• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Rekord Öring 10,5 kg

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
:cool:

Ja ni läste rätt i rubriken 10,5 kilo Öring.

Christer Larsson från Jämtlänska Tandsbyn pimplade i söndags upp en öring på drygt 10,5 kilo.

Så där rök det svenska rekordet all värdens väg. Först efter en hård kamp fick han upp fisken på sjön Näktens is.

Det tog 20 minuter och idogt borrande för att få pimpelhålet tillräckligt stort. Jätteöringen hade fastnat på ett litet pimpelblänke och vad tror ni om lingrovleken? jo 0,20 lina.

Vad säger man? en del vinner på Lotto- andra har tur i fiske? Kan inte låta bli att ta av hatten och säga grattis till Christer fast vi inte är bekanta privat.

Men som fiskekamrater har vi ju alla en ( gemensam Gen ) som gör att vi gläds åt varandras fiskelycka.
 
I

Iveco 35

Guest
Sv: Rekord Öring 10,5 kg

Den öringen ville nog inte va med längre,ellervad tror du Hasse. Olle.
 
F

F.d. 52909

Guest
Sv: Rekord Öring 10,5 kg

:eek:....det var som f....n, fanns det foto Hasse ?

Håller med om Grattis...o nu kan Christer lägga Öring-spöt på hatthyllan om han vill för det rekordet lär inte bli slaget i mannaminne. :)
 

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Rekord Öring 10,5 kg

:cool: Ja du Mac-Louis, jag tror att öringen ville nog inte lämna sjön frivilligt?

Men för att fånga en så stor fisk som bevisligen har klarat sig mycket länge i sjön, måste det ju till en otrolig tur att fånga den.

Det faktum att rekordfiskar är just rekordfiskar beror ju mycket på att dom är skygga och håller en mycket låg profil mot faror.
 
F

F.d. 3067

Guest
Sv: Rekord Öring 10,5 kg

Hej!

Annat är det med dom fula fiskarna dom finns överallt. Som ni ser är Jämtland full av stor fisk, vi har ju vår husbilsåkare och fiskare aake som har fått upp en jätte till röding T. ex....

Men kom nu inte stormande hit...vi vill ha våra fiskar för oss själva :twitcy:
Samtidigt vill jag passa på att VARNA att det finns jävulskt med jätte stora mygg i Jämtland på vintern...:wub:


/Gunnar
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 3067

Guest
Sv: Rekord Öring 10,5 kg

Hej igen!

Hörde på radio Jämtland idag att de var en smålänning som blivit stucken av en sån där jätte mygga och han var tvungen att uppsöka sjukhus för att få påfyllt med 3 påsar blod.

Min varning står fast....:twitcy::spinny::wideeyed::music-icon:
Nu sticker vi och fiskar, har lite gammal båttjära som vi ska klina in oss i...


/Gunnar
 
Senast redigerad av en moderator:

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Rekord Öring 10,5 kg

:cool: Joho du Gunnar, Myggplågan är väl känd här söder över!

Det är av den anledningen som Pekka inte får med mig upp till fjälls, sen bryr jag mig inte om hur fina fjälltoppar och bäcköring det finns där.

OM bara vetenskapen kunde komma på vad det är som gör att en del människor tycks dra till sig mygg i stora mängder. Den subbstansen som lockar skulle vara något för killar att ha som deoderant, för att attrahera fruntimmer i stället för mygg.

Dom som hittar lösningen på det problemet, har nog inga ekonomiska problem längre.

Så för min del får anstormningen upp till er i norr, vänta på en genombrytande lösning på mitt problem med MYGG & KNOTT:D
 
F

F.d. 52909

Guest
Sv: Rekord Öring 10,5 kg

Men Hasse....du är feg bara ! :twitcy:

nejdå, vet att du inte är feg...men finns ju botemedel har jag sagt, tjära som Gunnar säger eller invärtes medecin. Du vet, mod i barm övervinner det mesta.
 
Senast redigerad av en moderator:

Per & Camilla

HBK Medlem
Inlägg
1.037
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
833
Medlemskap
2024
Sv: Rekord Öring 10,5 kg

Hej igen!

Hörde på radio Jämtland idag att de var en smålänning som blivit stucken av en sån där jätte mygga och han var tvungen att uppsöka sjukhus för att få påfyllt med 3 påsar blod.

Min varning står fast....:twitcy::spinny::wideeyed::music-icon:
Nu sticker vi och fiskar, har lite gammal båttjära som vi ska klina in oss i...


