1. Blir du medlem nu i Husbilsklubben.se och betalar inträdesavgift och årsavgift så gäller årsavgiften både för resterande del av 2019 samt hela år 2020. Mer information finns här: www.husbilsklubben.se/ny

Husbilsklubbens årsmöte år 2020 kommer att hållas i Mariestad. Mer information finns här: Årsmöte 2020

Stäng meddelande

Regnvatten i motorutrummet

Tråd startad i 'Under Markisen' av Leffe M, 28 September 2019.

1. Leffe M

Leffe M HBK Medlem

Kommun:
    Malmö
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    15414
    Såg detta på youtube kollade vår dethleffs -12 igår när det regnade .Lika i vår droppade över kablar o ner på motorn Detta verkar vara ett normalt fel på fiat ducato
    Leffe
    Se Bifogat fil l

Bifogade filer:

Chippen gillar detta.
  2. Västkustcamparen

Västkustcamparen HBK Medlem

Kommun:
    Ale
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    24499
    Enl "min" fiatverkstad har det hänt att vattnet droppat ner till kamkedjedreven och orsakat att kamremmen kuggat över vid start vid minusgrader.

3. nyhlen

nyhlen HBK Medlem

Kommun:
    Malmö
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    9883
    Hade detta problem på förra bilen
    Satte en bred remsa eltejp av bra kvalitet på underkanten av rutan och plastskyddet
    Satt bra i många år och hindrade vatteninträngning

BOoRagnhild gillar detta.
  4. BOoRagnhild

BOoRagnhild HBK Medlem

Kommun:
    Strömstad
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    23400
    Detta är ett konstruktionsfel från Fiat, som vi kunder skall tillhandahålla och slita med, dom bryr sig icke att ersätta detta, det är ett fel som är från bilen är ny, och jag är själv drabbad, jag har löst det med att montera genomgående skruv och mutter, istället för dom clips som fiat använder, det håller inte med clips, det är en mycket dålig kvalitet från tillverkaren, det här problemet finns inte bland andra tillverkare, jag har haft flera fel på elektroniken tack vare detta, tex reglerventil till turbo på euro 5, inte kan man ha tätningsmassa bakom listen för då blir det problem om man skall byta ruta

5. Österdahl

Österdahl HBK Medlem

Kommun:
    Lekeberg
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    28875
    Hej!
    Nyss köpt en Fiat-Husbil. Kan man få se en bild på hur du åtgärdade detta?
    Med vänlig hälsning, Leif

T68 gillar detta.
  6. Stig

Stig HBK Medlem

Kommun:
    Varberg
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    12151
    Det kan även skada elektroniken till spjällhuset, med haveri som följd.

7. T68

T68 HBK Medlem

Kommun:
    Sundsvall
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    27536
    Också intresserad av lite bilder o mer detaljerad beskrivning av hur man kan åtgärda detta. Har en 130 hästars 12:a.
    Tack på förhand!

8. Bennsan

Bennsan HBK Medlem

Kommun:
    Vänersborg
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    12368
    På min HB vattenskadades ABS'ens elektronik pga regnvatten som rann ner på denna. Det blev ett väldigt dyrt kalas.

9. Dethleffskvalite

Dethleffskvalite HBK Medlem

Kommun:
    Lomma
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    1035
  10. BOoRagnhild

BOoRagnhild HBK Medlem

Kommun:
    Strömstad
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    23400
    Jag har inte några bilder just nu att presentera, demontera plast torpeden, ta bort clipsen, borra hål igenom plasten där clipsen sitter 10 st, köp rostfria skruv m4/40 mm, köp 10 st skruv skydd svarta för att dölja skruv skallen på utsidan, tillverka 10 st plattjärn 15x15mm ock gänga m4 i mitten för att montera bak torpeden där clipsen satt, gör ren gummilisten och glasrutan med t-sprit, lägg en dubbelhäftande tejp i gummilisten 25 mm ner från kanten vid övergången till den styva plasten, skarven i mitten har jag lagt en tätningslist som trycks ihop när jag skjuter ihop delarna, använd lite tec-7 eller sika i skaven, man kan under jobbets gång hitta lösningar som man tycker är bättre själv, jag är nöjd med resultatet, för det är katastrof att ha det så det läcker in i motorrummet, jag tänkte jag skulle köpa nya delar, men det är ingen ide, det är samma dåliga kvalitet.

Österdahl och T68 gillar detta.
  11. Österdahl

Österdahl HBK Medlem

Kommun:
    Lekeberg
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    28875
    Tack för beskrivningen!
    Ska hämta min inom två veckor, har bett handlaren att kolla detta innan leverans.
    Bra att ha detta forum, med all kunskap som finns här!
    Blev betalande medlem i helgen. :)

håkansson2 och Tommy o Merit gillar detta.
  12. BOoRagnhild

BOoRagnhild HBK Medlem

Kommun:
    Strömstad
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    23400
    Lösningen jag har gjort enl. beskrivningen är att inte använde tätnings massa vid listen, då blir det skrot av den vid vindruta byte, jag har själv erfarenhet av detta.

13. BOoRagnhild

BOoRagnhild HBK Medlem

Kommun:
    Strömstad
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    23400
    Är det någon som har gjort detta efter beskrivningen, skruvskallarna har jag monterat skruvskydd

14. Österdahl

Österdahl HBK Medlem

Kommun:
    Lekeberg
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    28875
    Påtalade som sagt detta problem till handlaren jag köpte av, och blev försäkrad om att de testat och att det INTE läckte.
    Litade på detta och körde hem bilen.
    Idag testade jag, och det läckte som ett såll ner i motorrummet...
    Kontaktat handlaren via mail idag, och inväntar svar.
    Jag är riktigt nyfiken på hur man kan säga att det är testat, och i så fall HUR man har testat.
    Återkommer med en uppdatering i frågan efter 18/10 då jag har en service för att fixa lite småfel som jag hittade vid leverans.

15. vippen

vippen HBK Medlem

Kommun:
    Malmö
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    12935
    Det är några år sedan jag sålde min Fiat men jag läste om problemet och kolla min bil.
    Det jag gjorde var tätade regndalen där den är delad i mitten ,och sedan satte jag dit större (diameter) slangar för dränering som är löjligt små
    Det var lite svårt och hitta klister för feta plaster då men nu är det inga problem .

16. BOoRagnhild

BOoRagnhild HBK Medlem

Kommun:
    Strömstad
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    23400
    Det är clipsen som håller plasten mot vindrutan, som är problemet, det läcker mellan vindruta och packning och ner i motor utrymmet

pekke och sacce gillar detta.
  17. vippen

vippen HBK Medlem

Kommun:
    Malmö
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    12935
    Ok
    Jag kollade aldrig upp det ordentligt på min bil .trodde det var regndalen som blev full och svämmade över

18. Mikael71

Mikael71 HBK Medlem

Kommun:
    Umeå
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    14629
    Jag har lagt en kraftig svart gaffatejp mot rutan som håller listen på plats. Även tätat skarven i regndalen med silicon.

19. BOoRagnhild

BOoRagnhild HBK Medlem

Kommun:
    Strömstad
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    23400
    Det är inte en hållbar permanent lösning, delarna finns att köpa nya hos Augustin Tyskland EBAY,
    men jag har inte valt detta, det är samma som sitter på bilen, för att det skall hålla så är det bara
    att sätta genomgående skruv, då håller det plasten på plats, och gummilisten pressas mot glaset
    och det blir tätt som det skall vara.

pekke, Anders1952 och suned gillar detta.

Husbilsklubben.se använder egna och tredjeparts cookies för att förbättra din användarupplevelse.