• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Regulator igen

lenmar

HBK Medlem
Inlägg
1.315
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
4769
Medlemskap
2024
Hur koppla nedan regulator till elcentralen Nordelettronica NE237? Kan jag använda denna regulator att koppla direkt till elcentralen? Inte direkt till batterierna. Är Loads kablarna avsedda för bodelsbatteriet?
Lennart
 

Bilagor

  • image.png
    image.png
    821 KB · Visningar: 130

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Regulator igen

Det påstås opp til 20% mer effekt med mppt i forhold til pwm fra samme panel. Det en oppnår i tillegg med seriekobling er ladning ved mindre lys, selv denne effektøkningen kan være kompensert mppt om den også har step up ved lav spenning inn.

Eller sagt på en helt annen måte, pwm lader med strøm i A fra panelet mppt lader med effekt i W. Begge deler er maks verdi for ladning, så en må trekke fra litt tap i regulator og kabler.
 

Kennet & Cecilia

HBK Medlem (P)
Inlägg
19
Kommun
Hylte
HBK-Nr
1263
Medlemskap
2024
Sv: Regulator igen

Hej. Har en mastervolt 25 regulator kopplad till batteriet. Den laddar som den ska och visar rätt Volt på Schaudt panelen men ger felvisning på Am och % av batteriet. Någon som vet om man kan koppla den till EBL 101/Kennet
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Regulator igen

Hej igen
Nu har verkstaden kopplat in en ny MPPT regulator. De har dragit två sladdar från regulatorn och på vägen till elcentralen så har de splittrat +sladden till de 2 ingångarna på elcentralen, se nedan JP7.
Är detta rätt?
Lennart
Husbilsklubben.se - FRITID PÅ HJUL -


Om det är så innebär det ju att båda batterierna är ihopkopplade. Helt fel!
Edit: Det kan ju i och försog finnas något som bryter internt men det är nog inte troligt.
 

lenmar

HBK Medlem
Inlägg
1.315
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
4769
Medlemskap
2024
Sv: Regulator igen

Käns skumt... Har de kopplat båda batterierna till samma utgång från regulatorn?

Vet inte, vad jag ser är hur de kopplat från regulatorn till elcentralen
Lennart

Enligt Adria så laddas först bodelsbatteriet när det är fullt så laddas startbatteriet. Detta styrs av elcentralen.
 
Senast ändrad:
Toppen