• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Regulator igen

lenmar

HBK Medlem
Inlägg
1.315
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
4769
Medlemskap
2024
Hur koppla nedan regulator till elcentralen Nordelettronica NE237? Kan jag använda denna regulator att koppla direkt till elcentralen? Inte direkt till batterierna. Är Loads kablarna avsedda för bodelsbatteriet?
Lennart
 

Bilagor

  • image.png
    image.png
    821 KB · Visningar: 132

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Regulator igen

Om du har Schaudts EBL så är det denna du ska ha:

regulator.JPG
Kablarna är färdigkopplade i rätta kontakter. Två kontakter att trycka in i EBL'n och sedan, och först då, skruvar du fast kabeln till solpanelen. Tid för inkoppling 30-90 sekunder. (+ ev tid för fundering)

Solpanelen kopplas i två skruvar till vänster. De tre batterikablarna till båda batterierna är redan kopplade i kabeln.

Sen går det en signalkabel mellan regulatorn och EBL'n som styr vilket batteri som ska ha mest ström.
 
Senast ändrad:

alfan

HBK Medlem
Inlägg
58
Kommun
Vålberg
HBK-Nr
3117
Medlemskap
2024
Sv: Regulator igen

Hej! Läser mycket om inlägg/funderingar om solpanelladdning. I vår bil har
vi en 120W Moove solpanel och en Moove regulator. Regulatorn är kopplad med
separata utgångar till bil respektive bodelsbatteri. i regulatorn kan jag
programmera fördelningen av %- andel laddning till respektive batteri.
Finns inget behov av laddning till ex.vis bilbatteri så går 100% laddning till
bobatt.och v.v. Laddningsström kan jag inte se på någon panel men däremot så ser jag spänningen på respektive batt. Detta har fungerat perfekt i alla år, kan inte bli bättre för min del. Varför krångla till det?
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Regulator igen

Jag lånar denna tråden.
Min fråga är, vilken regulator rekommenderas till detta batteriet.

Screenshot_2016-05-01-22-35-51.jpg

En pwm eller mppt-regulator?
Jag har följande solpaneler, 140w, 50w, 40w på taket och en lös 50w att använda när solen står lågt och inte panelerna går på max.
Startbatteriet är också agm.
Nuvarande regulator är en fox 300 med laddning för två batteriet, från 2007 som inte laddar så högt som det nya batteriet behöver. Agm batterier var inte vanliga 2007.
Är pwm-regulatorn på 20amp. för två batteri som moove använder ett bra val i detta fallet, eller det finns bättre lösning.
Den har ett läge med en laddning på 14,8v.
Krister.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Regulator igen

Oavsett regulator så får inte underhållsladdningen (float charge) överstiga 13,8 Volt enl. databladet.
En annan synpunkt: Varför sätta i ett så stort batteri? Tungt att handskas med, och skulle det bli fel på någon cell så är det bara att skrota det stora (dyra?) batteriet.
Två eller 3 mindre batterier skulle jag föredra, då kan man byta ett om någon cell går hädan, om det får plats vill säga.
Vad gäller regulator kommer du säkert att få förslag på Ctek duo, men den har jag själv ingen erfarenhet av.
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Regulator igen

Ja Jerry. Jag var inne på två batterier som det fanns tidigare i bodelen, men teknikern i Portugal övertalade mig att satsa på detta batteriet.
Om det var rätt får framtiden utvisa.
Krister.
 

ERIKPER

FD HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Finspång
HBK-Nr
9272
Medlemskap
2022
Sv: Regulator igen

En normal "modern" bil tömmer startbatteriet på ca:3-4 veckor vid stillestånd,
de drar mer ström än man tror :mad:

Om batteriet töms på 3-4 veckor är nog något fel. Min V70 (hyggligt modern) står 2-3 månader utan laddning och utan problem. På husbilen har jag solcell kopplad till Ctek Dual som underhållsladdar bilbatteriet. Har haft dött batteri en gång, då tvärdog batteriet och fick bytas.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.868
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Regulator igen

Om batteriet töms på 3-4 veckor är nog något fel. Min V70 (hyggligt modern) står 2-3 månader utan laddning och utan problem. På husbilen har jag solcell kopplad till Ctek Dual som underhållsladdar bilbatteriet. Har haft dött batteri en gång, då tvärdog batteriet och fick bytas.

Då är det bara att gratulera, vissa bilar kanske har som jag har på ena H-D'n,
den går ner i ett "sovläge" efter nån vecka och går då ej att "väcka" längre med fjärren, som den slutat att lyssna efter.
Man blir tvungen att trippa larmet för att den ska vakna.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Regulator igen

Jag lånar denna tråden.
Min fråga är, vilken regulator rekommenderas till detta batteriet.

Visa bilaga 112973

En pwm eller mppt-regulator?
Jag har följande solpaneler, 140w, 50w, 40w på taket och en lös 50w att använda när solen står lågt och inte panelerna går på max.
Startbatteriet är också agm.
Nuvarande regulator är en fox 300 med laddning för två batteriet, från 2007 som inte laddar så högt som det nya batteriet behöver. Agm batterier var inte vanliga 2007.
Är pwm-regulatorn på 20amp. för två batteri som moove använder ett bra val i detta fallet, eller det finns bättre lösning.
Den har ett läge med en laddning på 14,8v.
Krister.


Jag hade satsat på denna:
https://prevent-germany.com/laderegler-votronic-mpp250-duo-dig.
Votronic vet jag ha bra kvalitet och är inställbar för olika batterityper. Du har väl regulatorn kopplad till EBL? så den sköter laddning av bilbatteriet.
Jag funderar själv på att byta min PWM-regulator mot denna.
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Regulator igen

Då är frågan, har man nytta av en mppt-regulator när man inte kan seriekoppla solpanelerna.
Jag har ett tak som jag kompletterat med två mindre paneler och som ser ut såhär på grund av platsbrist.
DSC_1355.JPG

Regulatorn är direktkopplad på batterierna och inte via EBL.
Det är gjort i Tyskland när bilen var ny från Carthago.

Krister.
 
Toppen