    Finspång
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    11273
    Hade ju metallspån vid bakre pluggen -slutväxeln i min låda när jag bytte olja. Men har kört 1000mil efter det. Går det så går det. Ska ha roligt med bilen så länge det varar jag själv är ju också sliten man får se vad som fallerar först.

Affezell och Åsa o Hasse gillar detta.
  9. Åsa o Hasse

Åsa o Hasse HBK Medlem

Kommun:
    Helsingborg
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    17594
    Funderingar nu på morgonen, det är ju inte pinjong o kronhjul i en låda med motorn på tvären så det kan ju inte komma därifrån.

Affezell och bengtic gillar detta.
  10. bror.axelson

bror.axelson HBK Medlem

Kommun:
    Järfälla
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    1072
    Det är ju två kugghjul och om kuggspelet blir för stort t:ex med slitna lager eller slitna drev så får man oljud.

bengtic och Åsa o Hasse gillar detta.
  11. Åsa o Hasse

Åsa o Hasse HBK Medlem

Kommun:
    Helsingborg
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    17594
    Man tycker ju att en renoverad låda ska hålla lite mer än 2000 mil. Håller på med en mailkonversation med firman som sålt lådan. Vi får se vad de föreslår.

bror.axelson och bengtic gillar detta.
  12. bengtic

bengtic HBK Medlem

Kommun:
    Finspång
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    11273
    Du får väl ta en chans annars och hälla RVS i den går det så går det. Så har jag ju gjort men så illa som det verkar med din låda var det inte. Men å andra sidan skriver de ju att det är just den typen av slitage där det ska hjälpa mest, fungerade ju bara delvis på synkringarna men de är ju bara i ingrepp när man växlar och mindre friktion är ju inte meningen med synkringar.
    Att det blev bättre beror säkert på att friktionen minskade överallt, det blev mycket mer lättväxlat allteftersom man körde på bägge bilarna växlarna bara ramlade i till skillnad från tidigare när man fick kämpa med spaken och verkligen ta i.
    Man var inte riktigt säker vilken växel som låg i ofta, men allt ändrades efter undermedlet. Har ju tidigare provat slick som inte hjälpte för något och en del annat molybdendisulfid fett blandat med motorolja hjälpte på wv-buss. Men inget har varit i närheten av RVS och det är ju sånt man tar till när nöden är som störst och hjälpen långt borta, läste allt som fanns skrivet på nätet och chansade.

Åsa o Hasse gillar detta.
  13. Åsa o Hasse

Åsa o Hasse HBK Medlem

Kommun:
    Helsingborg
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    17594
    Får väl testa det om inte jag får bytt låda på garantin.

bror.axelson gillar detta.
  14. Åsa o Hasse

Åsa o Hasse HBK Medlem

Kommun:
    Helsingborg
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    17594
    Nu är problemen med lådan lösta. Den går tyst och fint. Bägge spindellederna bytta. Nya Riken däck runt om.
    Nu ska jag ändra golvet så det blir helt slätt. Det är ju olika höjd vi sängen, köket och främre delen. Det är jobbigt för Åsa så nu ska det byggas om. Passar på att sätta in en kassett toa också. Tungt att bära ut och tömma PortaPottin.
    Ska bygga in två tankar på vardera 40 liter till färskvatten och gråvatten också.
    Ska fixa så att bilstereon går på bodelsbatteriet istället för startbatteriet.

Kege, bror.axelson, Affezell och 4 andra gillar detta.
  15. Åsa o Hasse

Åsa o Hasse HBK Medlem

Kommun:
    Helsingborg
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    17594
    C85BC9C0-883E-4CF8-B8D4-1E4E0061CB22.jpeg Funderar på denna lösning, vad tror ni? Borde ju spara en del vatten.
    En slang från handfatet till vattentanken till toan.

Kege, Affezell, brogu och 2 andra gillar detta.
  16. Olansson

Olansson HBK Medlem

Kommun:
    Uddevalla
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    4288
    Inte säkert att toapumpen klarar det vattnet om det kommer med hår o annat behöver nog silas först

17. bengtic

bengtic HBK Medlem

Kommun:
    Finspång
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    11273
    Fungerar nog om man har en toatank som hemma men inte vill man stå bredbent med toaletten mellan bena. Sen tror jag det går till överdrift när det gäller miljötänket en liter kostar så lite så det är försumbart. Ska man vara riktigt miljömedveten ska man väl inte tvätta händerna alls efter toabesöket? Det är väl bara Stockholmare som gör de duschar väl nästan varje dag också kan jag tänka och använder en massa varmvatten.

bror.axelson och Affezell gillar detta.
  18. Åsa o Hasse

Åsa o Hasse HBK Medlem

Kommun:
    Helsingborg
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    17594
    Kan du ha rätt i.

bengtic gillar detta.
  19. Åsa o Hasse

Åsa o Hasse HBK Medlem

Kommun:
    Helsingborg
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    17594
    Nu har jag rivit ut hela köksavdelningen. Det är tre olika nivåer på golvet och det gör det svårt för Åsa att ta sig fram. Nu ska jag höja golvet till samma nivå som det är i hytten istället. 12 cm, passar precis att lägga några flak öl i det dubbla golvet . Den enda höjdskillnaden blir längs bak vid sängarna där blir det en liten avsats på ca 15 cm för att det ska gå att komma upp i sängarna.
    Ska sätta in en 40 l färskvattentank och en 40 l gråvattentank också. Det dubbla golvet underlättar ju slangdragningen avsevärt. En kassettoa ska också installeras. Allt detta kommer att underlätta livet i husbilen för oss båda.

PJohan, Kege, bror.axelson och 14 andra gillar detta.
  20. bengtic

bengtic HBK Medlem

Kommun:
    Finspång
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    11273
    Låter som stora jobb inget man vill göra när det börjar bli kallt ute, men är väl inget för dej som kan.

bror.axelson och Affezell gillar detta.

Husbilsklubben.se använder egna och tredjeparts cookies för att förbättra din användarupplevelse.