/Gunnar

Faktum är att som smålänning jag är inte fick ett enda myggbett när jag var i Jämtland i somras!!! Du får allt ta och köra med något annat om du vill ha fiskarna ifred!:wink:

/Per
 

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Rekord Öring 10,5 kg

:cool: Ja du Pekka, det där med tjära och fjädrar har jag sett på en svensk komedi med Magnus Härenstam- tror att den heter "Tuppen" eller någe sådant?

Och funkade det inte då med ovanstående rullning i kära så lär det inte funka på mig heller, oavsett det gäller Mygg eller fruntimmer ?:rolleyes:
 
F

F.d. 52909

Guest
Sv: Rekord Öring 10,5 kg

...men du kompis, du har ju världens näst bäst fruntimmer redan (den bästa har ju jag)...krångla nu inte mer med damer utan spraya på dig ett tätt lager utav myggmedel så ska jag ta med dig till universums bästa fiskeplatser...Norrland. :)
 

MarTom

HBK Medlem
Inlägg
428
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
475
Medlemskap
2024
Sv: Rekord Öring 10,5 kg

Håller med Pekka till 100% !! Kliar det inte i fisketarmen när man ser en sån här bild ? En av många rödingar som hamnade i mitt frys.
 

Bilagor

  • IMG_0156.JPG
    IMG_0156.JPG
    1,6 MB · Visningar: 2
Senast ändrad:

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Rekord Öring 10,5 kg

:cool: Håller med fullständigt Tommy F.

Problemet är bara att om jag skall fiska där det finns mycket mygg eller knott, så blir jag fullständigt uppäten, oavsett vad jag tar på mig för myggmedel.

Jag har provat- Mygga, Jungelolja, Tigerbeck ( you name it) INGET funkar på mig.

När man efter att försökt stå ut ca en timma, och man ser ut som ett halv kilo köttfärs i plytet av allt kliande, DÅ ger man upp.

Här i södra sverige är ju inte myggplågan så stor som uppe i dom norra Regionerna av sverige. Vilket gör att jag kan stå ut lite bättre här nere.

Vi brukar åka och fiska med Bettan och Bernt i HBK och dom har erfarenhet av situationen.

Så avslutningsvis grattulerar jag er som bla Tommy F kan få njuta av en sån fin röding. Jag får hålla mig till P&T sjöarna.
 

MarTom

HBK Medlem
Inlägg
428
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
475
Medlemskap
2024
Sv: Rekord Öring 10,5 kg

Hasse...Du får ta det som ett friskhetstecken att myggor är sugna på ditt blod. Jag hade också stora problem med flygfäna innan jag provade MyggA. Innan dess var jag tvungen att komma upp över trädgränsen för att få ett riktigt utbyte av fisket. Såå.. du får väl ta dej över trädgränsen för att ta rödingarna ! På vägen dit är det naturligtvis en del mygg men om man inte fiskar så går det väl an att se ut som en biodlare. Nu måste jag göra dej riktigt sugen. En av mina rödingar gick detta öde till mötes dagarna före jul. Jag har aldrig ätit något godare som varit gravat !! Hoppas vi ses ute i fiskesvängen i sommar!
 

Bilagor

  • IMG_0823.JPG
    IMG_0823.JPG
    1,8 MB · Visningar: 0

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Rekord Öring 10,5 kg

:cool: Vicken "Steleben" eller vad det heter när man ser bilden? ( gäller kanske bara frukter på bild)??
Ja duTommy (sugen) är bara förnamnet.

Det konstiga är att när jag ser sådana bilder, då triggas minnet igång på dom olika fiskar man har kämpat med. JA -JA Pekka det har faktiskt hänt att jag har bjudit på" fångsten "i nygrillat skick.

Jag tycker att, får man tillaga en nyupptagen fisk direkt vid grillen så är det svårslaget i njutningsväg. Eller att man har röken med sig och fixar till Öltilltugget.

Sen om det är ett friskhetstecken det där med myggen eller ej låter jag var osakt. Jag kan kanske se det så här, att spyflugorna är inte lika ivriga på mig (än).

Jag med hoppas att vi ses i fiskesvängen, så vi kan "tjöta" om våra fångster och mycket annat.
 
F

F.d. 3067

Guest
Sv: Rekord Öring 10,5 kg

Hej igen!

Blev bara 4 matfiskar ihelgen, men som jag skrev i en annan tråd var ju kallt som fn...
Var ju skönt att sitta i värmen i husbilen och mysa också.

Hasse passa på och åk till Jämtland nu, jag lovar att det är inte såå mycket mygg nu.


/Gunnar
 

Bilagor

  • Fiskar.jpg
    Fiskar.jpg
    22,3 KB · Visningar: 140
Toppen